Prace na Papierze: Sztuka Dawna (wyniki)
16 listopada 2017 godz. 19:00

Leon Wyczółkowski (1852 Huta Miastkowska - 1936 Warszawa)
Kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie, 1924 r.
* Cena wylicytowana: 30 000 zł
Numer obiektu na aukcji
20
Leon Wyczółkowski (1852 Huta Miastkowska - 1936 Warszawa)
Kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie, 1924 r.

* Cena wylicytowana: 30 000 zł

tusz, technika własna/papier, 38,5 x 49 cm (w świetle passe-partout)
sygnowany i datowany l.d.: 'LWyczół | 924'
dedykacja autorska p.g.: 'p. Wilczyńskiemu | w upominku | LWyczółkowski | (rysunek oryginalny)'
ID: 53522
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Pochodzenie
  • kolekcja prywatna, Polska
Literatura
  • Spacer po galerii malarstwa polskiego z przełomu XIX i XX wieku, pod red. K. Kurpiewskiej, Muzeum Miejskie Wrocławia,
  • Wrocław 2014, s. 28, 83 (il.)
Wystawiany
  • Spacer po galerii malarstwa polskiego z przełomu XIX i XX wieku, Muzeum Miejskie Wrocławia, Pałac Królewski, 2014-2015
Więcej informacji
Dekada po zakończeniu Wielkiej Wojny stanowi wyjątkowo płodny okres w twórczości Leona Wyczółkowskiego. Osiadłszy w Krakowie, artysta wiele podróżował, a zaobserwowane motyw pejzażowe i architektoniczne stanowiły dlań zaczątek do tworzenia graficznych cykli. Odwiedzał wówczas Lublin, Kazimierz nad Wisłą, Polesie, Pomorze, także Białowieżę, Tucholę i Gościeradz. Wydane zostają zbiory "Lublin" (1918-19), "Wrażenia z Białowieży" (1922) czy "Teka jubileuszowa kościoła Panny Marii w Krakowie" (1926-27). Na polu uprawianej od przełomu wieków przez artystę litografii ma miejsce twórczy wybuch. Wyczółkowski daje się poznać jako eksperymentator, który chcąc nadać osobisty charakter formom graficznym zajmuje się autolitografią, kamieniorytem, intensywnie wykorzystuje tusz, kredę i rylec, łącząc zalety grafiki i malarstwa. Nie porzuca jednak "klasycznej" akwareli czy tuszu, o czym świadczą przedstawienia kwiatowych martwych natury czy rogalińskich dębów z lat 20. Temat architektury krakowskiego kościoła św. Piotra i Pawła Wyczółkowski podjął po raz pierwszy na początku XX stulecia. Z tego okresu pochodzi barwny pastel przedstawiający wskazaną świątynię widzianą z Wawelu (1903, Muzeum Narodowe w Krakowie). Kolejną wersję motywu stanowi litograficzna plansza z teki "Kraków" (1915). Artysta ukazał monumentalną nawę kościoła z kopułą widzianą z daleka, ponad dachami budynków. Wyczółkowski, zdaje się, posiadał predylekcję do krakowskich zabytków przeszłości, lecz wyobrażonych z kameralnej perspektywy, jakby otwartego okna. W prezentowanym rysunku tuszem temat ujął podobnie. Świątynia widziana jest z górnego pietra budynku przylegającego bezpośrednio do ulicy Grodzkiej. Głębia czarnego tuszu pozwoliła Wyczółkowskiemu dobyć malarskość wizji oraz kontrasty światłocieniowe. Własna technika natomiast, drapanie rylcem w warstwie malarskiej, uwydatniła tektonikę budowli, a także detal architektoniczny. Praca "Kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie" odpowiada litograficznym wersjom tematu, które znajdują się w kolekcjach muzealnych w Polsce i pochodzą z 1924-25 roku (Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Narodowe w Warszawie). W prezentowanym obrazie Wyczółkowski z powodzeniem zastosował zdobycze warsztatu grafika w technice rysunkowej, zbliżając się w artystycznym wyrazie do XVIII-wiecznych fantazji architektonicznych.