Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie. (wyniki)
12 grudnia 2019 godz. 19:00

Roman Kramsztyk (1885 Warszawa - 1942 Warszawa)
Martwa natura ze skrzypcami, około 1920-24
Cena wylicytowana: 250 000 zł
Numer obiektu na aukcji
24
Roman Kramsztyk (1885 Warszawa - 1942 Warszawa)
Martwa natura ze skrzypcami, około 1920-24

Cena wylicytowana: 250 000 zł

olej/płótno naklejone na tekturę, 72 x 90 cm
sygnowany p.g.: 'Kramstyk''
na odwrociu nalepka firmy transportowej
ID: 79937
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Pochodzenie
  • dom aukcyjny Christie's, Nowy Jork, luty 1994
  • kolekcja Wojciecha Fibaka
  • dom aukcyjny Polswiss Art, październik 2003
  • kolekcja prywatna, Europa
Literatura
  • Renata Piątkowska, Roman Kramsztyk. Między "Ziemiańską" a Montparnasse'em, Warszawa 2004, s. 213, poz. kat. 74
  • École de Paris. Malarstwo artystów żydowskiego pochodzenia w kolekcji Wojciecha Fibaka, katalog wystawy, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Olsztynie, Olsztyn 2000, s. 71 (il.)
  • École de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, katalog wystawy, Muzeum Okręgowe w Lesznie, Leszno 2000, s. 63 (il.)
  • École de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, katalog wystawy, Pałac Sztuki, Kraków 1998, poz. 39, s. 101 (il.)
  • „Nasz Przegląd Ilustrowany" 1926, nr 12, s. 4 (il.)
  • „Neunen Lodzer Zeitung" 1926, 4 IV, s. 3 (il.)
Wystawiany
  • École de Paris. Malarstwo artystów żydowskiego pochodzenia w kolekcji Wojciecha Fibaka, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Olsztynie, październik-grudzień 2000
  • École de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, Muzeum Okręgowe w Lesznie, maj-lipiec 2000
  • École de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, Pałac Sztuki, Kraków, lipiec-sierpień 1998
Więcej informacji
„Martwa natura ze skrzypcami” prezentuje zimną paletę. Na drewnianym stoliku artysta umieścił jawnie cézanne’owskie elementy: jabłka w misce, gliniany dzbanek i białą tkaninę, dodając atrakcyjnie wizualnie cytryny, kieliszek, skrzypce oraz zapis nutowy. Mocne formy przedmiotów zostały precyzyjnie zestawione: Kramsztyk osiągnął wrażenie rygoru i konkretu wyobrażanych rzeczy. Powstała w okresie po I wojnie światowej „Martwa natura ze skrzypcami” odbija w sobie nowe tendencje sztuki europejskiej, tzw. „powrotu do rzeczy” i odejścia od abstrakcji czy ekspresjonizmu. O dziełach twórcy wymownie pisał w 1937 krytyk Konrad Winkler. Trafnie zauważał inklinacje Kramsztyka do „klasycyzmu”, przefiltrowanego jednak przez nowoczesną wrażliwość: „Kramsztyk nie usiłuje epatować widza niezwykłością malarskich pomysłów. Idzie do swego celu, wsłuchany w głos swego plastycznego instynktu, a jedynym jego korektorem jest smak artystyczny, wyrobiony w długoletnim obcowaniu z malarstwem dawnych mistrzów i współczesną sztuką francuską. Solidność sztuki Kramsztyka, a zarazem jego pełna swady malarskiej swoboda w traktowaniu problemów sztuki nowoczesnej, przejawia się przede wszystkim w organiczności materialnej jego malowideł. Wychodząc z przedmiotu nasyconego barwą, z jego materii – sprowadza malarz ogólną kolorystykę obrazu do zasadniczego kamertonu, ale nie przez dodanie jakiegoś ‚barwnego’ sosu, tylko za pomocą modulacji poszczególnych tonów i uzgodnienia ich wzajemnych stosunków na płótnie. Nic się tutaj nie ‚wygrywa’, nie gasi sąsiednich barw – dając mimo to powierzchnię nasyconą światłem i kolorem o szlachetnym połysku emalii”.