Surrealizm i Realizm Magiczny (wyniki)
18 czerwca 2020 godz. 19:00

Rafał Olbiński (ur. 1943, Kielce)
"Powierzchowna analogia", 2020
Cena wylicytowana: 110 000 zł
Numer obiektu na aukcji
6
Rafał Olbiński (ur. 1943, Kielce)
"Powierzchowna analogia", 2020

Cena wylicytowana: 110 000 zł

olej, akryl/płótno, 127 x 105 cm
sygnowany p.d.: 'Olbiński'
ID: 86158
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Więcej informacji

„Malarstwo Olbińskiego jest ekspansywne, złudnie spokojne, cisza napotyka to, co niespodziewane – absurd, który ma znaczenie. Smutek obramowany pozornymi sprzecznościami znajduje swoje rozwiązanie w schronieniu paradoksu. Jednak artysta unika włączenia go do jakiejś kategorii, zachowuje sobie przywilej, by śmiać się ostatni. A kiedy humor Olbińskiego eksploduje, przeszywa niebo jak błyskawica”. Frank Fox Twórczość Rafała Olbińskiego kojarzona jest z niezwykle sugestywnym, baśniowym światem, który zamieszkują modelowe kobiety oraz mężczyźni. Wolą artysty bohaterowie uwikłani są w najróżniejsze relacje, tajemniczość podszytą intelektualnym niepokojem oraz wzajemną zależnością. Postaci te, częstokroć łudząco do siebie podobne, są w pewnym sensie nośnikami konkretnych idei przedstawionych przez Olbińskiego w niezwykle błyskotliwy, sugestywny sposób. W obrazach artysty świat realny miesza się z fantastyką i dalece wykracza poza granice rzeczywistości. Te czytelne w formie oniryczne wizje przepełnione są metaforami i aluzjami. Trafnie ujął to Richard Burgin, którego warto w tym miejscu zacytować: „(…) Prawa przyrody obowiązujące na naszej planecie tylko sporadycznie funkcjonują w świecie Olbińskiego. Ludzie zlewają się tu z obłokami lub meblami, droga zaprzecza prawu grawitacji i zwija się w muszlę morską, ptaki stapiają się z ręką, ocean staje się częścią drzewa lub stapia się z piaskiem dzięki gigantycznemu zamkowi błyskawicznemu. Ale jak w muzyce wspomnianych kompozytorów, wszystko zdarza się bez histerii czy melodramatu, z klasycznym poczuciem powściągliwości i ekonomii środków, a często również z żartobliwym poczuciem dystansu”. Olbiński od lat przelewa na płótno swoją miłość i fascynację kobietami, które są dla niego niekończącym się źródłem inspiracji. Odnajdujemy w nich portrety kobiet romantycznych, famme fatale, kobiet tajemniczych i uwodzicielskich. Warto w tym miejscu zacytować samego malarza: „Jednym z drogowskazów piękna naszej cywilizacji jest niewątpliwie ciało kobiety”. Poza oczywistym przywiązaniem do stylistyki surrealistyczno-magicznej artysta częstokroć nawiązuje do renesansowego kanonu piękna kobiecej figury oraz antycznej kultury greckiej. Tradycyjny jest również warsztat artysty. Sam artysta za Giorgiem Vasarim powtarza, że to właśnie doskonały rysunek jest podstawą dobrej sztuki. Detal w sztuce artysty bowiem nie jest przypadkowy. Odpowiednie zestawienie oraz percepcja szczegółów pomaga w rozwiązaniu wizualnej zagadki, stworzenia kluczy do tajemnicy. Artysta pracuje szybko i pewnie, częstokroć podkreślając, że najbardziej lubi tworzyć na zlecenie, pod presją czasu, bowiem wówczas wtedy do głowy przychodzą mu najlepsze pomysły i metafory. Coraz powszechniej metaforyczne malarstwo Olbińskiego porównywane jest do surrealistycznej twórczości René Magritte’a, a on sam nazywany jest księciem surrealizmu. Swoją twórczością artysta otwiera przed widzem fantastyczny świat, w którym każdy z nas ma szansę poczuć się jak postać z baśni. Te pełne kunsztu malarskiego, wyidealizowane kompozycje sprawiają wrażenie klasycznych kreacji, choć wydaje się, że sam ich koncept jest niezwykle nowoczesny. W prezentowanej pracy Olbiński posługuje się charakterystycznymi dla swojej twórczości zestawieniami, hybrydycznością form oraz aurą tajemniczości. Niejednoznaczny z pozoru temat kompozycji ubrany jest w niezwykle atrakcyjną wizualnie oraz mistrzowsko namalowaną formę. Artysta łudzi oko widza sugestywnym realizmem, uzupełniającym ikonograficzną dwuznaczność obrazu. Ten trik, ubranie surrealistycznego tematu w realistyczną formę, pozwala wiązać sztukę Rafała Olbińskiego z tradycją malarstwa najwybitniejszych europejskich nadrealistów.