Fotografia Kolekcjonerska: Klasyka i Awangarda Artystyczna (wyniki)
2 kwietnia 2020 godz. 19:00

Ewa Partum (ur. 1945 r., Grodzisk Mazowiecki)
Z cyklu: "Samoidentyfikacja", fot. Marek Grygiel, 1980/1989
Cena wylicytowana: 55 000 zł
Numer obiektu na aukcji
111
Ewa Partum (ur. 1945 r., Grodzisk Mazowiecki)
Z cyklu: "Samoidentyfikacja", fot. Marek Grygiel, 1980/1989

Cena wylicytowana: 55 000 zł

odbitka żelatynowo-srebrowa/papier barytowy, 39 x 57,5 cm (arkusz)
sygnowany i datowany ołówkiem p.d.: 'Ewa Partum 1989'
sygnowany, datowany i opisany ołówkiem na odwrociu: 'EDYCJA 2/4 1989 Ewa Partum 1989'
ed. 2/4

inny egzemplarz w kolekcji:
- Muzeum Sztuki, Łódź
- "Uwikłane w płeć" Joanny i Krzysztofa Madelskich
ID: 82928
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Wystawiany
  • WYSTAWIANY:
  • Ucieleśnione. Dzieła z kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, Muzeum Współczesne Wrocław, 2018
  • Samoidentyfikacja. Fotografie z kolekcji Joanny i Krzysztofa Madelskich, Instytut Fotografii Fort, Warszawa, 2017
  • Trzy kobiety. Maria Pinińska-Bereś, Natalia Lach-Lachowicz, Ewa Partum, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2011
  • Samoidentyfikacja, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, Warszawa, 2006
Więcej informacji
„To sztuka trudna, feministyczna, ale nie ‘kobieca’. To był dopiero wyczyn – tworzyć feministyczny performance w Polsce na początku lat 80. (…) Wtedy, w latach 70., jeszcze dyskutowano, czy kobieta jest zdolna do czynności analitycznych, czy kieruje się tylko emocją, porywem. U Partum żadnego porywu nie ma i nigdy nie było. Jest tylko praca umysłu i pytanie, jak wykorzystać w swojej sztuce to, jak potocznie postrzegana jest kobiecość i ciało”.

Dorota Jarecka (Hit, „Wysokie Obcasy”, 28.10.2006)

Cykl zatytułowany „Samoidentyfikacja”, z którego pochodzi prezentowana praca, jest najbardziej rozpoznawalnym dziełem Ewy Partum. Jego donośność i siła ekspresji sprawiły, że zalicza się go do kanonu międzynarodowej sztuki feministycznej. Od wielu ikonicznych prac artystek feministycznych z całego świata prace Partum odróżnia jednak fakt, iż w Polsce 1980 roku pojęcie „feminizm” było nie tylko mało znane, lecz także uznawane za fanaberyjny i zupełnie niepotrzebny import z Zachodu. Mimo to należy pamiętać, że Partum nie opierała swoich fotomontaży na podstawie zachodnich teorii, lecz na krytycznej obserwacji rzeczywistości w kraju – artystką kierowała potrzeba systemowych zmian i totalnej transformacji polskiego społeczeństwa. „Samoidentyfikacji” towarzyszył manifest, który wprost wyrażał niezgodę na status quo – sprzeciw wobec określonemu przez patriarchalną kulturę zestawowi ról i zadań, któremu kobiety muszą się bezdyskusyjnie podporządkować. Podczas wernisażu wystawy „Samoidentyfikacja” w warszawskiej Małej Galerii w 1980 roku artystka opuściła galerię i naga wkroczyła w tłum zgromadzony przed znajdującym się obok pałacem ślubów, z którego właśnie wychodzili świeżo upieczeni państwo młodzi. Po chwili, zmuszona interwencją milicji, artystka pośpiesznie wróciła do budynku galerii.