Fantastyczne tkaniny Andrzeja i Stefanii Milwiczów

Obiekt: Andrzej i Stefania Milwiczowie, Tkanina Kwiaty i ptaki, 1960 r. (fragment), fot. Desa Unicum

„Fantazja i obserwacja natury, wschodnie uskrzydlone zwierzęta  i jaskrawe bukiety naszych polnych kwiatów, roślinny czy geometrycznoabstrakcyjny ornament i wycinanka ludowa – tym wszystkim zapełnia Andrzej Milwicz swe tkaniny, wprowadza zdumionego widza  w swój własny świat legendy, baśni, fantastyki“ (Aleksander Wojciechowski).

Fotografia: „Wszechstronni Rzemieślnicy i Utalentowani Artyści. Spółdzielnia RZUT 1935-1996”, Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w Toruniu, 2015, fot. Cezary Lisowski

Andrzej Milwicz projektując tkaniny dekoracyjne podjął również prace nad metodami powielania swych kompozycji. Opracował nowy sposób multiplikowania projektu utrwalonego na kliszy – druk „przebitkowy”, który pozwalał na osiągnięcie większej precyzji figur pierwszoplanowych przy zróżnicowanym tle. Pracował także nad odbijaniem wzoru stemplami  o wypukłym rysunku. Dzięki technikom tym, po jego śmierci projektowane przez niego kompozycje powielała samodzielnie jego wieloletnia współpracownica, a prywatnie żona – Stefania Milwiczowa. Tak było w przypadku prezentowanej tkaniny.

Fotografia: Widok wystawy „Wszechstronni Rzemieślnicy i Utalentowani Artyści. Spółdzielnia RZUT 1935-1996”, Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w Toruniu, 2015, fot. Tytus Szabelski

Praca „Kwiaty i ptaki” z 1952 roku, obok takich makat jak „Czerwona” czy „Polowanie”, należy do tkanin, w których Milwicz wybiera pewien motyw i przez zwielokrotnienie tworzy z niego ornament. W tym przypadku ornament ten tworzą tytułowe kwiaty i ptaki.

„Drzewa, barwnie i pięknie komponowane bukiety kwiatów, fantastyczne rośliny dna morskiego, ptaki – to najczęstsze tematy jego prac. Umożliwiały one wprowadzenie bogatej skali barw, nadając jego ciekawym kompozycjom wiele świeżości, płynącej z głębokiego umiłowania tak chętnie przedstawianej przez artystę natury” (Aleksander Wojciechowski,  O sztuce użytkowej i użytecznej, Warszawa 1955 s. 96).

W ofercie aukcji Design. Sztuka wnętrza znajdują się także prace innych wybitnych twórców polskiej tkaniny m.in. słynny żakard „Liście konwalii” Irminy Flanczewskiej-Jasek czy projekty tkanin drukowanych Alicji Wyszogrodzkiej. Prawdziwą gratką kolekcjonerską jest projekt tkaniny obiciowej autorstwa Magdaleny Abakanowicz zrealizowany w warsztatach warszawskiej spółdzielni ŁAD.

Zapraszamy do zapoznania się z katalogiem aukcyjnym:

https://desa.pl/pl/auctions/547/design-sztuka-wnetrza-16-kwietnia-2019-godz-19 

Zapraszamy na wystawę przedaukcyjną: 

30 marca – 16 kwietnia 2019 r.

poniedziałek - piątek w godzinach od 11 do 19

sobota w godzinach od 11 do 16 

Zapraszamy również na wystawę 3D:

https://desa.pl/pl/pages/99/wystawa-3d-design-sztuka-wnetrza

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem