Aukcja Rzeźby (wyniki)
26 marca 2015 godz. 19:00

Cena wylicytowana: 9 500 zł
Numer obiektu na aukcji
28

Cena wylicytowana: 9 500 zł

tworzywo polimerowe (perspex), podstawa stalowa, wymiar rzeźby: 84 x 52 x 35 cm, wymiary podstawy: 20 x 14 x 8 cm
papierowa
nalepka na podstawie: ‘Salomon Gallery, Dublin, Ireland | Alexandra
Wejchert | Perspex flanat stainless steel base’
 
 
WYSTAWIANA:
- Wystawa
indywidualna, Solomon Gallery, Dublin, 1992
 
Urodzona w
Krakowie artystka ukończyła studia na Wydziale Architektury Politechniki
Warszawskiej w 1949 roku. Następnie, w latach 1952-1956, studiowała na Wydziale
Grafiki warszawskiej ASP pod kierunkiem Leona Michalskiego. Poza grafiką
warsztatową i użytkową zajmowała się także malarstwem sztalugowym oraz tworzyła
mozaiki i malowane reliefy z drewna, betonu, stali. We wczesnych latach 60.
wyemigrowała z kraju wraz z synem. Po krótkim pobycie w Paryżu, przeniosła się
do Irlandii, gdzie przyjęła irlandzkie obywatelstwo i pozostała czynna twórczo
aż do śmierci w 1995 roku, zdobywając duże uznanie. Jej prace regularnie
pokazywane były na dorocznych wystawach Royal Hibernian Academy w Dublinie oraz
na pokazach indywidulanych w Salamon Gallery w Dublinie. We wczesnych pracach
skupiała się na malarstwie i malowanym reliefie. Wystawiane na indywidulanych
wystawach w Hendricks Gallery w Dublinie monochromatyczne, reliefowe prace,
były wynikiem poszukiwań analogicznych do niektórych artystów kinetycznych
tamtego czasu, jak choćby do Sergio de Camargo. Stopniowo jednak skupiała się
coraz bardziej na rzeźbie realizowanej w metalu, lub, jak ta, w pleksiglasie.
Podstawowym tematem tych czysto abstrakcyjnych prac, były sinusoidalne rytmy i
organiczne, odwołujące się do przyrody kształty. Uwagę zwraca wystudiowana,
perfekcyjna forma i eleganckie wykończenie tych prac. W swoim dorobku miała
także realizacje monumentalne, czego przekładem może być metalowa rzeźba przed
biurowcem banku AIB w Ballsbridge w Dublinie, czy realizacje dla Limerick
University i University Collage w Cork. Jej prace znajdują się w zbiorach
muzeów w Paryżu, Rzymie i Dublinie oraz w kolekcjach prywatnych w Irlandii,
Włoszech, Francji i USA. Jej niezwykle indywidulana droga twórcza łączy w sobie
dokonania i tradycje wschodnioeuropejskiej abstrakcyjnej sztuki awangardowej,
od rosyjskiego konstruktywizmu lat 20., poprzez unizm Strzemińskiego, z nurtami
obecnymi w sztuce Zachodu lat 60. i 70., ze sztuką kinetyczną i op-artem na
czele. Zasługuje tym samym niewątpliwie na odkrycie przez polską historię
sztuki.
 
estymacja:
25 000 – 35 000