Zakopane, Zakopane! (wyniki)
30 grudnia 2019, godz. 16:00

Zofia Stryjeńska (1891 Kraków - 1976 Genewa)
"Powitanie o wschodzie słońca", z cyklu: "Zaloty", lata 30. XX w.
Cena wylicytowana: 85 000 zł
Numer obiektu na aukcji
9
Zofia Stryjeńska (1891 Kraków - 1976 Genewa)
"Powitanie o wschodzie słońca", z cyklu: "Zaloty", lata 30. XX w.

Cena wylicytowana: 85 000 zł

gwasz, tempera/papier, 90 x 71 cm
sygnowany śd.: 'Z. STRYJEŃSKA'
na odwrociu wykonany ołówkiem szkic przedstawiający górala
ID: 62671
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Pochodzenie
  • kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
  • porównaj: Zofia Stryjeńska 1891-1976, Katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie, Kraków 2008, poz. kat. III. I. 26. Scena rodzajowa, po 1930, s. 315 (il.)
Więcej informacji
„Zofia Stryjeńska w latach międzywojennych należała do najpopularniejszych artystów w Polsce. Zawdzięczała to swojej sztuce, głównie malarstwu, które ‘atakowało’ widzów nowatorską formą oraz indywidualnym stylem. Tematy, w zasadzie bliskie i swojskie, zaskakiwały bogactwem pomysłów, różnorodnością ujęcia, barwnością zestawień kolorystycznych działających żywo, dekoracyjnie. Bohaterowie przedstawień, najczęściej w barwnych strojach, często w tanecznych korowodach, zdawali się emanować radością życia i być jego apoteozą”. Maria Grońska, Kilka słów o Zofii Stryjeńskiej i jej malarstwie, Zofia Stryjeńska 1891-1976, katalog wystawy, red. Światłosław Lenartowicz, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2008, s. 19 Zofia Stryjeńska interesowała się sztuką od wczesnych lat spędzonej w Krakowie młodości. Początkowo rysowała sceny rodzajowe z otoczenia i fantastyczne kompozycje z wyobraźni. Jako nastolatka kształciła się na kursach Leonarda Stroynowskiego, następnie w Szkole Sztuk Pięknych dla Kobiet Marii Niedzielskiej. Uczyła się zarówno rysunku, malarstwa, jak i sztuki stosowanej. Jej droga edukacji była charakterystyczna dla aspirujących artystek epoki. Niemożność odebrania przez kobiety edukacji akademickiej z zakresu sztuki, stawiała twórczynie przed koniecznością mozolnej pracy nad kształtowaniem własnego talentu artystycznego. W 1910 roku odbyła pierwszą ważną podróż – do Austrii i Włoch, podziwiając wówczas dzieła mistrzów sztuki dawnej. Stryjeńska wkrótce zdecydowała się na wyjazd do Monachium, gdzie, po kryjomu, podjęła naukę w Akademii Sztuk Pięknych. Wielka siła woli i determinacja skłoniły ją do wyboru niezwykłego sposobu na odbycie studiów. Zgoliła głowę – można te postrzyżyny traktować symbolicznie – i przez półtora roku „występowała” w Wiedniu jako mężczyzna dzięki papierom swojego brata. Musiała zapewne, choć nie sposób znaleźć na to dowodu – odpowiadać na wymaganie, by kobieta malowała „po męsku”. To określenie pojawia się wielokrotnie we wspomnieniach artystek owego czasu. Na uczelni nie było wiadomo, że nie jest mężczyzną, a jej sztuka już wtedy musiała być znakomita – pełna energii i mieniąca się cudownymi, żywymi kolorami. W jej dorobku, stopniowo, zaczęły się pojawiać tematy związane z polskim folklorem, mitologią słowiańską i ludowymi bajkami. Ważnym momentem w życiu prywatnym, ale przecież też twórczym było zawarcie związku małżeńskiego z Karolem Stryjeńskim, krakowskim architektem i projektantem. Małżeństwo zamieszkało w Zakopanem, a impuls podhalańskiej ludowej kultury i sztuki istotnie pozwolił się wkrótce przeobrazić stylowi Stryjeńskiej ku bardziej dekoracyjnym, dynamicznym i barwnym formom. Jej malarstwo napędzał również ferment wokół kształtującego się wówczas w Krakowie awangardowego kierunku – ekspresjonizmu polskiego, zwanego później formizmem. Mimo że Stryjeńska nie należała do artystycznej awangardy, jej twórczość w warstwie formalnej często odpowiada ekspresjonistycznym obrazom Tytusa Czyżewskiego czy Leona Chwistka. W kolejnych latach poświęciła się malarstwu monumentalnemu, sztalugowemu i ilustracji książkowej. Wraz z mężem aktywnie uczestniczyła w życiu artystycznym zakopiańskiej bohemy. W 1921 roku Stryjeński wygrał konkurs na przebudowę Zakopanego – małżonkowie przenieśli się do stolicy Podhala na stałe. Wkrótce został też dyrektorem prestiżowej Szkoły Przemysłu Drzewnego w Zakopanem, którą kierował w latach 1923-27. Artystka płótna inspirowane folklorem regularnie wystawiała w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, zyskując przychylność widzów i krytyki. W roku 1924 w wymienionych miastach zorganizowano jej pierwsze wystawy indywidualne. Kariera Stryjeńskiej jako malarki nabierała rozpędu. Największy sukces artystka odniosła na paryskiej Międzynarodowej Wystawie Sztuk Dekoracyjnych w 1925 roku, wystawiając cykl dekoracyjnych panneau, przedstawiających pory roku i zdobywając wówczas nagrodę Grand Prix. Na fali paryskiego tryumfu, do drugiej wojny światowej, malarstwo Stryjeńskiej cieszyło się niesłabnącą popularnością. Artystka tworzyła kompozycje inspirowane dawną słowiańszczyzną, lecz także sceny rodzajowe rozgrywające się na wsi, na łonie natury, w których „aktorami dramatu” stawały się młode dziewczęta i chłopcy. Owe sceny często nosiły charakter zalotów, beztroskiego spotkania pary przy studni, w zagrodzie czy przy górskim wodospadzie. Ostatni z wymienionych narracyjnych zabiegów Stryjeńska zastosowała w prezentowanym obrazie. Przedstawione przez Stryjeńską postacie mają charakter baśniowy. Są barwne i żywe, i noszą potencjał symbolizowania pierwotnych sił.

Dodaj obiekt

1
Leon Wyczółkowski
Czarny Staw, 1920 r.
Cena wylicytowana: 35 000 zł
2
Jan Matejko
Portret mężczyzny
Cena wylicytowana: 45 000 zł
3
Artur Grottger
"Przejażdźka" (Olimpia Pierożko-Mikołajewicz z Pułkownikiem Podlewskim w Praterze w Wiedniu, "Pułkownik Podlewski z amazonką w Praterze") , 1856 r.
Cena: 59 000 zł
4
Stanisław Ignacy Witkiewicz \ Witkacy
Portret Ady Propper, 1929 r.
Cena wylicytowana: 65 000 zł
5
Stanisław Ignacy Witkiewicz \ Witkacy
Portret Janiny Turowskiej, 1931 r.
Cena wylicytowana: 110 000 zł
6
Wacław Borowski
Idylla
Estymacja: 65 000 - 90 000 zł
7
Wacław Borowski
Spotkanie
Cena wylicytowana: 7 000 zł
8
Józef Pankiewicz
Pejzaż z Saint Tropez, około 1911-12 r.
Cena wylicytowana: 16 000 zł
9
Alfred Wierusz - Kowalski
Wilk
Cena wylicytowana: 48 000 zł
10
Juliusz Kossak
"Najtyczanka", 1848 r.
Cena: 144 000 zł
11
Piotr Michałowski
Zaprzęg konny
Cena wylicytowana: 22 000 zł
12
Piotr Michałowski
Rajtar na koniu (recto) / Szkice postaci (verso)
Cena wylicytowana: 6 500 zł
13
Wojciech Kossak
Berezyna
Cena wylicytowana: 4 000 zł
14
Juliusz Kossak
Projekt ilustracji - Polowanie na zająca, lata 60-70 XIX w.
Estymacja: 8 000 - 11 000 zł
15
Artur Grottger
Portret Hilarego Siemianowskiego
Cena: 5 900 zł
16
Stanisław Masłowski
Malwy, 1918 r.
Cena: 14 000 zł
17
Nikifor Krynicki
Krynica Zdrój
Cena wylicytowana: 4 200 zł
18
Nikifor Krynicki
Krynica Wieś
Cena wylicytowana: 4 200 zł
19
Nikifor Krynicki
Krynica
Cena wylicytowana: 6 000 zł
20
Nikifor Krynicki
Biskup , 1967 r.
Cena wylicytowana: 2 400 zł
21
Nikifor Krynicki
Zdjęcie z krzyża i Ukrzyżowanie
Cena wylicytowana: 4 200 zł
22
Stanisław Fabijański
Pejzaż z rzeką, 1917 r.
Cena wylicytowana: 11 000 zł
23
Stanisław Fabijański
Nokturn z widokiem na Wawel, 1915 r.
Cena: 2 400 zł
24
Mieczysław Szczerbiński
Widok na Kurzą Stopkę na Wawelu, 1931 r.
Cena wylicytowana: 1 200 zł
25
Michał Pociecha
Widok na Wawel
Cena: 3 600 zł
26
Julian Fałat
"Nieśwież"
Cena wylicytowana: 24 000 zł
27
Julian Fałat
"Bystra", po 1910 r.
Cena wylicytowana: 48 000 zł
28
Julian Fałat
"Osiek", 1919 r.
Cena wylicytowana: 24 000 zł
29
Jerzy Janisch
Lecący ptak, 1955 r.
Cena: 4 400 zł
30
Jerzy Janisch
Leżący mężczyzna
Cena: 4 400 zł
31
Janusz Maria Brzeski
Nike - projekt do plakatu, lata 40. XX w.
Estymacja: 2 400 - 3 200 zł
32
Marek Włodarski (wł. Henryk Streng)
Mężczyzna w zielonym berecie we wnętrzu
Estymacja: 6 000 - 8 500 zł
33
Rafał Malczewski
Pejzaż kanadyjski
Cena wylicytowana: 10 000 zł
34
Rafał Malczewski
Wnętrze chaty
Estymacja: 7 000 - 12 000 zł
35
Rafał Malczewski
Pejzaż górski
Cena wylicytowana: 9 000 zł
36
Adam Setkowicz
Scena rodzajowa
Cena wylicytowana: 2 000 zł
37
Stanisław Gibiński
Po polowaniu
Cena: 4 600 zł
38
Maria Wlazłowska-Epstein
"Polska jesień", około 1960 r.
Estymacja: 1 000 - 1 800 zł
39
Maria Blomberg-Mrozowska
Letni pejzaż
Estymacja: 1 500 - 2 500 zł
40
Adolf Inatowicz-Łubiański
Cynie
Cena wylicytowana: 450 zł
41
Adolf Inatowicz-Łubiański
Hipopotamy
Cena: 3 100 zł
42
Artur Markowicz
"Wnętrze izby holenderskiej", 1925 r.
Estymacja: 11 000 - 15 000 zł
43
Leopold Loeffler
Portret damy, 1868 r.
Cena wylicytowana: 3 200 zł
44
Autor Nieznany
Portret kobiety ze sznurem pereł
Cena wylicytowana: 7 500 zł
45
Nieznany
Józef Piłsudski odbierający paradę wojska
Cena wylicytowana: 800 zł
46
Antoni Trzeszczkowski
Ułan z fajką
Cena wylicytowana: 700 zł
47
Antoni Trzeszczkowski
Ułan na koniu
Estymacja: 800 - 1 500 zł
48
Józef Pieniążek
Widok na zamek Ostrogskich w Ostrogu, 1935 r.
Cena wylicytowana: 1 000 zł
49
Józef Pieniążek
"Wrocław", 1947 r.
Cena wylicytowana: 1 100 zł
50
Wacław Żaboklicki
Pejzaż z rzeką
Cena: 1 600 zł
51
Antoni Siestrzeńcewicz
Leśna polana
Cena wylicytowana: 1 900 zł
52
Kazimierz Sichulski
Scena symboliczna - Bogini Isztar z Gilgameszem
Cena wylicytowana: 10 000 zł
53
Stefan Norblin
Scena dworska, lata 20.-30. XX w.
Cena wylicytowana: 3 500 zł
54
Irena Nowakowska-Acedańska
Pejzaż z Helu, 1929 r.
Cena wylicytowana: 2 000 zł
55
Maciej Nehring
Pejzaż z drzewami
Cena wylicytowana: 1 000 zł
56
Zofia Stankiewicz
"Plac zamkowy"
Cena wylicytowana: 1 000 zł
57
Zofia Stankiewicz
"Schodki kamienne"
Cena wylicytowana: 1 100 zł
58
Tadeusz Cieślewski (ojciec)
Pałac na Wodzie w Warszawie
Estymacja: 2 400 - 3 200 zł
59
Maja Berezowska
Para z pieskiem
Cena wylicytowana: 3 200 zł
60
Lucjan Jagodziński
U stóp krzyża, 1928 r.
Estymacja: 3 000 - 5 000 zł
61
Antoni Uniechowski
Dżentelmeni
Cena wylicytowana: 2 200 zł
62
Antoni Uniechowski
Koncert młodego Mozarta
Cena wylicytowana: 2 400 zł
63
Antoni Uniechowski
Scena miłosna
Cena wylicytowana: 2 200 zł
64
Antoni Uniechowski
Młody Stefan Żeromski na dworcu Terespolskim w Warszawie, około 1954 r.
Cena wylicytowana: 2 800 zł
65
Janina Konarska
"Krowa"
Cena: 2 500 zł
66
Zygmunt Karolak
Kwiaty, 1953 r.
Cena wylicytowana: 600 zł
67
Jerzy Grabowski
Mimozy w szklanym wazonie
Cena wylicytowana: 1 700 zł
68
Adam Grabowski
Azalie
Cena wylicytowana: 4 500 zł
69
Józef Mieszkowski
Plaża w Ustce
Cena wylicytowana: 500 zł
70
Marian Mokwa
Miasteczko w Turcji
Cena wylicytowana: 11 000 zł
71
Zygmunt Józef Menkes
Dziewczyna z makami
Cena wylicytowana: 48 000 zł
72
Henryk Hayden
Widok wzgórza, 1933 r.
Cena wylicytowana: 11 000 zł
73
Henryk Epstein
Port
Cena wylicytowana: 4 800 zł
74
Jankiel Adler
Kobieta z dzieckiem
Cena wylicytowana: 20 000 zł
75
Elizabeth Ronget
Siedząca kobieta
Cena wylicytowana: 3 800 zł
76
Alicja Halicka
Pomnik w Paryżu
Cena: 2 500 zł
77
Jakub Zucker
Cieśla
Cena wylicytowana: 1 900 zł
78
Jean (Jan Mirosław Peszke) Peske
Kamieniarze
Cena wylicytowana: 4 200 zł
79
Jacques Chapiro
Na spacerze, 1953 r.
Cena wylicytowana: 4 800 zł
80
Nieznany
Kronika Teodory Dąbrowskiej
Cena: 4 800 zł
81
Ludwik Lille
Kobiety przy pracy
Cena wylicytowana: 4 200 zł
82
Jan Kaczmarkiewicz
Wizerunek świętej z monstrancją
Cena wylicytowana: 4 500 zł
83
Ignacy Pinkas
Śpiące dziecko
Cena wylicytowana: 2 500 zł
84
Marie Vorobieff Marevna
Portret dziecka
Cena wylicytowana: 6 000 zł

Twoje wybrane obiekty

Rodzaj wydruku