3 grudnia 2021

Sztuka współczesna triumfuje

 

Po rekordowej I sesji aukcji Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945 w DESA Unicum, w miniony czwartek odbyły się dwie kolejne odsłony aukcji sztuki współczesnej: Pop-art • Popkultura • Postmodernizm oraz Abstrakcja Geometryczna i Op-Art przynosząc emocjonujące licytacje, spektakularne wyniki i nowe rekordy. 


Aukcja tematyczna, poświęcona op-artowi i abstrakcji geometrycznej, należy do najważniejszych wydarzeń polskiego rynku sztuki, które już od 2016 roku na stałe wpisało się w kalendarz aukcyjny. Prezentujemy tu prace najwybitniejszych polskich i światowych artystów obu nurtów, pochodzące z kolekcji nie tylko z Polski, lecz także Europy Zachodniej i USA. Za sprawą popularności projektu polski rynek sztuki stał się jednym z najprężniej działających rynków dla tego rodzaju dzieł. To właśnie na tej aukcji padły aż dwa kolejne rekordy na najdrożej sprzedany obraz w historii rynku aukcyjnego w Polsce w 2018 i 2020 roku.

 

Podczas wczorajszej aukcji Sztuka Współczesna. Abstrakcja Geometryczna i Op-Art aż 5 prac kupiono za kwotę przekraczającą 1 mln zł. Nabywców znalazły m.in. trzy prace niezwykle popularnego wśród kolekcjonerów Wojciecha Fangora, rekordzisty aukcji z 2018 i 2020 roku, które sprzedały się za łączną kwotę 6,2 mln zł. Na aukcji pojawiły się także poszukiwane dzieła kultowych twórców op-artu i abstrakcji geometrycznej: Victora Vasarely'ego (z których dwie zostały sprzedane za kwoty powyżej 1 mln zł), Juliana Stańczaka, Henryka Stażewskiego, Ryszarda Winiarskiego, Edwarda Krasińskiego czy Andrzeja Nowackiego.  
 

 

Prace Edwarda Krasińskiego od lat 70. łączy znak rozpoznawczy w postaci, charakterystycznej niebieskiej linii taśmy samoprzylepnej, umieszczonej na wysokości 130 cm. Jego sztuka jest zjawiskiem bardzo złożonym i nieuchwytnym, której ideą była twórcza postawa artysty wobec rzeczywistości, wyrażająca się poprzez "życie w sztuce". W pełen humoru i ironii sposób podważał tradycyjne przejawy sztuki i jej sensy. Jedna z jego "Interwencji" została wczoraj sprzedana za 408 tys. zł ustanawiając rekord na pracę tego artysty.

 

Pop-art • Popkultura • Postmodernizm to kolejny pionierski projekt aukcyjny, w którym podejmujemy próbę opowiedzenia historii sztuki przez pryzmat wpływów pop-artu, kultury masowej, konsumpcjonizmu i szerzej pojętego postmodernizmu. Pokazujemy prace artystów rzucających wyzwanie elitarnej kulturze wizualnej "sztuki wysokiej". To ci artyści, którzy na warsztat wzięli kulturowe klisze, mass media, konsumpcjonizm i masową produkcję. Ich prace – często ironiczne, żartobliwe, nie stroniące też od kontrowersji – kryją jednocześnie głęboką refleksję nad kondycją człowieczeństwa i kultury.

 

Wydarzeniem tego projektu stała się sprzedaż pierwszego NFT na aukcji w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, którym była praca "Dlaczego jest raczej coś niż nic" ikony polskiej sztuki lat 80., Pawła Kowalewskiego. DESA Unicum dokonuje tym samym przełomu na rynku kolekcjonerskim i otwiera przed kolekcjonerami zupełnie nowe obszary rynku sztuki. Odpowiada tym samym na nowe potrzeby estetyczne odbiorców sztuki współczesnej oraz dostarcza kolejne medium umożliwiające ekspresję polskim i zagranicznym artystom.  Licytacja pierwszego w Polsce NFT poszybowała do niebagatelnej kwoty przekraczającej 550 tys. zł.

 

Ponadto, pod młotek trafiły wybitne prace artystów kontestujących kulturę masową i łamiących społeczne tabu: Jana Dobkowskiego, Jerzego Ryszarda "Jurry'ego" Zielińskiego, Wilhelma Sasnala, Radka Szlagi oraz Rafała Bujnowskiego. 

 

Niezwykle emocjonująca okazała się licytacja pracy Jerzego Zielińskiego "Jurrego" "Obejmowanie", doprowadzająca do rekordu sprzedażowego na pracę tego artysty – kupiono ją bowiem za 768 tys. zł. W typowy dla siebie sposób artysta oscyluje tu między abstrakcją i figuracją, obierając jednocześnie estetykę nawiązującą do popkultury amerykańskiej – wykraczając jednak poza erotyczno-zmysłowe konotacje twórców amerykańskiego pop-artu, na rzecz ironicznej kontestacji rzeczywistości. "Jurry" sięga zarówno do seksu i obyczajowości, jak i do polityki, symboli narodowych, znaków historii i tradycji. 

Świetnym wynikiem i rekordem na pracę artysty zakończyła się licytacja pracy "Republiki" Radka Szlagi – należącej do cyklu dzieł, dla których jedną z inspiracji było "Jądro ciemności" Josepha Conrada i jego filmowa adaptacja Francisa Forda Coppoli "Czas Apokalipsy". Malarstwo Szlagi jest próbą diagnozy pokolenia określonego mianem późnej polskości, którego poczucie przynależności narodowej przypadło na czas postmodernizmu, postindustrializmu czy postkolonializmu. Artysta tworzy hipertekstualny języka malarstwa, które opowiada o związkach pomiędzy tradycyjną sztuką a współczesną technologią. "Republiki" kupiono za 90 tys. zł. 

Niezwykłą okazała się licytacja pracy prekursora pop-artu w sztuce polskiej, Jana Dobkowskiego. Obraz "Rozkoszna", sprzedany za 312 tys. zł, pokonał ustanowiony zaledwie dwa dni wcześniej (w DESA Unicum) rekord na pracę tego artysty w historii rynku sztuki. 
Widoczne w dziele, silnie graficzne kompozycje o kontrastowych kolorach i organicznych formach, uplasowały Dobkowskiego w gronie światowej klasy artystów lat 70. Stworzony przez niego język plastyczny współgrał z rewolucją obyczajową końca lat 60. Nieskrępowany erotyzm, fascynacja naturą i ludzkim ciałem obecna w pracach artysty wynikały nie tylko z zainteresowań formalnych artysty, lecz także panującego wówczas równościowego dyskursu proklamującego otwarcie na drugiego człowieka, jego seksualność i jej związek z przyrodą.