Aukcja Sztuki Dawnej (wyniki)
12 marca 2015 godz. 19:00

Cena wylicytowana: 13 000 zł
Numer obiektu na aukcji
20

Cena wylicytowana: 13 000 zł

olej/deska, 58 x 50 cm
sygnowany
p.d.: 'A.Aberdam'
 
na
odwrociu opisany autorsko
 
 
„W mazistych portretach Aberdama, w jego martwych
naturach jest wyrazistość jakości malarskich tak silna, że przechyla się sama i
popycha oglądającego w pewna zmysłową inność, w uchylające się codziennemu
doświadczeniu doznawanie.”
 
Joanna Pollakówna, „Malarstwo polskie między wojnami. 1918-1939”, Warszawa
1982, s. 85

Aberdam studia artystyczne rozpoczął w 1913 roku w Monachium. Zmobilizowany w
1914 roku, trafił do rosyjskiej niewoli i został zesłany na Sybir. Od 1917
przebywał w Moskwie gdzie zapoznał się z osiągnięciami radzieckiej awangardy.
Po wojnie wrócił do Lwowa, a w 1921-22 podjął studia malarskie w Akademii
krakowskiej u Teodora Axentowicza, następnie u Alexandra Archipenki w Berlinie.
Przyjaźnił się wtedy m.in. z Arturem Nachtem-Samborskim. W 1923 wyjechał do
Francji, gdzie pozostał współtworząc Ecole de Paris. Był współzałożycielem
Grupy Czterech (razem z Menkesem, Weingartem i Weissbergiem). Dużo wystawiał w
Paryżu i Londynie, ale nie stracił też kontaktów z rodzinnym Lwowem, Warszawą i
Krakowem. Duża retrospektywa prac artysty miała miejsce w Genewie w 1970 roku. Artysta malował martwe natury i kompozycje figuralne. W latach dwudziestych
pozostawał pod wpływem sztuki Cézanne’a, Picassa i kubistów. Od lat
trzydziestych zaczął formować indywidualny język artystyczny. Obrazy budował z
„rozwichrzonych” plam, obrazom nadawał matową, lekko rozmytą fakturę. Tworzył
sceny o intymnym nastroju, zamknięte w monochromatycznej, stonowanej
kolorystyce.
 
estymacja:
9 000 - 15 000