Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy Po 1945 (wyniki)
21 maja 2020 godz. 19:00

Tadeusz Kantor (1915 Wielopole Skrzyńskie - 1990 Kraków)
Egzekucja według Goi (Emballage d’après Goya: L’exécution), 1970
Cena wylicytowana: 850 000 zł
Numer obiektu na aukcji
28
Tadeusz Kantor (1915 Wielopole Skrzyńskie - 1990 Kraków)
Egzekucja według Goi (Emballage d’après Goya: L’exécution), 1970

Cena wylicytowana: 850 000 zł

tusz, olej, kolaż/płótno, 90 x 100 cm
sygnowany okrągłą pieczęcią p.d.: 'T. Kantor' oraz odręcznie 'T. Kantor'
ID: 85267
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Pochodzenie
  • Muzeum Sztuki, Łódź (depozyt artysty)
  • Galerie de France, Paryż (zakup bezpośrednio od artysty)
  • kolekcja prywatna, Niemcy (od 2001)
  • kolekcja prywatna, Polska (od 2006)
Literatura
  • „Tadeusz Kantor, emballages 1960-76", katalog wystawy w Whitechapel Gallery, Londyn 1974, s. nlb.
  • Borowski Wiesław, Tadeusz Kantor, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1982, s. 73 (porównaj)
  • Kantor Ma creation, Mon voyage, Scarrpetta Guy, Ed. Plume, Paryż 1991, s. 134, poz. 154 (il.)
  • Tadeusz Kantor les voies cle la creation theatrale, CNRS Editions, Paris 1993, s. 33, poz. 15 (il.)
  • Tadeusz Kantor, My Creation, My Journey, ed. Sezon Museum of Art, Tokio 1994, s. 211, poz. 159 (porównaj)
  • katalog wystawy w Kunsthalle Nürnberg, Norymberga 1996, poz. 38 (il.)
  • La escena de la memoria, Ed. Fundacion Arte y Technologia, Madryt 1997, s. 99, poz. 21 (il.)
  • Krzysztof Pleśniarowicz, Kantor a to Polska właśnie, Wrocław 1997 r., s. 184 (il.)
  • Kantor. Motywy hiszpańskie w twórczości Tadeusza Kantora, katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie 1999, s. 55, poz. 12 (il.)
  • "Plenne Marge", tom 33, Paryż 2001, s. 21 (il.)
  • Tadeusz Kantor. Interior imaginacji, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa-Kraków 2005, s. 165 (porównaj)
  • Lech Stangret, Tadeusz Kantor. Malarski ambalaż totalnego dzieła, Kraków 2006, s. 110 (porównaj)
  • The Impossible Theatre/Teatr niemożliwy, Kunsthalle, Wiedeń; Zachęta, Warszawa 2006, s. 105 (il.)
Wystawiany
  • Henie Onstad Artcenter, Oslo, 1973
  • Whitechapel Gallery, London, 1974
  • Kulturhuset, Sztokholm, 1975
  • Centre d’Arts Contemporains, Orlean, 1990
  • Kunsthalle Nürnberg, Norymberga,1996
  • Fundacion Arte y Technologia, Barcelona, 1997
  • Muzeum Narodowe, Kraków, 1999
  • Collegiale Saint-Pierre-Le-Puellier, Orlean, 2000
  • Museum of Saragossa, Saragossa, Hiszpania, 2002
  • Antonio Saura’s Foundation, Cuenca, Hiszpania, 2003
  • Kunsthalle Wien, Wiedeń, Austria, 2005
  • Narodowa Galeria Sztuki Zachęta, Warszawa, Polska, 2006
  • Muzeum Śląskie, Katowice, Polska, 2015
Więcej informacji
Prezentowany obraz, wykonany przez Tadeusza Kantora w 1970 roku, należy do serii ambalaży tworzonych przez artystę od 1965. Odbyte w tym okresie podróże do USA zaowocowały zwrotem artysty w kierunku sztuki konceptualnej. Jako bodaj jedyny polski twórca awangardowy podjął w latach 60. aktualny i polemiczny dialog z dziełami konceptualistów, już od dłuższego czasu pełnił bowiem w polskim życiu artystycznym rolę medium, przetwarzającego kolejne artystyczne impulsy napływające do Polski z zachodniej Europy, a później także Stanów Zjednoczonych. W swojej wizji sztuki Kantor poszukiwał takich sposobów artystycznej wypowiedzi, które byłyby najbardziej adekwatne do współczesnych czasów - chłonął wszelkie nowinki, umiejętnie asymilował to, co okazywało się przydatne, modyfikował, wchodził w dialog.

Pierwsze bezpośrednie nawiązania do obrazów Francisca Goi sięgają czasów odkrywania przez Kantora możliwości wyrazu przez asamblaż. "Podobnie jak ‘Infantka’, również ‘Żołdacy z obrazu Goi’ znaleźli się najpierw na rysunkach i płótnach Kantora jako ambalaże (1970). Słynny obraz z 1814 roku ‘Rozstrzelanie powstańców madryckich 3 maja 1808’ odesłał Kantor do muzealnego składu, opakowując postacie strzelających żołnierzy w toboły i skrzynie oznaczone symbolami i numerami, jakimi opatruje się zmagazynowane przedmioty. Zapakował nawet widoczne w oddaleniu miasto, a postacie zabijanych zakładników zastąpił samymi ich ubraniami, ożywionymi pełnym ekspresji ruchem. W roku 1988 żołdak powrócił, ale już tylko jeden i nie ‘zaambalowany’. W serii ‘Dalej już nic’ powstał obraz (poprzedzony kilkoma szkicami) o przydługim tytule: ‘Pewnego razu do mojego pokoju wyobraźni wtargnął żołnierz napoleoński z obrazu Goi’. Motyw ten, podobnie jak to było z Infantką, powtórzył autor w roku 1990 dla rzymskiej galerii (‘Powtórnie zaszedł mi drogę napoleoński żołdak z obrazu Goi’). Na obu tych obrazach i na rysunkach wychylony w dynamicznym wykroku żołnierz strzela, celując do pojedynczej postaci, która zajęła miejsce grupy rozstrzeliwanych powstańców. Tą postacią jest sam Kantor - rozpoznajemy kapelusz, powiewający szalik i wytworny płaszcz - z najwyższą nonszalancją i obojętnością reagujący na strzał ogniem i dymkiem z... papierosa. Postać autora również namalowana jest w lekkim wykroku, lecz jest to gest nie brutalnej siły, ale elegancji. ‘Żołdak z obrazu Goi’ nie zagrał w ostatnim spektaklu autora, lecz jego teatr zawsze zaludniały postacie żołnierzy i oprawców. (…) Wśród tekstów do spektaklu ‘Dziś…’ znajduje się i taka notatka: ‘…wyliczenie scen, sytuacji, które mnie nękały i które można byłoby z łatwością stworzyć na scenie z pomocą takiego środka, jakim jest obraz: egzekucja, wojna, mordowanie ludzi, kaleki wojenne, dziwki, burdel, panowie ministrowie, generałowie, policjanci, szpicle…’ Jeśli nawet napoleoński żołnierz nie znalazł się w spektaklu, to z pewnością był jedną z tych postaci, które często nawiedzały wyobraźnię Kantora. Podobnie jak to było z ‘Infantką’, stracił z czasem rolę muzealnego ambalażu i stał się symbolem" (Kantor. Motywy hiszpańskie w twórczości Tadeusza Kantora, katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie, oprac. Barbara König, red. Zofia Gołubiew, Kraków, 1999, s. 21-22).