École de Paris (wyniki)
7 maja 2020 godz. 19:00

Cena wylicytowana: 40 000 zł
Numer obiektu na aukcji
16

Cena wylicytowana: 40 000 zł

olej/płótno, 73 x 100,5 cm
sygnowany p.d.: 'W. de Terlikowski'
ID: 83872
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Pochodzenie
  • kolekcja prywatna, Francja
  • kolekcja prywatna, Polska (zakup 2011)
Więcej informacji
Włodzimierz Terlikowski to jeden z artystów, których twórczość znakomicie wpisuje się w krąg artystyczny École de Paris. Choć od około 1900 związany był on bezpośrednio z typowo miejskim środowiskiem francuskiej stolicy, to jego dzieła naznaczone są wspomnieniami z odbywanych na prowincję podróży, jak także i z dalekich, nierzadko zamorskich wypraw. Artyści zmęczeni wielkomiejskim blichtrem i hałaśliwym życiem pędzących miast często trzymali się z dala od nich, po to, by odetchnąć, zebrać myśli i odnaleźć nowe inspiracje. Nieskażona ludzką ręką natura oraz wielkoduszność ludzi zamieszkujących niewielkie miasteczka i wioski jak magnes przyciągały malarzy uwieczniających w swoich dziełach obserwowane krajobrazy. Południe Francji z przepełnioną słońcem Prowansją i rozciągającym się wzdłuż Morza Śródziemnego Lazurowym Wybrzeżem swoim klimatem i atmosferą zachęcało do odwiedzin. Lata 20. zapewne Terlikowski dzielił pomiędzy pobyty w Paryżu, a wyjazdy na malownicze Południe. Martigues to jedno z niewielkich nadmorskich miasteczek. Położone jest nieopodal Marsylii, ale jednocześnie znajduje się na uboczu, z dala od wielkomiejskiego zgiełku. Artysta na swoim obrazie ukazał jeden z kanałów laguny Étang de Berre. Trakt wodny otaczają z obu stron niskie zabudowania. Tafla wody z odbijającymi się w niej sylwetami domostw i refleksami świetlnymi mieni się i połyskuje niczym tęcza. Nie zabrakło tutaj również charakterystycznej dla malarza impastowej techniki nadającej dziełu indywidualnego, autorskiego charakteru.