Sztuka Dawna. Modernizm i Międzywojnie (wyniki)
21 czerwca 2018 godz. 19:30

Cena wylicytowana: 180 000 zł
Numer obiektu na aukcji
208

Cena wylicytowana: 180 000 zł

olej/płótno, 52 x 61 cm
sygnowany l.d.: 'Pankiewicz'
na krośnie nalepka: 'MUZEUM NARODOWE W POZNANIU | Pracownia Konserwacji Malarstwa | i Rzeźby' oraz pieczęć: 'WKZ 38 | PRZEDMIOT NIE PODLEGA ZAKAZOWI WYWOZU ZA GRANICĘ'
ID: 61035
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Pochodzenie
  • Kolekcja Feliksa (?) Landsberga
  • kolekcja prywatna, Londyn
  • kolekcja Ewy i Wojciecha Fibaków
  • kolekcja prywatna, Polska
Literatura
  • Józef Pankiewicz: życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2006, s. 173, poz. 319
  • Polski Paryż. Od Michałowskiego do Lebensteina, malarstwo polskie w kolekcji Wojciecha Fibaka, Muzeum Historyczne, Stary Ratusz, Wrocław 1998, poz. i repr. s. 46 (wystawa powtórzona w Łodzi)
  • Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Muzeum Narodowe, Warszawa 1992, s. 48, repr. jako Krajobraz
  • Katalog wystawy Józefa Pankiewicza, Poznań 1933, nr 37 (?)
  • Tygodnik Ilustrowany, 1924, półrocze II, nr 48, s. 779 (reprodukcja)
  • Katalog wystawy Józefa Pankiewicza, Salon Czesława Garlińskiego, Warszawa 1924, nr 14, s. 14
Wystawiany
  • Józef Pankiewicz 1866-1940. Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Warszawie, styczeń-marzec 2006
  • Polski Paryż. Od Michałowskiego do Lebensteina, malarstwo polskie w kolekcji Wojciecha Fibaka, Muzeum Historyczne, Stary Ratusz, Wrocław 1998
  • Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Muzeum Narodowe, Warszawa 1992
Więcej informacji
Józef Pankiewicz jako malarz dzielił życie pomiędzy Kraków i Francję. Pierwszy raz wyjechał do Paryża w 1889 roku. Od 1906 wykładał w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, rokrocznie wyjeżdżając na wakacje do Bretanii, Normandii lub na południowe wybrzeże Francji. Latem 1908 poznał Pierre’a Bonnarda, słynnego malarza kolorystę, którego twórczość miała znaleźć trwały rezonans w twórczości Pankiewicza. Do wybuchu Wielkiej Wojny artysta parokrotnie odwiedzał Saint-Tropez, po raz pierwszy w 1909 roku z Pierre’em Bonnardem, co symbolicznie otwiera obecność artystów polskich w Prowansji i na Lazurowym Wybrzeżu. Jego malarstwo ewoluowało ku sztuce "czystej", w której nie liczy się anegdotyczna warstwa obrazu, lecz jego autonomiczne wartości malarskie. Okres pierwszej wojny spędził w Hiszpanii, gdzie jego dzieła zyskały "dziki", jaskrawy koloryt. Stało się tak za sprawą m.in. impulsu twórczości Roberta Delaunaya, który wojnę przetrwał także na Półwyspie Iberyjskim. Pankiewicz i jego żona Wanda powrócili do Francji w 1919 roku, aby regularnie spędzać czas na Południu. Dawniej często przez nich odwiedzanie Saint-Tropez cieszyło się wówczas wielkim powodzeniem pośród turystów i młodych malarzy. Pankiewiczowie chcieli pozostać z dala od zgiełku wakacyjnego kurortu, dlatego też w 1923 przenieśli się do Sanary, portu położonego niedaleko Tulonu. Spędzali tam letnie miesiące w latach 1923-26. Warto pamiętać, że w wrześniu 1924 artysta wyjechał do Paryża ze swoimi krakowskimi uczniami. Doznanie pejzażu południa stało się też wkrótce udziałem Kapistów pod wodzą Pankiewicza. Miejscowość od lat 20. XX zyskała swoją własną fortunę artystyczną. Marta Chrzanowska-Foltzer pisze: "Miejscem chętnie odwiedzanym przez samego Pankiewicza i jego uczniów, lecz także przez reprezentantów innych kręgów artystycznych było Sanary. Zygmunt Menkes (1896 - 1986), pochodzący z lwowskiego środowiska artystycznego, tworzył w Sanary, używając silnie brzmiących środków wyrazu, pejzaże emanujące energią, o wielkiej ekspresji, której wyrazem stawał się kolor, a zwłaszcza płomienne czerwienie. Jego 'miejskie idylle' rozgrywane artystycznie przy użyciu nowoczesnych środków malarskich zaludniały się delikatnymi, giętkimi postaciami, przywodzącymi na myśl sylwetki z obrazów Raoula Duffy (1877 - 1953)" (Marta Chrzanowska-Foltzer, "Rozmowy prowansalskie" - polscy malarze na południu Francji do 1909 do dziś, "Archiwum Emigracji. Studia - szkice - dokumenty" 2011, z. 1-2). W latach 20. w Sanary i okolicach pracowali także Mojżesz Kisling, Henryk Hayden czy Alicja Halicka.