DESA Unicum zaprasza na wystawę Grzegorza Steca "Głód"

28 stycznia 2022

DESA Unicum zaprasza na wystawę Grzegorza Steca "Głód"

DESA Unicum zaprasza na wystawę Grzegorza Steca w Centrum Promocji Kultury Dzielnicy Praga-Południe już 29 stycznia 2022.

 

Głód – tytuł spaja prezentowane na wystawie obrazy pod względem tematycznym. Grzegorz Stec jest artystą, który właściwie zawsze malował GŁÓD, pojmowany jako metafora "Braku", okaleczonej ludzkiej egzystencji i odsłaniał sferę mroku, którą próbujemy na różne sposoby obłaskawić. Społeczeństwo stara się wypierać "niewygodne" i "niesamowite" poza margines swojego świata. Zadaniem sztuki jest jednak obnażanie tego, co ukryte, czego się boimy, jako ludzkość i jako poszczególne osoby, co nam zagraża. 
Powiada się, że syci nie zrozumieją głodnych. Czy chcemy być po stronie sytych? 
Cały nasz świat przesycony jest Głodem. Głód pojmowany realistycznie, to głód milionów ludzi, którzy umierają na naszych oczach, bo staramy się tego nie widzieć; to Głód wolności zniewolonych społeczeństw i krzywdzonych grup społecznych, poniżanych lub zabijanych. Głód ma u Steca sens dosłowny, egzystencjalny i eschatologiczny. Artysta maluje głód w różnych jego odmianach: żądzy władzy i dominacji, które skazywały miliony na śmierć i prowadzą świat do samoniszczącej zagłady. Fizjologiczny głód zwierzęcych namiętności, które dają na chwilę zapomnienie. Głód czułości, bliskości, współczucia i miłości, która często okazuje się ułudą. Głód Boga i nieśmiertelności, bo tak trudno pogodzić się z tym, że jesteśmy tu tylko chwilowymi "pasażerami", którzy odjeżdżaj w ciemność i pustkę. Głód poszukującego prawdy i potykającego się o jej pozory. Nienasycony głód poznania, który prowadzi do smutnej Sokratejskiej konstatacji: "Wiem, że nic nie wiem". 
I wreszcie Głód i cierpienie artysty, który chce na płótnie wyrazić to wszystko, co czuje i przeczuwa, a czego w sposób skończony wypowiedzieć się nie da.
Obrazy Steca są komunikatem wysyłanym "Z" – piekła ludzkiej egzystencji, "DO" - Boga, demiurga, bliżej nie określonego absolutnego dobra i piękna.

 

Tak jak Głód pokazuje w tej twórczości swe różne wcielenia, odmienne są także artystyczne formy jego przekazu. Cechuje je różnorodność formatów, kompozycji i struktur, od prostych form po gęste kompozycje ''horror vacui'', od czystej i wyrazistej kolorystyki, po prace czarno-białe. Grzegorz Stec wypracował własną technikę malarstwa olejnego, stosując szeroką gamę barw, a w przypadku czarnych obrazów – operowanie światłem i cieniem. Jego metoda pracy polega na spontanicznym, intuicyjnym tworzeniu podczas pierwszych gorących sesji, a potem mozolnym i perfekcyjnym dopracowywaniu detali. Umiejętność tworzenia efektów świetlnych nadaje obrazom duchowy wymiar. 

 

Gabriela Matuszek-Stec

 

Kurator wystawy: Marcin Kokoszko

 

Wystawa objęta patronatem:
- Fundacji NOVA ARS POLONIAE
- Bator Art Gallery
- DESA Unicum
 

Grzegorz Stec – ur. w 1955 roku w Krakowie, w 1981 r. ukończył krakowską Akademię Sztuk Pięknych. Miał ponad 70 wystaw indywidualnych w liczących się galeriach sztuki w Polsce i za granicą (USA, Szwecja, Niemcy, Francja). Przez szereg lat wystawiał w USA (1995–2009), głownie w Chicago i w Nowym Jorku. Miał indywidualne wystawy w polskich placówkach dyplomatycznych: w Konsulacie Generalnym Rzeczpospolitej Polskiej w Nowym Jorku (2008), w Instytucie Polskim w Lipsku (2014), w berlińskiej Galerie Abakus przy współudziale Ambasady RP oraz Instytutu Polskiego w Berlinie (2015), a także w The Kosciuszko Foundation w Nowym Jorku (2009). O jego twórczości TVP nakręciła film Zadręcza mnie zapach czerni (1991, reż. Cezary Nowicki). W 2019 r. artysta obchodził Jubileusz 40-lecia twórczości. Z tej okazji ukazał się dwujęzyczny album "Grzegorz Stec - Malarstwo - Paintings – Czterdziestolecie", Kraków 2019, ss. 320 Grzegorz Stec jest również poetą, wydał dwa tomiki poetyckie: "Nikt tu nie szuka odpowiedzi", Kraków 1999, "Melencolia", Kraków 2007.
Artysta zajmuje osobne miejsce we współczesnej sztuce, między sztuką figuratywną i abstrakcją. Wypracował własną technikę malarską. Przez krytyków nazywany jest mistrzem światła i wybitnym kolorystą. Reprezentuje typ sztuki wizyjnej, która rodzi się z napięcia między spontanicznością podświadomej wizji i porządkującym intelektem, gwałtownym wybuchem emocji i precyzją formy. Jest także twórcą unikatowych czarnych obrazów olejnych.
Więcej informacji: www.stec.art.pl