Aukcja Sztuki Dawnej (wyniki)
12 czerwca 2014 godz. 19:00

* Cena wylicytowana: 140 000 zł
Numer obiektu na aukcji
23

* Cena wylicytowana: 140 000 zł

olej/płótno, 56 x 68 cm
sygnowany i datowany wzdłuż lewej krawędzi: 'J. Malczewski 1922.'
 
W pastelowej kolorystyce zieleni i murów budynku, widzimy zamyślonego
starca, który niemal nie zmieścił się na obrazie. Być może to stary wiarus,
który podparłszy ręką brodę, odpoczywa w chłodnym cieniu dworu w Lusławicach.
Dwór w Lusławicach koło Zakroczymia nad Dunajcem należał do sióstr Jacka
Malczewskiego – Bronisławy i Heleny. Malczewski bardzo często przebywał w
dworze sióstr i spędzał tam długie miesiące, zwłaszcza po ustąpieniu z katedry
w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W lusławickim dworze miał oddzielną
pracownię, założył tam też szkółkę rysunku dla utalentowanych plastycznie
wiejskich dzieci. Wiele razy ten szlacheckich dworek był tłem dla obrazów
artysty – widzimy go w „Zadumie Gąseckiego”, „Na drodze życia” czy „Portrecie
pani Veihinger”; najczęściej motyw kolumnowego ganka we dworze czy zajazdu do
strony ogrodu widzimy w pracach z lat około 1922 – 1924.
 
Jacek
Malczewski był najwybitniejszym przedstawicielem polskiego malarstwa symbolicznego.
Uczeń Jana Matejki w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (1872-75 i 1877-79) i E.
Lehmana w paryskiej École des Beaux-Arts (1876-77); stale mieszkał i pracował w
Krakowie. W l. 1896-1922 był profesorem malarstwa w tamtejszej Szkole Sztuk
Pięknych (od 1900 r. - Akademii). Należał do Towarzystwa Artystów Polskich
Sztuka i do Grupy Zero. Pozostawił po sobie bogatą spuściznę artystyczną;
począwszy od realistycznych obrazów przedstawiających popowstaniowe losy
Polaków na Syberii, po fantastyczno-baśniowe, biblijne i
symboliczno-alegoryczne kompozycje, często splecione z wątkami patriotycznymi.
Ponadto malował wiele portretów, autoportretów i pejzaży.
 
Estymacja 180 000 - 250 000