19 października 2021

Boucheron. Historia słynnego paryskiego jubilera z Placu Vendôme

 

Paryskie początki sztuki jubilerskiej


Historia domu jubilerskiego Boucheron sięga roku 1858, kiedy to Frédéric Boucheron otworzył swój pierwszy butik pod arkadami Palais Royal w Paryżu.

 

Frédéric zamiłowanie do piękna miał we krwi – cała rodzina pracowała w świecie mody. Nabyta wiedza o kreacjach, kolorach i kompozycjach wyróżniła projekty biżuterii młodego twórcy. Od dzieciństwa wiedział, iż pragnie zostać jubilerem, dlatego też rozpoczął naukę fachu w bardzo młodym wieku, u Jules'a Chaise'a. W wieku 14 lat ukończył praktykę i od razu rozpoczął pracę dla innego słynnego jubilera w Palais Royal. W 1867 zdobył złoty medal na Międzynarodowej Wystawie w Paryżu. Kilka lat później został uhonorowany francuskim orderem Legii Honorowej za unikatowe projekty jubilerskie.
 

Willem van der Poll, Butik Boucheron przy Place Vendôme w Paryżu, 1965, źródło: Wikimedia Commons

Od czasu śmierci Frédérica Boucherona firma stała się prawdziwą dynastią na rynku biżuterii artystycznej. Oferuje niezwykle piękne i drogocenne wytwory, które są w stanie wprawić w zachwyt nawet najbardziej wymagających klientów z całego świata. Hélène Poulit-Duquesne, prezes zarządu, komentuje: 

"W obecnym świecie luksusowi klienci coraz bardziej doceniają to, co rzadkie i unikatowe. Tym samym odsuwają się od wszechobecnych ofert gigantycznych firm. To właśnie nasza wyjątkowość sprawia, że jesteśmy ekskluzywni".

Zarząd Boucheron niezmiennie dba o zachowanie autentyczności w ciągle zmieniającym się świecie mody i biżuterii. Były prezes zarządu – Pierre Bouissou wspomina: "Jednym z moich głównych priorytetów była praca w oparciu o wrodzone założenia firmy, innymi słowy kierowałem się spuścizną, którą pozostawił nam Frédéric Boucheron. Jako założyciel pierwszego butiku na Placu Vendôme już w XIX wieku opracował wiodące techniki wyrobu zegarków i biżuterii artystycznej. Wraz z dyrektorem kreatywnym, Claire Choisne, chcieliśmy zinterpretować historię firmy na nowo. Dotychczas wszystkie projekty były inspirowane archiwalnymi rysunkami. Każdy z nich łączył się z prawdziwą historią. To właśnie przywiązywanie wagi do tradycji i historii odróżnia nas od innych firm, które wkroczyły na rynek stosunkowo niedawno".

 

Rosnący prestiż i rozwój głównej firmy jubilerskiej


W 1887 Boucheron był jedynym jubilerem zaproszonym na aukcję Francuskich Klejnotów Koronacyjnych. Nabył tam słynny Diament Kardynała Mazarin'a, który w 2017 został sprzedany za ponad 14 milionów dolarów amerykańskich. Frédéric, oczarowany królewską biżuterią, stworzył serię, która miała oddawać wyjątkowość Belle Epoque. Jak się okazało, był to krok, który finalnie napędził rozwój firmy – już w 1898 otworzono butik w Moskwie, a w 1903 również w Londynie i Nowym Jorku. Rok 1900 przyniósł nowe oblicze firmy – Boucheron stało się pionierem biżuterii secesyjnej. W późniejszych latach kosztowności zaczęły ewoluować w stronę modnego art deco.

 

W latach 30. Boucheron tworzył projekty dla rodzin królewskich z całej Europy i świata. Stworzona przez nich tiara cieszyła się wielką sympatią matki królowej Elżbiety. Od lat 30. do 60. jubilerzy Boucheron tworzyli i odnawiali również królewską kolekcję precjozów szacha Iranu. Zbiór kamieni i biżuterii trafił w 1960 do założonego przez szacha Muzeum Biżuterii w Teheranie. W latach 70. biżuteria Boucheron zwróciła się nieco bardziej ku naturze. I to zarówno w motywach, jak i wykorzystywanych materiałach. Do metali, kamieni szlachetnych i pereł dołączyły drewno i szylkret.


Królewska historia zamówień i nowatorskich motywów rodzinnego potentata jubilerskiego szła jednak w parze z przekształceniami rynkowymi. W 1994 marka Boucheron przeszła do spółki Schweizerhall. Sześć lat później wraz z całym holdingiem przejęło go Gucci. Już w 2004 wraz z kupnem spółek Gucci Boucheron trafił do grupy Kering. W 2011 grupę wykupiła spółka Sowind. Od 2015 najwyższą funkcję w domu Boucheron pełni Hélène Poulit-Duquesne. O mocnych stronach firmy mówi w ten sposób: "Nie mam wątpliwości, że podjęłam słuszną decyzję. Codziennie kiedy budzę się rano i idę do pracy, czuję się bardzo szczęśliwa. Tutaj czuć energię, ambicję i chęć rozwijania firmy. Boucheron pomimo swoich stosunkowo niewielkich rozmiarów ma wielki potencjał rozwoju. Właściwie w porównaniu z rozrośniętymi rynkowo rywalami relatywnie mała wielkość naszego domu jest jedną z najbardziej cennych zalet w branży jubilerskiej".
 

Place Vendôme, w tle widoczny butik Boucheron, Paryż, 2008, źródło: Wikimedia Commons

Historia lśniących klejnotów z Placu Vendôme


Pod koniec XIX wieku Frédéric Boucheron przeniósł główną siedzibę swojego salonu z Palais-Royal, gdzie mieściła się od 1858. W 1893 Boucheron, jako pierwszy jubiler, otworzył butik na najsławniejszym placu Paryża. Plac Vendôme jako najbardziej elegancka i ekskluzywna przestrzeń kulturalnego centrum Europy stał się idealnym miejscem dla gwiazdy branży jubilerskiej. Założenia urbanistyczne placu w nowatorski sposób łączyły funkcje mieszkalne i użytkowe, umiejętnie osadzając je w niepowtarzalnej paryskiej architekturze. Założyciel Boucheron lokal 26 wybrał specjalnie ze względu na jego słoneczne położenie. Jasne światło promieni słonecznych niezwykle uwydatniało piękno prezentowanych klejnotów. 


Szybki rozwój firmy dał jej możliwość wejścia także na zagraniczne rynki. Już w 1898 otworzono butik w Moskwie, w 1903 w Londynie, a w 1900 w Nowym Jorku. Dziś butiki Boucheron poza wspomnianymi już lokalizacjami znaleźć można w Monako, w Czechach, na Ukrainie, na Bliskim Wschodzie, szczególnie wiele w Emiratach Arabskich oraz w Azji, przede wszystkim w Chinach i Japonii.
 

Inspiracje Boucheron: piękno natury


Od początku działania domu Boucheron jedną z głównych inspiracji jubilerskich była natura. Od form naszyjników i tiar nawiązujących do kłącza bluszczu, kwiatów czy też morskich fal, po wykorzystywane materiały, takie jak perły, drewno i szylkret. Jednym z ikonicznych wzorów stał się wąż. To symbol wieczności i tym samym ducha Boucheron, którego biżuteria na stałe wpisała się do historii piękna. Jubilerzy rozmiłowani są w niestandardowych kształtach, płynnych liniach oraz nad wyraz eleganckiej asymetrii. Tradycją domu jest również czerpanie inspiracji z dzieł innych kultur. Przykładem tego może być inspirowana sztuką japońską, diamentowa tiara z 1910, której przewodni motyw – subtelnie ujęta fala morska jest jubilerskim odzwierciedleniem drzeworytów z Kioto.
 

Kultowy naszyjnik dla Mme. Marie-Louise Mackey, wystawiany w Paryżu w 1878, materiały archiwalne marki Boucheron, źródło: Wikimedia Commons

Miłośnicy marki Boucheron


Niebotycznie długa lista sławnych klientów domu mogłaby stanowić niemal materiał na książkę. Dzieła sztuki, z jakich słynie firma, przyciągają miłośników najwyższego poziomu kunsztu oraz precyzji wyrobów. Lojalni entuzjaści to zarówno koronowane głowy, jak i największe gwiazdy kina i muzyki. Biżuterią Boucheron od XIX wieku zaskarbiła sobie uznanie członków dynastii Romanowów, Maharadży Patiali, królowej Egiptu Faridy, królowej Jordanu Ranii, księżnej Castiglione – Virginii Oldoini, szachinszacha Iranu Reza Pahlaviego oraz niemal wszystkich europejskich monarchów. Biżuteria Boucheron od lat 20. pojawiała się nie tylko na królewskich uroczystościach, ale także na wszelkiego rodzaju galach kinowych. Z pewnością każda potrafi przywołać sylwetki jedynych w swoim rodzaju właścicielek wyrobów Boucheron. Na tę listę wpisują się Edith Piaf, Greta Garbo, Rita Hayworth, Marlene Dietrich, Nicole Kidman, Julianne Moore oraz Anne Hathaway.


Lista miłośników Boucheron jest długa i niezwykła. W związku z prestiżem firma dba o swoich klientów w najdrobniejszym szczególe oraz stara się sprostać ich wszelkim oczekiwaniom. Zespół Boucheron dba o każdego nabywcę, ponieważ wie, jak ważną i emocjonującą chwilą jest zakup pięknej biżuterii. Biżuteria tak wysokiej klasy może być zarówno inwestycją, jak i symbolem uczuć. Bez względu na funkcję jej wybór pozostaje na zawsze w pamięci. Claire Choisne – dyrektor kreatywny Boucheron opisuje wspomniany wątek w ten sposób: "Nasi klienci posiadają te samy powody, dylematy i radości, jak każdy szukający wyrobu jubilerskiego – wielu z nich akcentuje najważniejsze momenty życia, takie jak zaręczyny, urodziny czy rocznica. To właśnie okazja sprawia, że zakup przedmiotu jest emocjonalną decyzją".
 

Znane kamienie i klejnoty


Założyciel domu, Frédéric Boucheron, był wykształconym jubilerem, gemmologiem i pasjonatem kamieni szlachetnych. Przemierzał cały świat, by znaleźć wyjątkowe okazy. Jednym z nich był 41-karatowy diament Gwiazda Polarna, który w 1980 został sprzedany za 4,6 miliona dolarów, co stanowiło dotychczasowy światowy rekord. Wymienione kwoty nie należą obecnie do najwyższych – wyroby Boucheron to dzieła sztuki, i tak też są wyceniane. Pani Poulit-Duquesne tłumaczy: 

"Warto nie zapominać, iż figurujemy na samym szczycie rynku, sprzedając świadomym i doświadczonym kolekcjonerom, którzy jednocześnie inwestują, jak i kupują przedmioty ze swoich marzeń. Zakup biżuterii na tym poziomie rzemiosła artystycznego nie jest podsycony globalną mentalnością konsumpcjonizmu (…). Tu chodzi o bycie właścicielem najbardziej drogocennego, charakternego dzieła (…)".