Sztuka Dawna. Malarstwo XIX wieku (wyniki)
21 czerwca 2018 godz. 19:00

Giovanni Battista Lampi (1751 Romeno k. Trydentu - 1830 Wiedeń)
Portret Carycy Marii Fiodorowny, ok. 1796 r.
Cena wylicytowana: 55 000 zł
Numer obiektu na aukcji
119
Giovanni Battista Lampi (1751 Romeno k. Trydentu - 1830 Wiedeń)
Portret Carycy Marii Fiodorowny, ok. 1796 r.

Cena wylicytowana: 55 000 zł

olej/płótno, 74,5 x 60 cm
na odwrociu drewniana tabliczka z napisem: 'PRINCESSE VICTOIRE RADZIWILL | Comtesse Niesiołowska | MERE DE LA comtesse DE CHOISEUL-GOUFFIER'
ID: 59137
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Pochodzenie
  • dom aukcyjny Agra Art, maj 2010
Więcej informacji
Postać carycy Marii Fiodorowny (1759-1828) malowali najznakomitsi malarze epoki. Do ich grona należała wzięta francuska artystka Élisabeth Louise Vigée Le Brun, znana przede wszystkim jako portrecistka Marii Antoniny, francuski portrecista petersburskiej śmietanki Jean-Louis Voille oraz wybitny Włoch Giovanni Battista Lampi, portrecista austriackiej, polskiej i rosyjskiej elity. Pracę autorstwa Lampiego mamy zaszczyt zaprezentować na naszej aukcji. Maria Fiodorowna, z domu Zofia Dorota Augusta, księżniczka Wirtemberska, przyjęła tytuł carycy wraz z poślubieniem w 1776 księcia Pawła Romanowa, późniejszego cara Rosji, Pawła I. Była niezwykle światłą kobietą, na co wpłynęło staranne wychowanie odebrane w domu rodzinnym. Maria biegle znała kilka języków europejskich, grekę i łacinę, była utalentowanym muzykiem oraz przodowała w filozofii. A co najważniejsze była młodą panną na wydaniu o licznych cnotach i miłym usposobieniu. Podobno spośród wielu kandydatek wybrała ją Pawłowi I Romanowowi sama caryca Katarzyna. Przed widzem znajduje się dumna postać carycy ukazanej w popiersiu. O jej statusie społecznym świadczą misternie spięte włosy, połyskująca jedwabna suknia oraz wspaniała biżuteria. Detalem szczególnie godnym uwagi jest diamentowe pendant z wizerunkiem męża. Powstałe przedstawienie ma zatem charakter szkatułkowy, a w zabiegu umieszczenia portretu w portrecie, bardzo skądinąd powszechnym w osiemnastowiecznym malarstwie, można zauważyć maestrię Lampiego w dwupoziomowym opracowaniu ludzkiego wizerunku. Pendant jasno ukazuje przynależność do męża oraz odpowiedzialność, która wynika z pozycji małżonki. Owa pozycja była wypadkową przetasowań na rosyjskim dworze. Jeszcze rok wcześniej Lampi namalował monumentalny portret carycy (obecnie znajdujący się w rezydencji carów w Pawłowsku), ukazujący Marię Fiodorownę na tle pejzażu. Szatę także zdobi pendant, lecz, co ciekawe, na wizerunku widnieje podobizna teściowej, carycy Katarzyny. Noszona biżuteria staje się zatem sposobem na oddanie czci i potwierdzeniem posłuszeństwa jedynej władczyni Rosji. Prezentowanej przez nas pracy, powstałej w przełomowym momencie w życiu Marii Fiodorowny, przyświeca odmienny cel. W 1796 umiera caryca Katarzyna, a tron obejmuje jej syn. Na szerzeniu tej wieści szczególnie zależało nowo powołanemu Pawłowi I. Najdelikatniejszym zabiegiem propagandowym w umocnieniu pozycji cara i jego małżonki było pośrednictwo sztuki, i temu należy przypisywać powstałe pod koniec lat 90. XVIII wieku podobizny małżonków autorstwa Lampiego.