Sztuka od Kuchni (wyniki)
17 września 2019 godz. 19:00

Pablo Picasso
Misa z ptakiem na gałęzi, 1952 r.
Cena wylicytowana: 9 000 zł
Numer obiektu na aukcji
16
Pablo Picasso
Misa z ptakiem na gałęzi, 1952 r.

Cena wylicytowana: 9 000 zł

fajans szkliwiony, wys.: 5 cm, śr.: 16,5 cm
na spodzie wycisk warsztatu oraz sygnatura: 'EDITION | PICASSO'; kat. Ramie nr 175
ID: 69151
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Więcej informacji
Pablo Picasso prawdopodobnie nie przewidywał w swoim malarskim życiorysie rozdziału poświęconego całkowicie sztuce użytkowej. Gdy 21 lipca 1946 roku odwiedził rejon Lazurowego Wybrzeża, aby obejrzeć doroczną wystawę lokalnej ceramiki, odkrył tradycyjną ceramikę jako nowe medium dla jego artystycznych koncepcji. Miejscem, które wybrał na nową ścieżkę swej twórczości, była pracownia ceramiczna Madoura w Vallauris. Zwrócił się z prośbą do właścicieli warsztatu Madoura, Suzanne i Georgesa Ramié, aby pozwolili mu eksperymentować z nową dziedziną. Wkrótce Picasso osiadł tam na stałe, otrzymał miejsce do pracy oraz wszelkie niezbędne narzędzia i materiały. W zamian pozwalał rodzinie właścicieli sprzedawać swoje wyroby. W 1947 roku na południu Francji powstała jego pierwsza praca ceramiczna, mały byk - motyw znamienny dla hiszpańskiego artysty. Od tamtej pory przez ponad 20 lat stworzył w pracowni Madoura około 4 000 obiektów w 633 edycjach: od figurek i plakiet po czysto użytkowe wazy, talerze, a nawet kompletne serwisy obiadowe. Odkrywanie ceramiki i wejście w rolę artysty-rzemieślnika nanoszącego proste dekoracje na przedmioty użytkowe okazało się dla Picassa wytchnieniem od wyczerpujących zmagań z dotychczasową rolą artysty-malarza. Artysta przeżył na południu Francji osobiste odrodzenie, a Madoura przyniosła mu nie tylko nową ścieżkę artystyczną. W 1953 roku poznał Jacqueline Roque, swoją drugą żonę i najukochańszą modelkę, którą sportretował ponad 400 razy - więcej niż jakąkolwiek inną kobietę. Mimo częściowej separacji od malarstwa, podczas twórczych lat w Madourze, Picasso korzystał z doświadczeń malarskich i przenosił je na sztukę użytkową. Przede wszystkim zastosował artystyczną spontaniczność i szybką pracę pędzla do rzemiosła, które tradycyjnie wymagało pośpiechu. Często modyfikował naczynia, gdy schły na półkach, lub gdy były odrzucone z procesu produkcji, metodą prób i błędów eksperymentował z technikami i materiałami. Nie uważał siebie za wytwórcę ceramiki, lecz widział w tej pracy wyzwanie z nowym medium artystycznym. Utrzymywał konwencję zaczerpniętą z obrazów: na ceramicznych dekoracjach Picassa dostrzec można mocny, ostry rys pędzla, widać także, że upodobał sobie najprostszą kolorystykę czerni i bieli, która nadawała wyrobom minimalistyczny rys. Tematyka dekoracji wyrażała jego zainteresowania kulturą śródziemnomorską i iberyjską. Talerze, misy, dzbanki ozdabiał scenami corridy, bohaterami zaczerpniętymi z greckiej mitologii, postaciami kobiet i zwierząt. Do najczęstszych motywów fauny w picassowskiej ceramice należały byki, kozy, ryby i ptaki. Prezentowana ceramiczna miska Picassa (wzór katalogowy Ramie nr 175) datowana na rok 1952, wykonana została w nakładzie 500 sztuk. Pochodzi z grupy prac, w których Picasso wykorzystał parafinę, procesy utleniania i tradycyjnego szkliwienia do uzyskania dekoracyjnego efektu na powierzchni naczynia. Przy warstwie białego szkliwa, rysy ptaka w czerni przechodzą w delikatną błękitną poświatę. Na spodzie miski naniesiona jest w tej samej technice sygnatura artysty oraz wycisk warsztatu ‘MADOURA PLEIN FEU’.