Fotografia Kolekcjonerska. Klasyka i Awangarda Artystyczna (wyniki)
15 października 2020 godz. 19:00

Ewa Partum (ur. 1945 r., Grodzisk Mazowiecki)
Z cyklu: "Samiodentyfikacja", 1980
Cena wylicytowana: 38 000 zł
Numer obiektu na aukcji
113
Ewa Partum (ur. 1945 r., Grodzisk Mazowiecki)
Z cyklu: "Samiodentyfikacja", 1980

Cena wylicytowana: 38 000 zł

odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier barytowy, 39,5 x 49,5 cm
sygnowany i datowany ołówkiem na odwrociu: 'Ewa Partum 1980'
inny egzemplarz w kolekcji: Muzeum Sztuki, Łódź
ID: 88337
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Wystawiany
  • Ucieleśnione. Dzieła z kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, Muzeum Współczesne Wrocław, 2018
  • Trzy kobiety. Maria Pinińska-Bereś, Natalia Lach-Lachowicz, Ewa Partum, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2011
  • Samoidentyfikacja, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, Warszawa, 2006
  • Samoidentyfikacja, Mała Galeria ZPAF, Warszawa, 1980
Więcej informacji
Cykl fotomontaży zatytułowany „Samoidentyfikacja”, z którego pochodzi prezentowana praca, jest najbardziej rozpoznawalnym dziełem Ewy Partum. Jego donośność i siła ekspresji sprawiły, że zalicza się go do kanonu międzynarodowej sztuki feministycznej. „Samoidentyfikacji” towarzyszył manifest, który wprost wyrażał niezgodę na status quo – sprzeciw wobec określonemu przez patriarchalną kulturę zestawowi ról i zadań, któremu kobiety muszą się bezdyskusyjnie podporządkować. W fotomontażach nagie ciało Partum przedstawione jest w miejscach publicznych i codziennych sytuacjach na peerelowskich ulicach: obok kolejki do sklepu, naprzeciwko umundurowanej milicjantki, na tle Pałacu Namiestnikowskiego (dziś Prezydenckiego). Nieskrępowana nagość i zdecydowany wyraz twarzy artystki rażąco odstają od szarej, apatycznej scenerii Polski 1980 roku. „Samoidentyfikacja” Partum jest gestem odseparowana się od tego tła, wyodrębnieniem artystki z tłumu, który w przeciwieństwie do niej nie próbuje zakwestionować narzuconych schematów i surowych zasad. Cykl ten jest jednocześnie przedstawieniem ponurego stanu rzeczy w Polsce późnych lat 70. i sygnałem istnienia możliwości zmian – stanowi zachętę do buntu nie tylko ze strony kobiet, lecz także całego społeczeństwa. Cykl „Samoidentyfikacja” pokazywany był na niezliczonych wystawach w kraju i za granicą. Ewa Partum była, obok Aliny Szapocznikow, jedyną Polką, której prace wzięły udział w bezprecedensowej wystawie sztuki feministycznej z całego świata – „WACK! Art and the Feminist Revolution” (2007‑2008). Fotomontaże z tej serii były również częścią wystawy „Les Promesses du passé” w paryskim Centre Georges Pompidou w 2010 roku, która zgromadziła prace najważniejszych artystów konceptualnych z Europy Środkowo‑Wschodniej.