Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989

24 września 2021

Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989

DESA Unicum przygotowała nową odsłonę prestiżowego projektu "Nowe pokolenie po 1989". Na wystawach i aukcjach z tego cyklu są prezentowane prace artystów, którzy debiutowali od lat 90., zaistnieli już w świecie sztuki licznymi wystawami i nagrodami, a ich prace znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych, muzealnych i galeryjnych. To jeden z najdynamiczniej rozwijających się projektów aukcyjnych. Do wtorku 28 września w siedzibie Desa Unicum można oglądać prace takich artystów jak: Marcin Maciejowski i Rafał Bujnowski (czyli dwóch przedstawicieli słynnej pod koniec lat 90. Grupy Ładnie, do której należał także Wilhelm Sasnal), Piotr Uklański, Antoni Starowieyski czy Agata Bogacka. 

 

DESA Unicum jako pierwszy dom aukcyjny w Polsce wyodrębniła aukcje artystów tworzących od lat 90. XX wieku już w 2013 roku. W listopadzie 2019 roku praca Piotra Uklańskiego "Naziści" została sprzedana za ponad 70 tys. zł, obiekt ten pozostaje najdrożej sprzedaną pracą wśród dzieł z tego segmentu rynku.

 

Marcin Maciejowski jest jednym z najważniejszych przedstawicieli pokolenia artystów po 1989 w Polsce. Wczesna twórczość artysty była zanurzona w zmieniających się realiach Polski czasów transformacji ustrojowej. Najnowsze prace artysty wykorzystują podobne mechanizmy, lecz traktują o życiu współczesnego społeczeństwa. Maciejowski nieustannie czerpie inspiracje z literatury, filmu, anegdot czy scen z życia towarzyskiego, zarówno tych prawdziwych, jak i nie mających z prawdą nic wspólnego. Ilustracje, które go zainteresują bądź rozśmieszą, gromadzi w specjalnie przeznaczonych do tego zeszytach, aby następnie przenieść je na płótno. W pracach artysty pojawiają się zatem kadry z filmów oraz Internetu, wycinki prasowe, ikony popkultury. 

 

Historia z obrazu "Robert Bagiński ubiega się o fotel prezydenta miasta, mimo kompromitujących go..." Maciejowskiego, który znajdziemy wśród prac wystawionych na aukcji wydarzyła się naprawdę. W 2002 w jednej z polskich gazet ukazało się zdjęcie samorządowego polityka przedstawiające go w niedwuznacznej sytuacji. Skandal obyczajowy przerodził się w poważniejszą sprawę z szantażem i powiązaniami polityczno-biznesowymi w tle. Maciejowski wykorzystał jedną z fotografii opublikowanych w mediach do stworzenia obrazu, utrzymanego  stylu lapidarnego malarstwa figuratywnego.


Piotr Uklański w serii obrazów, do której należy "Bez tytułu (Bitwa pod Raszynem, 1809)", praca prezentowana na aukcji, podejmował tematykę ważnych w historii Polski walk i bitew. Uklański obrazuje jednak historię militarną w sposób odmienny niż wielu innych podejmujących ten temat - nie ma w nim patosu ani heroizmu, nie widać w jego sztuce walki, ale wyłącznie jej dramatyczny efekt – przelaną krew. Z pozoru abstrakcyjne prace, przypominające formalnie amerykańskie malarstwo gestu czy francuski taszyzm, w konfrontacji z tytułem zwracają uwagę na prozaiczny i najbardziej tragiczny aspekt uczestnictwa w historii i jej doświadczania. W jego ujęciu wiąże się ono bezpośrednio z ciałem i jego okaleczeniem, a także tragiczną, bolesną śmiercią. 

 

Dokumentowanie stanów emocjonalnych, przemyśleń i przeżyć było nieodzowną częścią twórczości Agaty Bogackiej. Przenosiła na płótno sceny ze swojego życia, malowała znajomych i przyjaciół, wprowadzała widza w intymny świat zdarzeń, które dotyczyły jej osobiście. Charakterystyczną cechą malarstwa Bogackiej była również umiejętność przedstawiania cielesności i seksualności postaci. Uproszczenie rysunku ciała sprowadzone do komiksowej kreski, które zawierało doskonałe połączenie siły przekazu i estetyki. Ten sposób malowania nadawał postaciom Bogackiej kontrastujących znaczeń – jednej strony wyrazistości, z drugiej zaś niepowtarzalnej kruchości. Na aukcji zobaczymy obraz "Człowiek, którego nie było" z okresu wczesnej twórczości Bogackiej a także jej pracę "Lips" 3. 

 

Antoni Starowieyski, syn Franciszka Starowieyskiego i równolatek Maciejowskiego i Bujnowskiego, jest malarzem, który do perfekcji opanował malowanie ciszy. Podejmując decyzję o wyborze artystycznej drogi, młody malarz podjął świadomą decyzję o dystansowaniu się wobec twórczości swego ojca. Starowieyski to mistrz zgeometryzowanych pejzaży. Doskonale operuje kolorami, od delikatnych przejść po kontrastowe zestawienia. Na jego płótnach pejzaż przeradza się w abstrakcyjną kompozycję.