École de Paris (wyniki)
7 maja 2020 godz. 19:00

Jakub Zucker (1900 Radom - 1981 Nowy Jork)
"Fontanna w parku", lata 40. XX wiek
Cena wylicytowana: 13 000 zł
Numer obiektu na aukcji
34
Jakub Zucker (1900 Radom - 1981 Nowy Jork)
"Fontanna w parku", lata 40. XX wiek

Cena wylicytowana: 13 000 zł

olej/płótno, 39 x 47 cm
sygnowany l.d.: 'J. ZUCKER'
ID: 81302
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Literatura
  • Jakub Zucker, tekst Joanna Tarnawska, Warszawa 2011, s. 74 (il.)
Więcej informacji
Jan Mirosław Peszke urodził się 27 lipca 1870 roku w Gołcie. Swoją drogę twórczą rozpoczął w pracowni Nikołaja Muraszki w kijowskiej Szkole Rysunkowej. W późniejszym czasie pobierał jeszcze nauki w Szkole Sztuk Pięknych w Odessie i w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Wojciecha Gersona. Peszke osiadł na stałe w Paryżu w 1891 roku. Początkowo znalazł się w kręgu oddziaływania Nabistów. Nad Sekwaną zapragnął uzupełnić swoją wiedzę, zatem uczęszczał na zajęcia z malarstwa w Akademii Julian. W kręgach École de Paris nawiązał liczne stosunki przyjacielskie, a twórczość postimpresjonistów wywarła na niego znaczny wpływ. Kontakty z takimi mistrzami jak Henri de Toulouse Lautrec czy Paul Signac doprowadziły do eksperymentów formalnych, jakie podejmował Peszke na przełomie XIX i XX wieku u samego źródła belle époque.Prezentowany podczas aukcji pejzaż stanowi tym bardziej wartościowe dzieło, z racji iż ukazuje osoby bliskie sercu artysty. Portret żony i dzieci malarza to przedstawienie pełne spokoju. Senna atmosfera wiosennego spaceru oddana została przez artystę zarówno poprzez kolorystykę, jak i efekty światłocieniowe. Widoczne są tutaj znakomicie doświadczenia pointylistów. Peszke komponuje powierzchnię pracy z pojedynczych, drobnych plam barwnych, które widziane z oddali łączą się tworząc większe kształty. Spacerujące postacie ukazane zostały na tle kamiennego muru oddzielającego ścieżkę od ogrodu, w którym okwiecone korony drzew kontrastują z nieokrytymi jeszcze listowiem konarami.