Bolesław Cybis. Odyseja artysty (wyniki)
31 marca 2020 godz. 19:00

Bolesław Cybis (1895 Folwark Massandra na Krymie - 1957 Trenton, New Jersey, USA)
Akt stojącej kobiety w pantoflach na obcasach (Recto) / Akt stojącego mężczyzny (Verso), 1922
Cena wylicytowana: 26 000 zł
Numer obiektu na aukcji
1
Bolesław Cybis (1895 Folwark Massandra na Krymie - 1957 Trenton, New Jersey, USA)
Akt stojącej kobiety w pantoflach na obcasach (Recto) / Akt stojącego mężczyzny (Verso), 1922

Cena wylicytowana: 26 000 zł

kredka, sangwina/papier, 63,8 x 49 cm
datowany p.g. pod passe-partout: '13-II-22', na odwrociu fragment papierowej nalepki z opisem obrazu oraz nalepka depozytowa Muzeum Narodowego w Warszawie
ID: 81867
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Pochodzenie
  • zbiory spadkobierców artysty
  • kolekcja prywatna, Polska
Literatura
  • Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba. Twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, katalog wystawy, oprac. Anna Prugar-Myślik, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2002, nr kat. II/27
Wystawiany
  • Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba. Twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, Muzeum Narodowe w Warszawie, 20 września – 3 listopada 2002
Więcej informacji
Prezentowany akt, datowany przez Cybisa bardzo dokładnie na 13 lutego 1922 powstał, co pewne, już w Stambule. Przebywający tam artysta tworzył obok awangardowych w swoim charakterze prac liczne studia anatomiczne świadczące o wysokich umiejętnościach twórcy. Studium żywego modela czy szkice wybranych części ciała stanowiły podstawowy element procesu edukacji artystycznej i praktyki akademickiej. Jak widać, Cybis nawet po ukończeniu szkoły nie zaprzestał ciągłego samodoskonalenia swoich umiejętności plastycznych, co potwierdzają liczne szkice powstałe około 1920 roku. Przedstawienia takie wpisują się znakomicie w nurt historii sztuki i twórczość takich mistrzów malarstwa jak Michelangelo Buonarroti czy Leonardo da Vinci. Ponadto w tym czasie ujawnia się już u Cybisa zamiłowanie do iście renesansowej techniki, jaką jest rysunek z wykorzystaniem sangwiny. Kobieta w obrębie kompozycji ukazana została od tyłu w dość skomplikowanym skręcie ciała przywodzącym skojarzenia z manierystyczną konwencją figura serpentinata. Wybór takiej pozy dał rysownikowi znaczne możliwości zaprezentowania swoich wybitnych umiejętności przedstawiania anatomii. Modelka uchwycona została ponadto w ruchu. Zakrywa biust i odwracając się od widza, zupełnie jakby zaskoczył ją niespodziewany intruz właśnie wkraczający do jej intymnego świata. Cybis oprócz śmiałego konturu zastosował tutaj wydatny modelunek światłocieniowy znacznie podkreślający kształty portretowanej.