Wzornictwo potrzebuje sztuki. Sztuka Jarosława Bikiewicza

Artykuł

Wzornictwo potrzebuje sztuki. Sztuka Jarosława Bikiewicza

Czy dzieło sztuki może nas obserwować? Jak mogłaby wyglądać biomorficzna rzeźba miejska rejestrująca parametry pogody czy udzielająca informacji? Co może wyniknąć z połączenia sztuki z wzornictwem przemysłowym?

Odpowiedzi na te pytania poszukuje artysta i projektant Jarosław Bikiewicz, którego twórczość łączy powyższe dziedziny. Ukończył studia w pracowniach Jarosława Kozakiewicza (aneks rzeźbiarski), Grzegorza Kowalskiego (pracownia rzeźby) oraz Tomka Rygalika i Grzegorza Niwińskiego (dyplom z wzornictwa przemysłowego) w Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych i jest autorem niezwykłej koncepcji sztuki, którą nazywa "Botizmem" (ang. Botism), a jego rzeźbę "Kompozycja technologiczna 01" prezentujemy na aukcji Rzeźba kameralna.

Jest to niewielkich rozmiarów obiekt wykonany z ceramiki lakierowanej, który może być artystycznym kamuflażem dla rozwiązań technologicznych. Należy on do cyklu rzeźb "Artin" – który jest  wynikiem badań nad relacją pomiędzy estetyką, funkcją użytkową, a rozwiązaniami technologicznymi ukrytymi w artystycznych obiektach. Powstałe w ten sposób rzeźby stanowią kamuflaż dla rozwiązań technologicznych i są propozycją nowego kształtu obudowy. Artysta działający na styku rzeźby i designu stawia pytania o połączenie procesu projektowania i tworzenia sztuki. Podstawą jego działań jest manualne kształtowanie formy polegające na odejmowaniu materiału, a nie jego łączeniu w większą całość. Bikiewicz postuluje przez to powrót do naturalnych, biomorficznych kształtów i rzeczywiście jego obiekty, podobnie jak ten prezentowany na aukcji są niezwykle poręczne i w organiczny sposób pasują do ludzkiej dłoni. 

Technologiczna kompozycja 01, fot. dzięki uprzejmości autora

Rzeźba "Kompozycja technologiczna 01" jest jednocześnie atrakcyjna wizualnie, miła w dotyku i może skrywać w sobie elektroniczne podzespoły. Następuje w ten sposób fuzja użyteczności i funkcji estetycznej co może stać się obiecującym rozwiązaniem w obliczu zmniejszających się mieszkań i wzrastającej liczby przedmiotów. Łączenie funkcji, tworzenie obudowy, która ma wartość kolekcjonerską, a przez co wydłuża użytkowanie i chroni środowisko to tematy niezwykle przyszłościowe i z wielkim potencjałem rozwojowym. 

Artin, fot. dzięki uprzejmości autora

Bikiewicz jest niezwykle ciekawym artystą, który wprowadził do refleksji o swojej sztuce wspomniane już hasło "Botizm", które etymologią nawiązuje do "bota", programu informatycznego wyręczającego człowieka w wielu działaniach i dobrze odwzorowującego ludzkie zachowania. Według artysty "botizmy" można więc zdefiniować jako wypowiedzi artystyczne w różnych dziedzinach twórczości (literackiej, architektonicznej, projektowej), których celem jest prognozowanie i obrazowanie nieuniknionej ewolucji zarówno na poziomie cywilizacyjnym,jak i jednostkowym. Podstawą tych prognoz są raporty międzynarodowych instytutów badawczych, statystyki krajowe, analiza przekazów medialnych, a zwłaszcza wielopoziomowa obserwacja złożonych reakcji człowieka w czasach rewolucji cyfrowej. Najważniejsze zagadnienia podlegające artystycznemu przetworzeniu wiążą się przede wszystkim z problematyką geopolityczną, chociażby z przeludnieniem miast, niekontrolowanym wzrostem populacji, migracjami w skali globalnej i ograniczeniem zasobów naturalnych. W ten sposób sztuka staje się odpowiedzią na problemy współczesnego świata, co oczywiście nie jest konceptem nowym, a raczej wpisuje się w poszukiwania artystów takich jak Krzysztof Wodiczko, który W tekście "Sztuka i cywilizacja" z 1971 roku napisał:

"Artysta tworzy środowisko człowieka często z innymi specjalistami: inżynierami, naukowcami itd. Jednocześnie współtworząc z innymi artysta może wykrywać nowe lub zapomniane potrzeby, niezauważalne przez ludzi zajmujących się odmiennymi dziedzinami twórczości. I tak rozumiem rolę artysty – w obronie naturalnego środowiska człowieka". 

Technologiczna kompozycja 01, fot. dzięki uprzejmości autora

Oprócz realizacji rzeźbiarskich Bikiewicz jest autorem ciekawych rozwiązań takich jak: płaszcz przeciwdeszczowy z funkcją hodowli roślin czy obrusy z nadrukowanymi kompozycjami z dzieł sztuki, które są używane w jednej z restauracji w Łodzi. Jest ciekawie zapowiadającym się artystą, który łączy dziedziny i swobodnie porusza się pomiędzy estetykami jednocześnie przy dużej świadomości materiału i ciekawych technologicznych rozwiązaniach.