Sztuka Krytyczna. Nowe Pokolenie po 1989 (wyniki)
14 listopada 2019 godz. 20:00

Cena wylicytowana: 360 000 zł
Numer obiektu na aukcji
211

Cena wylicytowana: 360 000 zł

inna, 105 x 90 cm
instalacja z wideo
stal, kolorowa fotografia, obraz wideo bez dźwięku/pętla, 105 x 90 cm
ID: 79559
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Literatura
  • Dorota Nieznalska, Pasja Pochwała męskości, katalog wystawy, Galeria Arsenał, Białystok, 2001
  • Anna Urbańczyk, Pasja kontrowersyjna, Gazeta Wyborcza, Trójmiasto, 17.01.2002
  • Przemysław Szubartowicz, Sztuka kneblowania, Trybuna, Warszawa, 11.03.2002
  • Chujart, Nie, Warszawa, 11.04.2002
  • Sebastian Łupak, Nie jestem czarownicą, Gazeta Wyborcza, Trojmiasto, 17.09.2002
  • Stanisław Podemski, Obraza uczuć religijnych czy dobrego smaku?, Polityka, nr 39 (2369), 28.09.2002
Więcej informacji
Prezentowana instalacja stanowi autorską interpretację tematu pasji (współczesnej). Słowo pasja, ma w tym wypadku dwa znaczenia, dotyczy czynności wykonywanej z przyjemnością, oraz jest odniesieniem do symboliki chrześcijańskiej. Wobec powszechnie panującego wzorca kulturowego, stereotypu męskości – współczesny mężczyzna poddaje się fizycznej męce ćwicząc, dyscyplinując na siłowni ciało i traktując je często jako sacrum. Obraz wideo zarejestrowany został na siłowni. Przedstawia ujęcie męskiej twarzy (kadr do góry nogami) w momencie napięcia i ekstremalnego wysiłku. Obraz jest kolorowy, bez dźwięku, nagrany w zwolnionym tempie w pętli.Instalacja Pasja składa się z 45-minutowego, zapętlającego się, kolorowego materiału wideo (bez dźwięku), który przedstawia w zwolnionym tempie twarz mężczyzny ćwiczącego na siłowni, oraz ze stalowego krzyża o wymiarach zawieszonego na łańcuchu. Elementy konstrukcyjne krzyża zostały wykonane na zamówienie w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, następnie pocięte i zespawane przez Nieznalską. Na jego całej powierzchni widnieje kolorowe zdjęcie prącia, przy czym genitalia znajdują się w centralnym punkcie. Krzyż był typu greckiego, o czym świadczą proporcje – inne niż krzyża łacińskiego.