Grafika Artystyczna. Sztuka Współczesna (wyniki)
6 lutego 2020 godz. 19:00

Victor Vasarely (1906 Pécs - 1997 Paryż)
"Planetary Folklore Particpations No. 1", 1969
Estymacja: 8 000 - 10 000 zł
Numer obiektu na aukcji
7
Victor Vasarely (1906 Pécs - 1997 Paryż)
"Planetary Folklore Particpations No. 1", 1969

Estymacja: 8 000 - 10 000 zł

technika własna/papier, 50,5 x 50,5 cm
na odwrociu naklejka z opisem pracy: 'Vasarely Planetary Folklore Participations No. 1 | 1969 | box number: | 506' oraz sygnowany
wydawnictwo Wiliam Wise i Éditions Pyra, Szwajcaria oraz Éditions Denise René, Paryż
edycja 506/3000
ID: 80496
Literatura
  • Victor Vasarely, Catalogue raisonne 2. Multiples. Spatials and remarkable works, red. Pedro Benavides, Michele Vasarely, Caracas 2015, s. 24 (il.), 45-46 (il.)
  • Magdalena Holzhey, Vasarely, Kolonia 2005,
  • s. 8 (il.)
Więcej informacji
Obiekt Victora Vasarely’ego łączy w sobie kilka aspektów symptomatycznych zarówno dla tego artysty, jak i dla szeroko rozumianej kultury przełomu lat 60. i 70. XX wieku. Zestaw składający się z umieszczonych na metalowej tablicy 390 kolorowych, okrągłych i kwadratowych klocków, składających się na 195 ‘jednostek plastycznych’ będących de facto magnesami z tworzywa sztucznego; trzech grafik – zaprojektowanych przez artystę schematów reprodukowanych na kalce oraz plansz umożliwiających zapis własnych kompozycji użytkownikom przypomina z jednej strony wiekopomne – i późniejsze o ponad 5 lat – dzieło innego wielkiego Węgra, Ernő Rubika, z drugiej zaś wpisuje się w konceptualne zabiegi i gry artystów takich jak zafascynowany dokonaniami cybernetyki i kombinatoryki Ryszard Winiarski czy choćby Tadeusz Kantor, który w tym czasie również uległ fascynacji partycypacyjnym potencjałem sztuki. Sam Vasarely, wykształcony w duchu Bauhausu i konstruktywizmu w budapeszteńskim Muhely, był przede wszystkim grafikiem i twórcą sztuki użytkowej – malarstwo sztalugowe podjął dopiero w wieku 39 lat, po 15 latach pracy zawodowej. Tytuł pracy, ‘Planetarny folklor’, zdradza jednocześnie dwa punkty odniesienia kluczowe dla twórczości Vasarely’ego: masowość i kosmos. Edycja, powstała w roku, kiedy to pierwszy człowiek stanął na powierzchni Księżyca, limitowana była aż do 3000 egzemplarzy, z których każdy był sygnowany przez artystę. Znalazła zastosowanie nie tylko w galeriach, muzeach i prywatnych kolekcjach, ale również w szkołach czy szpitalach, realizując marzenie artysty o upowszechnieniu jego sztuki.