Aukcja Sztuki Współczesnej (wyniki)
8 października 2015 godz. 19:00

Julian Stańczak (1928 Borownica - 2017 Seven Hills, Ohio)
"Homage to Quadrille, Gray" i "Homage to Quadrille, Warm Gray" - dyptyk, 1975 r.
Cena wylicytowana: 280 000 zł
Numer obiektu na aukcji
31
Julian Stańczak (1928 Borownica - 2017 Seven Hills, Ohio)
"Homage to Quadrille, Gray" i "Homage to Quadrille, Warm Gray" - dyptyk, 1975 r.

Cena wylicytowana: 280 000 zł

akryl/płótno, 76,2 x 76,2 cm (x2)
każdy z obrazów sygnowany, datowany i opisany na odwrociu, na blejtramie: 'JULIAN STANCZAK "HOMAGE TO QUADILLE" GRAY 1975' na płótnie 'Julian Stanczak | 1975' oraz 'JULIAN STANCZAK "HOMAGE TO QUADILLE" WARM GRAY 1975' i na płótnie 'Julian Stanczak 19
ID: 33977
Pochodzenie
  • bezposredni zakup od artysty
  • Galeria D. Wigmore Fine Art Inc., Nowy Jork
  • kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
  • Marta Smolinska, Julian Stanczak, Op-art i dynamika percepcji, Warszawa 2014, s. 204-205 (il.)
Więcej informacji
"Aranżując kompozycję każdego obrazu, Stańczak doskonale czuje jego naturę, z którą wchodzi z dialog. Podobnie jak Arnheim wierzy niezachwianie, że owa natura obrazu oraz mechanizmy widzenia są uniwersalne. Dlatego ustawicznie zadaje sobie podstawowe pytania, zastanawiając się, dlaczego zachowuje pionową pozycję, w jaki sposób nadal utrzymuje równowagę, kiedy jedną nogę podnosi do góry. W centrum jego uwagi nieustannie znajdują się siły fizyczne oraz dokonywanie ich syntezy w akcję wizualną. Deklaruje, że wyjątkowo lubi linie wertykalne, ponieważ pion wiąże się z pozycją człowieka i wyraziście sygnalizuje: jestem tutaj. Piony wyznaczają również interwały pomiędzy stronami prawą i lewą, wprowadzając rytmiczne podziały. Arystokratyczna i piękna linia wertykalna zaprasza także horyzont do współdziałania, tworząc wspólnie z nim najbardziej podstawowy układ współrzędnych, wśród których na co dzień się poruszamy. Pion cechuje się aktywnością oraz wiąże się z tu i teraz, poziom natomiast konotuje bierność i oddalenie, jest tam i później. Dopiero razem budują dynamiczną równowagę. Jak mawia artysta, aktywne poszukuje pasywnego, by wzajemnie się zbalansować (...)" (Marta Smolińska, Julian Stańczak, Op-Art i dynamika percepcji, Warszawa 2014, s. 128).