Aukcja Rzeźby (wyniki)
7 kwietnia 2016 godz. 19:00

Cena wylicytowana: 16 000 zł
Numer obiektu na aukcji
56

Cena wylicytowana: 16 000 zł

stal spawana, 92 x 49 x 46 cm
sygnowana, datowana i opisana u dołu: 'M.SIKORA | 2015 1A/1C'
ID: 40439
Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
Wystawiany
  • "Poruszenie. Mateusz Sikora, wystawa rzeźby i rysunku", PROM Kultury Saska Kępa, Warszawa styczeń-luty 2016
  • "Mateusz Sikora. Poruszenie, rzeźba i rysunek", Galeria (-1) Polskiego Komitetu Olimpijskiego, Warszawa 7.10-25.10.2015
  • "Cztery pory roku" Tomek Sikora / "Poruszenie" Mateusz Sikora, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza, Szczecin 16.12.2015-11.01.2016
Więcej informacji
Prezentowana praca powstała jako część serii "Poruszenie". W przypadku zarówno wymienionego cyklu, jak i poprzedzającej go serii prac z cyklu "Odwilż", w centrum zainteresowania Mateusza Sikory jest człowiek. Prezentowana praca buduje formę popiersia poprzez eksponowanie i akcentowanie procesu tworzenia struktury ze spawanych blach stali nierdzewnej. Kojarząca się z mitycznym Golemem postać zdaje się sugerować ponadludzką siłę. Artysta podejmuje próbę okiełznania i zwizualizowania tej siły budzącej go do życia. Jak opisuje sam artysta: "'Poruszenie' jest próbą uchwycenia tego pierwszego momentu, kiedy rodzi się impuls do ruchu. To głowa staje się tu punktem odniesienia. Głowa jako przestrzeń umysłu, w której powstaje aktywność ciała. Rozważaniem jest tu wpływ stanu psychicznego na jakość ruchu, jego siłę i wyraz. Umysł, poddający działanie kontroli, ocenia i sprawdza. Przyjmując negatywne bodźce zewnętrzne, odzwierciedla to grymasem, zaciśnięciem, a następnie zesztywnieniem całego ciała. Kiedy jednak przestrzeń oddziałuje pozytywnie, ciało w ruchu staje się naturalne i elastyczne, poszukujące nowej ścieżki. Te poruszone, otwarte, prawdziwe i wrażliwe głowy są tutaj najważniejsze. Są one w stanie ponieść wyobraźnię dalej, tak aby odbiorca mógł sam stworzyć swoją własną wersję ruchu całego ciała, którego nie widzi. Poruszenie w przestrzeni umysłu jest niejednokrotnie bardziej intensywne niż to fizyczne. To w głowie powstaje myśl wywołująca emocje w ciele. Tutaj rzeźby głów są pod wpływem wyobrażonego ożywienia umysłu, który powoduje swobodny, niczym nieskrępowany ruch ciała - prawdziwy, jakikolwiek by nie był. Proces powstawania rzeźb zaczynał się od trójwymiarowych szkiców w skompresowanej wersji styropianu, tzw. 'piance'. Lekkość tego materiału pozwalała na szybki zapis ruchu w docelowej formie i wielkości. Przełożenie piankowych prototypów na stal nadało im ciężar, co można odnieść do ruchu nabierającego ociężałości w wyniku emocji. Etapem końcowym było ręczne 'drapanie' spawanych rzeźb papierem ściernym. To pozbawia stal naturalnego jej chłodu i nadaje materiałowi miękkość. Wszystkie te części procesu tworzenia rzeźb w 'Poruszeniu' są symbolem procesów umysłowych i fizycznych człowieka, dążącego do harmonii".