Dowiedz co kryje się na odwrociu wybitnej pracy Andrzeja Wróblewskiego

Dziecko stanowi jeden z kluczowych motywów w twórczości Andrzeja Wróblewskiego – jest obecne zarówno w serii Rozstrzelań („Rozstrzelanie poznańskie”, 1949, „Rozstrzelanie z chłopczykiem”, 1949, „Rozstrzelanie zakładników”, 1949) i powiązanych z nimi obrazów („Dziecko z zabitą matką”, 1949, „Matka z zabitym dzieckiem”, 1949), jak też w tworzonych po 1954 roku licznych przedstawieniach scen intymnych, domowych, ukazujących żonę Teresę i ich pierworodnego syna, Andrzeja zwanego Kitkiem. Dziecko, przede wszystkim w towarzystwie matki lub starszej kobiety, znajdowało również miejsce w większych kompozycjach olejnych, takich jak „Matki” czy „Poczekalnia I (Kolejka Trwa)” z roku 1956. W większości prace te przedstawiały sceny zaobserwowane w codziennym życiu artysty.

Praca „Chłopiec na żółtym tle” / „Chłopiec na ugrowym tle” jest, jak wiele kompozycji krakowskiego artysty, pracą dwustronną. W terminarzu, w którym Wróblewski notował realizowane danego dnia kompozycje, odnaleźć można zapiski z dni 11 i 12 stycznia 1956 roku: „ol. chłopak na żółtym tle”, „ol. chłopak (1/2) na ugr tle”; z kolei w piątek, 13 stycznia artysta zapisuje jako nieudany: „chłopak na tle ściany temp. ol.”. Wiadomo więc, że artysta pracował nad opracowaniem obu stron obrazu jednocześnie.

Uważa się, że wykorzystanie obu stron podobrazia było świadomą strategią artystyczną Wróblewskiego. Szczególnie prace z lat 1948-49 zderzały ze sobą kompozycje na zasadzie silnego kontrastu, np. abstrakcji z figuracją lub radykalnie przeciwstawnej treści – jak np. „Abstrakcja biologiczna” namalowana na odwrociu „Rozstrzelanego (Rozstrzelania z gestapowcem)”. W przypadku „Chłopca na żółtym tle” / „Chłopca na ugrowym tle” mamy do czynienia raczej z przedstawieniem komplementarnym – pierwsza, „bardziej znana” strona ukazuje pełnopostaciowe przedstawienie chłopca we wnętrzu, druga zaś – siedzącą półpostać.

Przyglądając się portretowi chłopca nie sposób odnieść wrażenia, że postać stanowi echo wcześniejszych „Rozstrzelań”, z których artysta jest bodaj najbardziej znany. Potwierdza to nienaturalne „przytwierdzenie” chłopca do ściany tła, a także widmowy, trupio-blado-zielony koloryt jego skory, podkreślony kontrastującymi z nim, ziemistymi barwami tła, ubrania i rudych włosów dziecka. Chłopiec jest jednocześnie „żywy” – ukazany w przestrzeni pracowni – jak i „martwy”: niczym dybuk, duch powracający z przeszłości. W niczym nie przypomina urodzonego dwa lata wcześniej pierworodnego „Kitka” – przede wszystkim jest od niego starszy.

Zapraszamy do zapoznania się z pracami innych wybitnych artystów w katalogu aukcji:

https://desa.pl/pl/auctions/556/sztuka-wspolczesna-klasycy-awangardy-po-1945-30-maja-2019-godz-19

Zapraszamy na wystawę przedaukcyjną do 30 maja 2019 r.

poniedziałek - piątek w godzinach od 11 do 19

sobota w godzinach od 11 do 16 

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem