Lidia Krawczyk i Wojciech Kubiak

Termin wystawy:
Miejsce wystawy:
Godziny otwarcia:
Na wystawie prezentujemy 18 obrazów autorstwa duetu artystycznego Lidii Krawczyk i Wojciecha Kubiaka. Prace eksponowane w Salonie Wystawowym Marchand pochodzą z różnych cyklów, nad którymi artyści pracowali wspólnie w latach 2006-2010, należą do nich: "Genderqueer" (2006-08), "Hostia" (2007), "Instytucje" (2007-08),  "Déjà vu" (2008) i "Zaburzenia" (2009-10).
 
Pierwszy z cykli - "Genderqueer" - to projekt nawiązujący do zagadnień przewijających się w dyskursie genderowym i queerowym; dotyczy  płci, ciała, seksualności i tożsamości. Obrazy ukazują portrety, na podstawie których ciężko określić płeć sportretowanej osoby według powszechnie przyjętych norm, co w efekcie może wzbudzać w odbiorcy niepokój, dyskomfort, dysonans poznawczy. Widz zostaje złapany w pułapkę własnych schematów myślowych i kategoryzacji.
 
Kolejny cykl, "Hostia", opowiada historię słowackiego uzdrowiska i jego gości, za czasów swojej świetności na przełomie XIX i XX w. Inspiracją dla cyklu stały się archiwalne zdjęcia znalezione w bibliotece miejskiej w Pieszczanach, ukazujące uprzywilejowanych gości uzdrowiska i wydarzenia z nimi związane. Dbanie o zdrowie i ciało, dyscyplina, trening to hasła, które według artystów były rezultatem działania władzy pragnącej wytresować, podporządkować sobie jednostkę tak, aby ta odczuwała i działała w sposób najbardziej pożądany, czyli automatyczny.
 
Następny cykl tworzą prace, które powstały na podstawie projektu-filmu pt. "Instytucje". Film zmontowany został z archiwalnych nagrań rodzinnych z lat 60. i 80., ukazujących momenty, wydarzenia z jakiegoś powodu warte utrwalenia przez członków rodziny (głównie mężczyzn). Artyści podzielili materiał na dwie części - pierwsza skupia się na kobietach, ich zadaniach, obowiązkach, pasjach, natomiast druga opowiada o aktywnościach mężczyzn. Zarówno jeden, jak i drugi film pokazuje najbardziej wymowne sceny dotyczące kulturowo konstruowanych ról kobiecych i męskich.
Déjà vu to cykl, który powstał w Paryżu. Dotyczy ogólnie pojętego zwiedzania, przemieszczania się, zarówno w przestrzeni miejskiej jak i muzealnej. Artyści starali się ukazać najbardziej typowe zachowania ludzi w takich miejscach jak np. wielkie galerie sztuki. Cykl stanowi również swoistą wycieczkę po dziejach sztuki. Charakteryzuje go schematyczny, pobieżny, jakby niedokończony rysunek.
 
Na wystawie prezentujemy również jeden obraz z cyklu pt. "Zaburzenia". Cykl-instalację tworzą zniekształcone przedstawienia portretowe, twarze poddane różnego rodzaju deformacjom. Zaburzenia w ironiczny sposób mówią o naszych lękach, ułomnościach i złudzeniach, badają granice naszej "normalności".
 
Z prezentowanych na wystawie prac wyłania się spójny obraz profilu zainteresowań i poszukiwań twórczych duetu Krawczyk-Kubiak. Oscyluje on wokół zagadnień płci, cielesności, ogólnie pojętej tożsamości. Poruszane są także przez artystów problemy mechanizmu władzy, kontroli, ujarzmiania jednostki oraz kwestie związane z wychodzeniem ze schematów ról społecznych, powszechnie przyjętych norm i kategoryzacji.
 
 
O artystach:
 
Lidia Krawczyk (ur. 1979, Kraków) jest absolwentką Instytutu Sztuk Audiowizualnych oraz Podyplomowych Studiów Gender na Uniwersytecie Jagiellońskim. Artystka, medioznawczyni, krytyczka sztuki, kuratorka wystaw. Zajmuje się krytyką feministyczną. Pracuje w Bunkrze Sztuki.
Wojciech Kubiak (ur. 1978, Kraków) jest absolwentem Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie, gdzie od 2003 pracuje jako asystent. Został laureatem Stypendium Prezydenta Miasta Krakowa (2005), Stypendium Ministra Kultury (1999, 2003/2004), Stypendium Grazelli (2007) oraz Stypendium 'Młoda Polska' (2008).
Razem realizują projekty od 1999 roku.
 
Adriana Zawadzka, DESA Unicum

Lista obiektów (18)

Autor
Typ obiektu
Technika
Sortowanie
2
Lidia Krawczyk i Wojciech Kubiak
Z cyklu 'Genderqueer', J., 2008 r.
olej/płótno, 195 x 195 cm
* Cena wylicytowana: 4 000 zł