Magnetyzujące rzeźby Czesława Zubera

Artykuł

Magnetyzujące rzeźby Czesława Zubera

Szczególne zainteresowanie kolekcjonerów na nadchodzącej aukcji Szkło • Sztuka • Design budzi z pewnością ekspresyjna i pełna witalności praca autorstwa Czesława Zubera. Tego typu rzeźba, która wyszła spod dłuta artysty znanemu szerszemu gronu przede wszystkim z hutniczych realizacji, pojawia się na polskim rynku aukcyjnym po raz pierwszy.

Przygodę ze szkłem Czesław Zuber rozpoczął od projektowania form użytkowych. Artysta ukończył wrocławską Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych, w której miał okazję szkolić się pod okiem Zbigniewa Horbowego i Ludwika Kiczury. Po ukończeniu szkoły projektował dla Huty Szkła "Barbara" w Polanicy Zdroju. Według pomysłu Zubera w hucie powstawały, doskonale znane wszystkim miłośnikom designu, szklane wazony i popielnice z wywijanym kołnierzem, popularnie zwane dziś "osiołkami". Eksperymenty z kolorowym, formowanym hutniczo szkłem oraz pozostałe doświadczenia zebrane w hucie, zdecydowanie ułatwiało Zuberowi realizację jego późniejszych projektów.

 

Dzięki zdobytym stypendiom i zaproszeniom na międzynarodowe sympozja, w latach 80. Zuber odbył wiele podróży, podczas których miał okazję odwiedzać europejskie huty szkła. W 1982 roku artysta ostatecznie przeniósł się na stałe do Paryża. Wyjazd do stolicy Francji stał się zdecydowanie punktem zwrotnym w jego karierze. Zuber zetknął się wówczas z twórczością niemieckiej grupy "Neue Wilde" (Nowi Dzicy), których neoekspresyjne realizacje, pełne kontrastowych zestawień kolorystycznych, stały się wielką inspiracją dla polskiego artysty. Ostatecznie w Paryżu porzucił techniki hutnicze na rzecz niezwykle oryginalnych i wielobarwnych szklanych kompozycji rzeźbiarskich.

Ekspresyjne rzeźby, przypominające najczęściej bajkowe postacie zwierząt i ludzi, wykonywał z dużych, przezroczystych brył szkła. Twarde i ciężkie w obróbce szkło optyczne artysta traktował rzeźbiarskimi narzędziami - dłutem, młotem, piłą, szlifierką, których ślady dodatkowo wzbogacały kompozycję o dodatkowe efekty optyczne. Następnie Zuber na szklane formy nanosił intensywne barwy – czerwienie, zielenie, żółcie, fiolety – dzięki którym formy nabierały jeszcze większej wyrazistości.

 

Gra światłem i fakturą czyni z rzeźb Zubera niezwykle energetyczne i wyraziste kompozycje. Transparentne szkło, wzbogacone emalią o neonowych i kontaktujących ze sobą barwach, rozprasza promienie słoneczne, stwarzając niepowtarzalne efekty wizualne. Pełna nierówności faktura, nosząca ślady będące zapisem gwałtownych uderzeń rzeźbiarskich narzędzi, tworzy zaś idealny plan do wielopoziomowej gry światła i barwy.

Szklane rzeźby Czesława Zubera zyskały międzynarodowe uznanie i prezentowane były na ponad 40 wystawach, zarówno polskich, jaki i zagranicznych. Artysta jest także laureatem wielu prestiżowych nagród i wyróżnień, a jego prace znajdują się w zbiorach wielu muzeów na całym świecie.

SZKŁO • SZTUKA • DESIGN
KATALOG AUKCJI