Grafika Artystyczna. Sztuka Współczesna (wyniki)
6 lutego 2020 godz. 19:00

Estymacja: 75 000 - 100 000 zł
Numer obiektu na aukcji
8

Estymacja: 75 000 - 100 000 zł

asamblaż/drewno, plexi, 69 x 54 cm
na odwrociu naklejka z sygnaturą oraz opisem wypełnionym pismem maszynowym: ‘EDITION MAT | OEUVRES D’ART MULTIPLIEES | Nom de l’Artiste: Victor Vasarely | Nom de l’oeuvre: Ko Noh | No. 19/00 Vasarely’
ID: 71488
Pochodzenie
  • kolekcja prywatna, Niemcy
Więcej informacji
Powojenne techniki produkcji oraz powielania dzieł sztuki umożliwiły ziszczenie awangardowych marzeń o jej udostępnieniu szerokiej publiczności. Jednym ze sposobów na rozwój pasji kolekcjonerskich w rozwijającym się społeczeństwie konsumpcyjnym było tworzenie przestrzennych obiektów sztuki w edycji, czyli tzw. multipli. Obiekty w seriach tworzyli m. in. Victor Vasarely, którego relief prezentujemy w niniejszym katalogu. Powstał on w ramach współpracy artysty z założonymi przez Daniela Spoerri Edition MAT - multiplication d’art transformable, w ramach których szwajcarski artysta udostępniał prace cenionych oraz początkujących artystów związanych z ruchem sztuki optycznej i kinetycznej, a także nowego realizmu, fluxusu czy pop artu. Prace wykonywane w „domowej skali” często operowały formą iluzji i wibracji optycznych, a także wartościami haptycznymi, poprzez zastosowanie różnorodnej faktury i materiałów. Tak też jest w przypadku prezentowanego obiektu, wykonanego z żeberkowanego szkła akrylowego (plexi), zbudowanego z wielu płaszczyzn, zdających się wibrować i mienić wraz z ruchem widza wobec pracy. Poza Danielem Spoerri popularyzatorką multipli była współpracująca z Vasarely’m od początku jego kariery słynna paryska galerzystka Denise Rene. W jednym z wywiadów opowiadała o trudnościach w określeniu optymalnej liczby edycji: gdy jest ich zbyt wiele, publiczność się nimi zachłystuje; gdy jest ich za mało, stają się zbyt drogie i trudniej się sprzedają. Jedno jest pewne: muszą być zawsze sygnowane. Vasarely nie zawsze podzielał jej przekonania – twierdził bowiem, że ważniejsza jest oryginalność idei aniżeli jej materialnego wytworu. Niemniej jednak sygnował zdecydowaną większość swoich prac.