Wzornictwo potrzebuje sztuki. Sztuka Jarosława Bikiewicza
Czy dzieło sztuki może nas obserwować? Jak mogłaby wyglądać biomorficzna rzeźba miejska rejestrująca parametry pogody czy udzielająca informacji? Co może wyniknąć z połączenia sztuki z wzornictwem przemysłowym?
Odpowiedzi na te pytania poszukuje artysta i projektant Jarosław Bikiewicz, którego twórczość łączy powyższe dziedziny. Ukończył studia w pracowniach Jarosława Kozakiewicza (aneks rzeźbiarski), Grzegorza Kowalskiego (pracownia rzeźby) oraz Tomka Rygalika i Grzegorza Niwińskiego (dyplom z wzornictwa przemysłowego) w Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych i jest autorem niezwykłej koncepcji sztuki, którą nazywa "Botizmem" (ang. Botism), a jego rzeźbę "Kompozycja technologiczna 01" prezentujemy na aukcji Rzeźba kameralna.
Jest to niewielkich rozmiarów obiekt wykonany z ceramiki lakierowanej, który może być artystycznym kamuflażem dla rozwiązań technologicznych. Należy on do cyklu rzeźb "Artin" – który jest wynikiem badań nad relacją pomiędzy estetyką, funkcją użytkową, a rozwiązaniami technologicznymi ukrytymi w artystycznych obiektach. Powstałe w ten sposób rzeźby stanowią kamuflaż dla rozwiązań technologicznych i są propozycją nowego kształtu obudowy. Artysta działający na styku rzeźby i designu stawia pytania o połączenie procesu projektowania i tworzenia sztuki. Podstawą jego działań jest manualne kształtowanie formy polegające na odejmowaniu materiału, a nie jego łączeniu w większą całość. Bikiewicz postuluje przez to powrót do naturalnych, biomorficznych kształtów i rzeczywiście jego obiekty, podobnie jak ten prezentowany na aukcji są niezwykle poręczne i w organiczny sposób pasują do ludzkiej dłoni.

Rzeźba "Kompozycja technologiczna 01" jest jednocześnie atrakcyjna wizualnie, miła w dotyku i może skrywać w sobie elektroniczne podzespoły. Następuje w ten sposób fuzja użyteczności i funkcji estetycznej co może stać się obiecującym rozwiązaniem w obliczu zmniejszających się mieszkań i wzrastającej liczby przedmiotów. Łączenie funkcji, tworzenie obudowy, która ma wartość kolekcjonerską, a przez co wydłuża użytkowanie i chroni środowisko to tematy niezwykle przyszłościowe i z wielkim potencjałem rozwojowym.

Bikiewicz jest niezwykle ciekawym artystą, który wprowadził do refleksji o swojej sztuce wspomniane już hasło "Botizm", które etymologią nawiązuje do "bota", programu informatycznego wyręczającego człowieka w wielu działaniach i dobrze odwzorowującego ludzkie zachowania. Według artysty "botizmy" można więc zdefiniować jako wypowiedzi artystyczne w różnych dziedzinach twórczości (literackiej, architektonicznej, projektowej), których celem jest prognozowanie i obrazowanie nieuniknionej ewolucji zarówno na poziomie cywilizacyjnym,jak i jednostkowym. Podstawą tych prognoz są raporty międzynarodowych instytutów badawczych, statystyki krajowe, analiza przekazów medialnych, a zwłaszcza wielopoziomowa obserwacja złożonych reakcji człowieka w czasach rewolucji cyfrowej. Najważniejsze zagadnienia podlegające artystycznemu przetworzeniu wiążą się przede wszystkim z problematyką geopolityczną, chociażby z przeludnieniem miast, niekontrolowanym wzrostem populacji, migracjami w skali globalnej i ograniczeniem zasobów naturalnych. W ten sposób sztuka staje się odpowiedzią na problemy współczesnego świata, co oczywiście nie jest konceptem nowym, a raczej wpisuje się w poszukiwania artystów takich jak Krzysztof Wodiczko, który W tekście "Sztuka i cywilizacja" z 1971 roku napisał:
"Artysta tworzy środowisko człowieka często z innymi specjalistami: inżynierami, naukowcami itd. Jednocześnie współtworząc z innymi artysta może wykrywać nowe lub zapomniane potrzeby, niezauważalne przez ludzi zajmujących się odmiennymi dziedzinami twórczości. I tak rozumiem rolę artysty – w obronie naturalnego środowiska człowieka".

Oprócz realizacji rzeźbiarskich Bikiewicz jest autorem ciekawych rozwiązań takich jak: płaszcz przeciwdeszczowy z funkcją hodowli roślin czy obrusy z nadrukowanymi kompozycjami z dzieł sztuki, które są używane w jednej z restauracji w Łodzi. Jest ciekawie zapowiadającym się artystą, który łączy dziedziny i swobodnie porusza się pomiędzy estetykami jednocześnie przy dużej świadomości materiału i ciekawych technologicznych rozwiązaniach.