- Strona domowa /
- Sprzedaj
Jak sprzedawać dzieła sztuki na aukcjach
Dlaczego sprzedawać w DESA Unicum?
Dom aukcyjny DESA Unicum jest największym i najbardziej dynamicznie rozwijającym się domem aukcyjnym nie tylko w Polsce, ale także w Europie Środkowowschodniej. Organizujemy ponad 70 aukcji we wszystkich najważniejszych kategoriach z powodzeniem sprzedając prawie 5000 obiektów rocznie. Efektywnie łączymy kolekcjonerów i twórców, którzy dzielą z nami miłość do sztuki. To właśnie u Nas zostały zrealizowane wszystkie najważniejsze rekordy sprzedaży na polskim rynku sztuki.
Gwarantujemy bezpieczeństwo oraz pełen profesjonalizm na każdym etapie sprzedaży dzieła sztuki. Jako największy dom aukcyjny w Polsce od lat zajmujemy się profesjonalną wyceną i sprzedażą dzieł sztuki.
Tylko sprzedaż aukcyjna gwarantuje uzyskanie najwyższej ceny za dzieło sztuki. Zobacz dlaczego warto Nam zaufać:
1
Opieka zespołu specjalistów.
Nasz wykwalifikowany zespół przeprowadzi Cię przez cały proces sprzedaży. Tworzą go najlepsi historycy sztuki, konserwatorzy i eksperci, posiadający wieloletnie doświadczenie w pracy na rynku sztuki.
2
Bezkonkurencyjne doświadczenie na rynku sztuki.
Jesteśmy największym i najstarszym domem aukcyjnym w Polsce. Dzięki temu masz pewność, że Twoje przedmioty są sprawdzane przez najbardziej doświadczonych ekspertów.
3
Różnorodne platformy sprzedażowe.
Organizujemy największą w Polsce liczbę aukcji – ponad 70 w ciągu roku. Jesteśmy liderem aukcji na żywo, sprzedaży wyłącznie przez Internet i sprzedaży prywatnej. Dzięki różnorodnym platformom
Twoje dzieło osiągnie możliwie najwyższą cenę.
Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z kolekcjonowaniem dzieł sztuki zachęcamy do zapoznania się z naszym “słownikiem" i FAQ, dzięki którym łatwiej zapoznasz się z rynkiem sztuki.
Sprzedaż Krok po Kroku
Przejdź do formularza
1
Zgłoś obiekt
Za wstępną ocenę obiektu nic nie płacisz, co więcej – nie musisz nawet wychodzić z domu. Skontaktuj się z naszym Biurem Przyjęć i przedstaw obiekt, który chcesz sprzedać. Potrzebne będą do tego jego podstawowe dane i zdjęcie. Po wstępnej ocenie poprosimy o dostarczenie obiektu. W razie potrzeby pomożemy w zorganizowaniu transportu.
Aby zgłosić obiekt możesz przynieść go do naszego Biura Obsługi Klienta lub dostarczyć Nam informację i dokumenty o Nim lub korzystając z:
- aplikacji mobilnej DESA Unicum dostępnej w Appstore i Play Store
- formularza zgłoszenia do oceny na naszej stronie
- poczty elektronicznej – po wysłaniu zdjęcia i opisu na adres: wyceny@desa.pl
- tradycyjnej poczty – po wysłaniu zdjęć i opisów na adres: Biuro Obsługi Klienta DESA Unicum, ul. Piękna 1A, 00-477 Warszawa
- osobiście – przynosząc obiekt do Biura Obsługi Klienta, które czynne jest od poniedziałku do piątku w godz. 11-19 a w soboty 11-16.
2
Wycena
Twój obiekt zostanie poddany profesjonalnej wycenie, która ma na celu ustalenie jego wartości. Na jej podstawie ustalana jest estymacja. Ostateczna wycena możliwa jest dopiero po obejrzeniu obiektu na żywo. Wówczas prosimy o dostarczenie obiektu do naszej siedziby. Wycena stanowiąca część procesu sprzedaży jest bezpłatna.
3
Profesjonalne Oględziny
W trakcie Komisji Ocen grono naszych ekspertów pieczołowicie sprawdza i potwierdza autentyczność dzieła oraz ustala jego wartość rynkową. Jeżeli twój obiekt jest zniszczony lub niekompletny, doradzimy w sprawie konserwacji i ewentualnej oprawy obrazu, by mógł osiągnąć na aukcji najlepszą cenę.
4
5
Podpisanie umowy
Po zweryfikowaniu oceny i uzgodnieniu warunków sprzedaży przygotowujemy Umowę Komisu. Następnie zapraszamy do podpisania jej w naszym Biurze lub wysyłamy ją pocztą tradycyjną bądź elektroniczną. Po podpisaniu umowy komisowej obiekt jest gotowy, by trafić na aukcję.
6
Wystawienie obiektu na wystawie aukcyjnej
Obiekt, którego sprzedaż nam zlecisz, zostanie szczegółowo zaprezentowany w katalogu drukowanym
i elektronicznym dostępnym na naszej stronie oraz w znanych serwisach aukcyjnych w Polsce i na świecie. Drukowany katalog aukcyjny klienci otrzymają dwa tygodnie przed licytacją, na której będzie wystawiony Twój obiekt. Będzie zaprezentowany także na wystawie obiektów aukcyjnych w naszej siedzibie 10 dni przed licytacją, gdzie potencjalni klienci będą mogli zobaczyć go na żywo.
7
Aukcja
Twój obiekt zostanie poddany licytacji na publicznej aukcji. Zostanie on sprzedany osobie licytującej, która zaoferuje najwyższą cenę zaakceptowaną przez aukcjonera. Sprzedaż będzie podlegała Warunkom Sprzedaży Aukcyjnej.
W dniu aukcji możesz obserwować przebieg licytacji swojego obiektu na żywo w siedzibie DESA Unicum lub śledzić aukcje w czasie rzeczywistym za pośrednictwem Internetu.
8
Wypłata
Płatność za sprzedany obiekt dokonywana jest przelewem bankowym w terminie 28 dni od daty aukcji pod warunkiem pełnej zapłaty za obiekt przez nabywcę. Płatność dokonywana jest na podane konto o ile nie jest uzgodniona inna metoda płatności. Płatność realizowana jest w złotówkach. Jeżeli wymagana jest zapłata w walucie innej niż złotówki, kosztami związanymi z zakupem waluty i dokonaniem płatności w tej walucie zostaje obciążony klient. O wysłaniu płatności informujemy e-mailem.
Sprawdź
Terminy przyjmowania obiektów
Data aukcji: 9 maja 2023
Termin zgłoszeń: 14 kwietnia 2023
Data aukcji: 17 maja 2023
Termin zgłoszeń: 14 kwietnia 2023
Data aukcji: 18 maja 2023
Termin zgłoszeń: 14 kwietnia 2023
Skontaktuj się ze specjalistą
Nasz wyjątkowy zespół Specjalistów przeprowadzi Cię przez cały proces sprzedaży. Pracują z nami najlepsi historycy sztuki, konserwatorzy i eksperci, posiadający wieloletnie doświadczenie w wycenie i potwierdzaniu autentyczności dzieł sztuki. W zakładce Departamenty możesz zapoznać się z projektami aukcyjnymi prowadzonymi w DESA Unicum oraz poszczególnymi Specjalistami, którzy odpowiadają za ich realizację.
Aby zapewnić jeszcze bardziej komfortowy i bezpieczny przebieg sprzedaży każdego dzieła sztuki oferujemy możliwość spotkania się z naszymi Specjalistami w wybranych miastach w całej Polsce. Aktualne daty i miejsca wyjazdów naszych ekspertów możesz sprawdzić poniżej:
W celu umówienia spotkania z Martyną Kolanowską, prosimy o kontakt telefoniczny (+48 880 918 882) lub mailowy (m.kolanowska@desa.pl).
Private sale

Wierzymy, że każda kolekcja zasługuje na wyjątkową opiekę, dlatego dla koneserów sztuki oferujemy tzw. private sale. Jest to spersonalizowana sprzedaż obiektów spoza oferty aukcyjnej pozwalająca na uzupełnienie zbiorów o konkretne obiekty. Dzięki niej masz szansę zdobyć dzieło sztuki, o którym marzysz z utrzymaniem pełnej dyskrecji transakcji.
Nasza wiedza i wieloletnie doświadczenie pozwalają Nam skutecznie pozyskiwać obiekty w Twoim imieniu. Pozostajemy w bliskich relacjach z najważniejszymi kolekcjonerami dzięki czemu mamy uprzywilejowany dostęp do rzadkich i unikalnych dzieł sztuki.
Zapraszamy do kontaktu z naszymi Doradcami Klienta, którzy opowiedzą o aktualnych możliwościach zakupu i sprzedaży. Możesz również zapoznać się z najczęściej zadawanymi pytaniami dotyczącymi prywatnej sprzedaży.
Najczęściej zadawane pytania
Przyjmujemy artystycznie wartościowe obrazy, rzeźby, biżuterię, zegary, rzemiosło artystyczne, porcelanę, srebra, plakaty, oryginalne rysunki, grafiki, fotografie artystyczne oraz inne zabytkowe i wyjątkowe przedmioty, które mogą zainteresować kolekcjonerów.
Biżuterię można oddać do sprzedaży w siedzibie DESA UNICUM przy ulicy Pięknej 1A. Wycena i przyjmowanie obiektów odbywają się w trakcie dyżuru eksperta w każdy poniedziałek w godzinach 11:00-15:00 i w każdą środę w godzinach 14:00-18:00 po wcześniejszej telefonicznej rezerwacji terminu pod nr telefonu 795 122 718.
Ewentualne pytania prosimy kierować telefoniczne pod nr 795 122 718 lub mailowo na adres m.kus@desa.pl
Tak. Pośredniczymy w konserwacjach, odnawianiu i zmianach opraw obrazów oraz renowacjach rzeźb i przedmiotów rzemiosła artystycznego. Dbamy o to, aby obiekt trafił do sprzedaży w jak najlepszym stanie ponieważ to maksymalnie zwięszka jego szanse na najkorzystniejszą sprzedaż. Za wszystkie te czynności opłata pobieran jest po sprzedaży lub przy odbiorze pracy. Każdy element związany z poprawą stanu zachowania danego dzieła sztuki konsultujemy z Tobą indywidualnie. Naszym celem jest osiągnięcie jak najlepszej ceny sprzedaży. Jeśli więc rekomendujemy wykonanie konserwacji lub wymianę ramy, uprzejmie prosimy o skorzystanie z naszej pomocy i doradztwa.
Przed dostarczeniem obrazu do DESA Unicum nie należy wyjmować go z ram, czyścić we własnym zakresie, zdrapywać nalepek wystawowych i aukcyjnych na odwrociu. Uszkodzonych rzeźb lub porcelany nie należy samodzielnie sklejać, srebra nie muszą być wyczyszczone. Każdy obiekt powinien być dostarczony w oryginalnym stanie. W razie potrzeby czyszczeniem lub konserwacją zajmą się nasi Specjaliści, jeśli zostanie to zlecone.
Nieoprawione prace tj. rysunki, grafiki i fotografie chętnie przyjmiemy do wyceny. Jeśli zostaną zakwalifikowane do sprzedaży, muszą zostać oprawione, ponieważ na aukcji nie mogą pojawić się bez ramy. Taką usługę można zlecić i wykonać za naszym pośrednictwem.
Koniec przyjmowania obiektów do danej aukcji to 5 tygodni przed jej planowym terminem. W wyjątkowych sytuacjach prosimy o bezpośredni kontakt z Koordynatorem danej aukcji. Dane kontaktowe znajdziesz w zakładce Aukcje/Departamenty.
O prawdopodobnym terminie aukcji, na której pojawi się Twój obiekt informujemy Cię po otrzymaniu wyceny z Biura Przyjęć. Decyzje dotyczące kwalifikacji dzieła na aukcję podejmują nasi eksperci. Dzięki stałemu monitorowaniu rynku, znajomości klientów i dobieraniu optymalnej formy i momentu wystawienia na aukcji uzyskujemy najlepsze rezultaty sprzedaży.
Spośród innych domów aukcyjnych wyróżnia nas fakt, że ocena i oszacowanie wartości obiektu przez naszą Komisję są bezpłatne, jeśli planujesz wystawić obiekt na aukcji w naszym domu aukcyjnym. Wyjątek stanowi wydanie dokumentu wyceny do celów celno-podatkowych. Taki dokument jest płatny: 3% wartości obiektu, ale nie mniej niż 100 zł netto (123 zł brutto).
Proszę skontaktować się drogą elektroniczną z Koordynatorem aukcji Młodej Sztuki – Karoliną Kołtunicką: k.koltunicka@desa.pl. Proszę wysłać email i załączyć zdjęcia swoich prac (wraz z informacją o technice i wymiarach) oraz kilka zdań o sobie, dotychczasowej karierze i twórczości. Z uwagi na dużą ilość zgłoszeń prosimy nie dostarczać nam prac osobiście, bez wcześniejszego potwierdzenia mailowego przez Koordynatora aukcji. Ze względu na bardzo duże zainteresowanie odpowiadamy na wybrane maile.
Promocję każdej aukcji planujemy z wyprzedzeniem, staramy się dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. O naszych aukcjach i wydarzeniach można dowiedzieć się z prasy, Internetu, telewizji czy radia. Przed każdą aukcją organizujemy wystawę w naszych galeriach. Twój sukces i zachęcenie jak największego grona koneserów sztuki do zakupu jest naszym priorytetem. Do każdej aukcji przygotowujemy katalog aukcyjny z najwyższą starannością. Publikacja ta wysyłana jest do kilku tysięcy naszych klientów, dostępna jest również w Internecie. Dzięki temu nasza oferta dociera do szerokiego grona klientów, co pozwala nam osiągnąć wysokie ceny podczas licytacji.
Taka sytuacja w DESA Unicum jest niezwykle rzadka. Jeśli jednak do niej dojdzie, nadal staramy się znaleźć zainteresowanego nabywcę. Obiekt pozostaje na minimum 30 dni po aukcji w naszej ofercie galeryjnej oraz przedstawiamy go w bezpośrednich rozmowach z klientami. Po tym czasie możesz go od Nas odebrać. Jest także możliwość wystawienia Twojego obiektu na kolejnej, odpowiedniej tematycznie aukcji. Decyduje o tym Koordynator danego projektu i to on wskazuje, kiedy to nastąpi. O dalszej kwalifikacji na aukcję poinformujemy Cię mailowo.
Prowizja aukcyjna zaczyna się już od 15%. Jej wysokość zależy od wartości obiektu i ustalonych warunków stałej współpracy. Prowizja zawiera podatek VAT, dzięki czemu nie musisz dodatkowo rozliczać się z Urzędem Skarbowym.
Kwestie te są szczegółowo opisane w regulaminie. Jeśli sprzedaż dzieła sztuki nie jest Twoją podstawą działalności gospodarczej i jesteś w jej posiadaniu dłużej niż 6 miesięcy, nie ma konieczności wykazywania przychodu ze sprzedaży w zeznaniu podatkowym. Inna jest sytuacja, kiedy to twórca sprzedaje swoje dzieło.