Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie. (wyniki)
12 grudnia 2019 godz. 19:00

Tadeusz Makowski (1882 Oświęcim - 1932 Paryż)
Rodzinka ("La petite famille"), 1929
Cena wylicytowana: 300 000 zł
Numer obiektu na aukcji
31
Tadeusz Makowski (1882 Oświęcim - 1932 Paryż)
Rodzinka ("La petite famille"), 1929

Cena wylicytowana: 300 000 zł

olej/płótno, 33 x 46 cm
sygnowany i datowany p.d.: 'Tadé | Makowski 29'
na odwrociu sygnatura artysty: 'Tadé | MAK | OW | SK | I' oraz autorski opis: ''La petite | famille 1929. | Paris'
ID: 80115
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Pochodzenie
  • spuścizna po artyście
  • depozyt w Muzeum Narodowym w Warszawie, 1952-56
  • kolekcja prywatna, Kraków
  • dom aukcyjny Agra-Art, czerwiec 2006
  • kolekcja prywatna, Polska
Literatura
  • Władysława Jaworska, Tadeusz Makowski. Życie i twórczość, Wrocław-Warszawa-Kraków 1964, s. 232, 356, nr kat. 520
Więcej informacji
„Rok 1928 Makowski słusznie uznał za decydujący dla swej twórczości. Odnalazł własny styl i jeżeli nie uważał go jeszcze za swój ostateczny wyraz, wiedział, że na tej drodze powinien szukać zadośćuczynienia dla swoich malarskich doświadczeń i ambicji, jak również ujścia dla swych poetyckich skłonności – zauważa monografistka artysty, Władysława Jaworska – Makowski stylizuje formę konturem ludowego świątka czy zabawki i stąd właściwy mu, choć nie dający się sprecyzować folklor jego sztuki. Również i z Bruegla, i z ulubionych ‘małych mistrzów’ holenderskich pozostanie w jego obrazach coś nieuchwytnego w atmosferze, nastroju, oświetleniu, a z Celnika naiwne, odkrywcze spojrzenie na świat modela, nieświadomego obok toczącego się życia” (Władysława Jaworska, Tadeusz Makowski. Życie i twórczość, Wrocław-Warszawa- Kraków 1964, s. 228-229). Prezentowana „Rodzinka” należy do serii domowych kompozycji artysty, zrealizowanych w naiwno-kubizującej poetyce o wysmakowanej, wąskiej gamie barwnej. W anonimowej przestrzeni wypełnionej delikatnym światłem Makowski sytuował cztery dziecięce postaci o charakterystyce dziecinnych marionetek. Proste stroje, spiczaste nakrycia głowy, twarze z nosami niczym u krasnoludków zostały plastycznie przekształcone przez poetycki zmysł artysty.