Siostrzeństwo: Feminizm i Sztuka Kobiet (wyniki)
13 września 2018 godz. 19:00

Cena wylicytowana: 22 000 zł
Numer obiektu na aukcji
55

Cena wylicytowana: 22 000 zł

akryl/płótno, 120 x 145 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'AGATA BOGACKA 2018 | "LIPS" 3'
na odwrociu wskazówka montażowa
ID: 61182
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Więcej informacji
"Feminizm jest byciem sobą, a nie wpisywaniem się w męskie oczekiwania. Uważam na przykład, że chodzenie w obcasach upośledza kobiety. Byłabym najszczęśliwsza, gdyby nie trzeba było używać słowa 'feminizm' w ogóle, ponieważ wszystko, co by się wiązało z życiem kobiet, byłoby naturalne i równouprawnione. Ale tak nie jest. Dopóki istnieje dyskryminacja, seksizm, musi istnieć feminizm". Agata Bogacka Dzieła Agaty Bogackiej cechuje charakter autobiograficzny. Artystka opowiada historie o życiu dziewczyny z wielkiego miasta. Mówi w nich o niełatwych i skomplikowanych relacjach, zarówno uczuciowych, jak i erotycznych, które często mają powierzchowny charakter. Przez twórczość malarki przewija się motyw pragnienia zbudowania bliskich oraz udanych związków. Autorka ilustruje życie swoje oraz swoich rówieśników, pokolenia, które weszło w dorosłość po roku 2000. Swój charakterystyczny styl, wyznaczany przez wyraźny kontur, płaską plamę barwną oraz przygaszone kolory, zaczęła kształtować po 2001, kiedy uzyskała dyplom. W tym czasie powstało wiele portretów i autoportretów. W kolejnych latach artystka stopniowo zaczęła odchodzić w swoich obrazach od dosłowności. Coraz częściej pojawiały się w nich sytuacje enigmatyczne, niejasne. Malarka podejmuje tematy cielesności oraz seksualności, a także relacji pomiędzy mężczyzną a kobietą. Zaprezentowana praca jest prezentacyjna dla najnowszej twórczości Bogackiej. Jak komentuje sama artystka, od pewnego czasu głównym tematem jej artystycznych zainteresowań jest gradientowo kładziony kolor, a także zgeometryzowane formy przedstawione w uproszczony sposób. Artystka często jest pytana o wątki autobiograficzne i zmianę w stylu, która nastąpiła w 2007. Jako przełomowy moment w swojej twórczości podaje udział w wystawie w galerii Potockiej w Krakowie pt. "Druga połowa serca", którą organizowała Joanna Zielińska. W rozmowie z Martą Czyż opowiada o zmianach zachodzących w jej malarstwie oraz życiu: "Z tymi figuratywnymi obrazami łączyła się cała kreacja, bo ja wyglądałam w specyficzny sposób, ubierałam się bardzo kolorowo, miałam farbowane na biało włosy i nie sposób mnie było nie zauważyć na mieście. Bez przerwy imprezowałam. Od tej wystawy w 2007 zaczął się przewrót. Okazało się, że moje życie i moje malarstwo to naczynia połączone. Zaczęłam zmieniać obrazy i automatycznie wszystko inne się zmieniało w moim życiu. Przestałam pić, palić, imprezować. Przestałam się tak ubierać, farbować włosy, nosić obcasy. To była ewolucja - moje kolejne życiowe osiągnięcia, kolejne stopnie rozwoju. Wycofywanie się z tego krzykliwego stylu wiązało się z pozbywaniem się kompleksów, z odnajdywaniem siebie. Nie musiałam się już niczym podbudowywać. Dochodziłam do prawdy o byciu kobietą" (Agata Bogacka w rozmowie z Martą Czyż, Malarstwo z perspektywy centymetra kwadratowego, 2.02.2017, http://www.dwutygodnik.com/artykul/6995-malarstwo-z-perspektywy-centymentra-kwadratowego.html).