École de Paris (wyniki)
7 maja 2020 godz. 19:00

Henryk Hayden (1883 Warszawa - 1970 Paryż)
"Martwa natura z jabłkami", 1910
Cena wylicytowana: 100 000 zł
Numer obiektu na aukcji
22
Henryk Hayden (1883 Warszawa - 1970 Paryż)
"Martwa natura z jabłkami", 1910

Cena wylicytowana: 100 000 zł

olej/tektura, 43 x 62 cm
sygnowany i datowany l.d.: 'H. HAYDEN | 1910'
ID: 83870
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Pochodzenie
  • dom aukcyjny Mme G. Blache, Jardins Truffaut, Wersal, Francja, maj 1963
  • dom aukcyjny Sotheby's, Londyn, listopad 2007
  • kolekcja prywatna, Polska
Literatura
  • Henri Hayden. Mistrzowie École de Paris, katalog wystawy, tekst Artur Winiarski, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2013, nr kat. 4, s. 35 (il.)
  • Christophe Zagrodzki, Henri Hayden 1883-1970, katalog wystawy, Bibliotheque Polonais de Paris, Paris 2013, nr kat. 7, s. 65 (il.)
Wystawiany
  • Henri Hayden. Mistrzowie École de Paris, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 20 września – 31 grudnia 2013
Więcej informacji
Hayden wyjechał do Paryża w 1907 roku i nad Sekwaną miał się zatrzymać na rok. Jak podaje Artur Winiarski ojciec Haydena, Maksymilian Hayden-Wurcel „żywił nadzieję, iż jego syn zdobędzie przyznawany corocznie medal na salonie („la médaille du Salon”). Metropolia dała mu możliwość wejrzenia w najnowsze tendencje sztuki modernistycznej, jak również swobodę tworzenia. Artysta miał przez kolejne pięć lat żyć w odosobnieniu (Krzysztof Zagrodzki). Hayden, mimo tak osobliwej deklaracji, z wolna wkracza jednak w paryskie życie artystyczne. W kolejnym roku zapisuje się do liberalnej Académie de La Palette. W 1908 roku po raz pierwszy wyjeżdża do Bretanii i odwiedza miejscowość Kergroës w delcie rzeki Bélon. Rewelacja Bretanii miała miejsce w artystycznej biografii Hayden zapewne już wcześniej. Władysław Ślewiński podczas swojego pięcioletniego pobytu w Polsce (1905-10) odwiedzał Warszawską Szkołę Sztuk Pięknych, które Hayden był absolwentem. Wystawa twórczości Haydena w Salonie Krywulta połączona z prezentacją dzieła Paula Gauguina z zbiorów artysty niosły dobrą nowinę modernizmu w warszawskim środowisku artystycznym. W okresie „izolacji” odkrycie bretońskiej natury łączy się z artystycznym impulsem szkoły Pont-Aven. Hayden, jak ma to miejsce w prezentowanej „Martwej naturze z jabłkami”, intensyfikuje paletę barwną, a śmiałe plamy barwne dookreśla wyraźnym konturem. W 1908 roku artysta poznaje malarza Maurice’a Asselina, który gromadzi wokół siebie niewielką kolonię twórców. W kolejnym roku maluje widoki znad rzeki Aven oraz pejzaże z Le Pouldu, gdzie powraca także w kolejnych latach. Od 1910 roku do Bretanii powraca Ślewiński, a wpływ Gauguina w twórczości Haydena staje się coraz bardziej oczywisty. W tym samym okresie, co „Martwa natura z jabłkami” powstaje kanoniczny obraz malarza „Święte morskie w Le Pouldu” (1909, kolekcja prywatna), przedstawiający w istocie obchody 14 lipca w Doëlan. Obydwie kompozycje łączy bogaty koloryt, jaskrawe zestrojenia i „wibrystyczna” dyspozycja tkanki malarskiej, co przywodzi na myśl formalne rozwiązania znane z płócien fowistów.