Nowa Figuracja – Nowa Ekspresja (wyniki)
12 września 2019 godz. 19:00

Marek Sobczyk (ur. 1955, Warszawa)
"Old Shatterhand i Winnetou", 1981
Cena wylicytowana: 90 000 zł
Numer obiektu na aukcji
24
Marek Sobczyk (ur. 1955, Warszawa)
"Old Shatterhand i Winnetou", 1981

Cena wylicytowana: 90 000 zł

olej/płótno, 210 x 70 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '1981| MAREK SOBCZYK | OLD SHATTERHAND | I WINNETOU | olej/płótno | 210x70 cm'
ID: 74180
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Wystawiany
  • „Jak polskie malarzie malujoó”, Galeria Zderzak, Kraków 25-27.10.1985 (wystawa na otwarcie działalności Galerii Zderzak) „Gruppa 1982-1992. Ryszard Grzyb, Paweł Kowalewski, Jarosław Modzelewski, Włodzimierz Pawlak, Marek Sobczyk”, Galeria Zachęta, Warszawa, grudzień 1992 – luty 1993
  • „Marek Sobczyk. Wystawa prac”, Salon Wystawowy Marchand, Warszawa, maj-czerwiec 2013
Więcej informacji
Prezentowany obraz tak opisuje artysta: „Czerwień, biel. Barwom tym przypisujemy znaczenia polityczne, ale również antagonistyczne znaczenia pokoju i wojny. W ustawieniu biały człowiek – czerwony człowiek można dostrzec ten antagonizm. Zarazem można zobaczyć kolory i ludzi z książek Karola Maya w ich zbliżeniu, to duża bliskość kolorów ale jeszcze nie ich pomieszanie. Stworzona metafora 'czerwonego człowieka' okazała się pewnym kluczem wykorzystywanym przeze mnie w latach osiemdziesiątych, jak również przez kolegów z Gruppy. Inna moja koncepcja z 1979 roku związana z rozmontowywaniem systemu polegała na tym, by kolor polityczny czerwony (bogata symbolika: dostojeństwo, bogactwo, barwnik szlachetny / rzadki / drogi, ogień, odwaga, waleczność, patriotyzm ludu i majestat władzy, wojna, krew, ale też komunizm, człowiek żyjący w komunie) i kolor polityczny biały (symbolizuje: srebro, wodę, czystość, niepokalanie, dobro i czystość intencji narodu polskiego, pokój, ale też nie-czerwień, opozycja do czerwieni) poddać zmieszaniu by powstał kolor polityczny różowy. Kolor różowy jest związany z szeregiem znaczeń: ciało, ciało i jego bezbronność, (również ciało społeczne), kicz, fizyczna mieszanina barw, polityczna mieszanina, antyantagonizm czystości-pokoju i krwi-wojny (pokój i wojna w jednym). W latach 1979-80 powstała cała seria różowych obrazów, za każdym razem odniesionych do innej z możliwych konotacji koloru różowego” (Marek Sobczyk).