Sztuka Dawna: XIX wiek, modernizm, międzywojnie (wyniki)
12 października 2017 godz. 19:00

Cena wylicytowana: 180 000 zł
Numer obiektu na aukcji
8

Cena wylicytowana: 180 000 zł

olej/płótno, 50 x 38 cm
sygnowany i datowany l.śr.: 'HSiemiradzki | 1900'
ID: 52139
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Pochodzenie
  • dom aukcyjny DESA Unicum, wrzesień 2000
Więcej informacji
Miał niewątpliwie rację Andrzej Ryszkiewicz, gdy pisał, że "makartowskobujne" prace Siemiradzkiego "były malowane jak dywany", a artysta "miał gust do wielopostaciowych scen uroczystości, rozbawienia czy krwawego spektaklu męczeństwa, zręcznie komponował liryczny obraz życia, użycia i śmierci teatralnych Rzymian, rozgrywający się w gorących krajobrazach Południa". Oprócz tego oficjalnego wizerunku akademickiej sztuki malarza istnieje też jej mniej znany rewers - przede wszystkim intymne portrety, malowane w wygaszonych barwach. Prezentowany "Złoty wieniec" jest świetnym przykładem tego nurtu. Praca przedstawia młodą dziewczynę o typie urody dobrze znanym z płócien petersbursko-rzymskiego artysty. Prosty, prawie grecki nos, wyraźnie zarysowany podbródek, lekko kręcące się, kasztanowe włosy możemy odnaleźć w wielu dziełach mistrza. W prezentowanym obiekcie uwagę widza powinny zwrócić jednak nie tylko wdzięki modelki, lecz także podkreślająca je "biżuteria". Naszyjnik i złoty wieniec laurowy przedstawiono z niezwykle sugestywną, niemal archeologiczną pasją. W przypadku Siemiradzkiego, twórcy zafascynowanego antykiem, ta drobiazgowość w opracowaniu detalu nie powinna dziwić. Warto w tym miejscu odnotować, że malarz nie wykorzystuje tego specyficznego rekwizytu tylko w "Złotym wieńcu". Podobny przedmiot pojawia w "Dirce chrześcijańskiej" z 1897 - na głowę Nerona autor nałożył diadem z bujnych gałązek wawrzynu.