Specyficzne martwe natury Jakuba Ciężkiego

Obiekt: Jakub Ciężki, Bez tytułu, akryl/płótno, 185 x 135 cm

Powracającym tematem w malarstwie i instalacjach Jakuba Ciężkiego są motywy krat, siatek i rusztowań. Artysta wielokrotnie podejmuje zagadnienie przecinających się wertykalnych i horyzontalnych linii. Takie podejście do malarstwa przywodzi na myśl pewien typ modernistycznej abstrakcji geometrycznej – obrazy, określone przez wpływową amerykańską krytyczkę i historyczkę sztuki Rosalind Krauss jako „siatki”. Siatki to struktury, które za pomocą przecinających się linii znaczą pole obrazowe, podkreślając płaszczyznę powierzchni oraz powtarzalność, segmentowość jej podziałów. Przykłady podobnych struktur znajdujemy przykładowo w twórczości klasyczek abstrakcji, takich jak Agnes Martin. Ciężki podchodzi jednak do zagadnienia odmiennie, jakby na przekór wielkim twórcom modernizmu. O ile modernistyczna siatka ma tworzyć powierzchnię całkowicie abstrakcyjną, wykluczającą iluzję i reprezentację, o tyle prace Ciężkiego niejednokrotnie naturalistycznie i dosłownie imitują kraty, rusztowania i ogrodzenia, które artysta zaobserwował w swoim otoczeniu. W taki sposób często w jego sztuce można zetknąć się z przestrzennymi konstrukcjami, wyłamującymi się z modernistycznej płaszczyzny, przedstawiającymi świat metalowych kratownic ogrodzeń lub konstrukcje z dziecięcych placów zabaw – popularne drabinki.

Zdjęcie: Jakub Ciężki, Kary cielesne, widok wystawy, Galeria Propaganda, 2015, fot. Dzięki uprzejmości Galerii Propaganda

Jakub Ciężki studiował w latach 1998-2003 na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Uzyskał dyplom z wyróżnieniem w pracowni malarstwa prof. Jacka Wojciechowskiego. Malarz zafascynowany małą architekturą i realistycznymi abstrakcjami. Otrzymał stypendium Ministra Kultury „Młoda Polska” 2013 oraz Grand Prix 40. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2011”. Pracuje na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.  Maluje specyficzne martwe natury. Pociągają go industrialne pejzaże – portretował kaloryfery, skrzynki na listy, wannę, drabinki z placu zabaw dla dzieci, ogrodzenia, rusztowania, dachy. Wyjęte z kontekstu, często przedstawione na monochromatycznym tle, pokazują proces odchodzenia od konkretnego przedmiotu w stronę abstrakcji. Poprzez syntetyzm, skalowanie, kadrowanie, kompozycję, w której dominantami stają się rytmy, kierunki i energia tła, Ciężki odbiera swoim przedstawieniom walor reprezentacji. Zgeometryzowane i „architektoniczne” obrazy wywołują napięcie, grają ze świadomością widza, pokazując mu, co można odnaleźć pod powierzchnią rzeczy.

Wystawa Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989: 11-19 września 2019,

godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota),

Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny

Więcej informacji oraz katalog aukcyjny dostępne są w linku:

https://desa.pl/pl/auctions/682/sztuka-wspolczesna-nowe-pokolenie-po-1989-19-wrzesnia-2019-godz-19

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem