Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie (wyniki)
17 grudnia 2019 godz. 19:00

Jakub Zucker (1900 Radom - 1981 Nowy Jork)
Martwa natura z kwiatami i owocami
Cena wylicytowana: 6 500 zł
Numer obiektu na aukcji
154
Jakub Zucker (1900 Radom - 1981 Nowy Jork)
Martwa natura z kwiatami i owocami

Cena wylicytowana: 6 500 zł

olej/sklejka, 41 x 33 cm
sygnowany p.g.: 'J. ZUCKER'
ID: 79780
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Pochodzenie
  • kolekcja prywatna, Nowy Jork
  • kolekcja prywatna, Warszawa
Stan zachowania
  • Rama do renowacji/wymiany
Literatura
  • Jakub Zucker, tekst Joanna Tarnawska, Warszawa 2011, s. 64 (il.)
Więcej informacji
Jakub Zucker, nazywany przez powojenną krytykę amerykańską "nowoczesnym romantykiem", a przez znawców sztuki w międzywojniu "neohumanistą", wypracował swój rozpoznawalny malarski język, który uformował się w środowisku paryskiej kolonii artystów - przybyszów z Europy Środkowo- Wschodniej. Twórca przyszedł na świat w 1900 w Radomiu, ówcześnie dużym i prężnie rozwijającym się mieście Królestwa Polskiego. Pochodził z dobrze sytuowanej mieszczańskiej rodziny i od najmłodszych lat przejawiał talent plastyczny. Cezurą w jego biografii stał się wyjazd do Palestyny w 1913. Jako nastolatek rozpoczął naukę w Szkole Sztuki i Rzemiosła Bezalel w Jerozolimie, artystyczno-rzemieślniczej uczelni nowego typu założonej w 1906, w której kręgu chciano stworzyć narodowy styl żydowski. Profesorem tej uczelni parę lat wcześniej był polski malarz z Drohobycza Leopold Gottlieb. Zucker, znakomity uczeń, określany jako "cudowne dziecko Bezalel", otrzymał stypendium na wyjazd do Paryża. Podjęcie nauki we Francji uniemożliwił mu jednak wybuch Wielkiej Wojny. Pozostał w Jerozolimie do 1917, kiedy to do miasta wkroczyli Brytyjczycy, którzy uformowali oddział żydowskich fizylierów. Twórca zaciągnął się do wojska i wraz z 40. Batalionem stacjonował w pobliżu Kairu, w Syrii i Libanie. Ostatecznie nad Sekwanę wyjechał w 1920 i szkolił tam warsztat w najpopularniejszych paryskich szkołach epoki: Académie Julian i Académie Colarossi. We Francji zasilił szeregi bohemy rozwijającej się na Montparnassie. Źródłem inspiracji stał się dlań Luwr i zbiory francuskich mistrzów XVIII stulecia: Antoine’a Watteau czy Jeana Baptiste’a Chardina. Wówczas w jego sztuce odbiły się echem dzieła przedstawicieli nowoczesnego koloryzmu: Pierre’a Auguste’a Renoira oraz Pierre’a Bonnarda. W 1922 Zucker po raz pierwszy wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie pozostał na dłużej i utrzymywał się przede wszystkim z projektowania biżuterii. Okres ten przyniósł mu stabilizację finansową, a środki zaoszczędzone w Nowym Jorku pozwoliły mu powrócić do Francji trzy lata później. Postrzegany jako "artysta amerykański", zaczął eksponować swoje prace na wystawach publicznych, a jego dzieła dostrzegli recenzenci. Autor wielokrotnie wyjeżdżał do Italii, Hiszpanii czy na Majorkę. Kultura Południa stanowiła inspirację w poszukiwaniu narodowego stylu żydowskiej sztuki dla wielu przedstawicieli nowoczesności. Całe dojrzałe życie twórcze Zuckera rozpięte było między Nowym Jorkiem a Paryżem, a pobyty w Ameryce i Francji przerywał, aby wyjechać za granicę, choćby do Meksyku czy na Bliski Wschód. Podczas swoich malarskich wędrówek zajmował się krajobrazem w jego cichym, intymnym wymiarze. Wielokrotnie umieszczał w nim postaci złączone z pejzażem w kolorystycznej mozaice i starał się oddać słoneczną aurę Południa.