Jadwiga Sawicka Słowo • Obraz • Ubiór

Pierwsze elementy garderoby: spódnica, spodnie czy pantofle pojawiały się w kompozycjach z lat 1994-95. Artystka opatrywała je absurdalnymi tekstami parareklamowymi, takimi jak „Podszewkowanie”, „Wysokoamoniakalny”,„Lekki smak”. Z czasem teksty i przedmioty zaczęły występować osobno, a ważnym kontekstem stała się separacja. Słowa umieszczone na płótnach i wydrukach Sawickiej były wyjęte z kontekstu, często źle podzielone, pozbawione znaków diakrytycznych, czasami niespodziewanie się urywały. Choć forma obiecuje komunikat, z zalewu medialnej informacji trudno wyciągnąć sens. A przecież owe krzykliwe, sensacyjne i drastyczne nagłówki kreują nasz obraz świata. Sawicka separuje je podobnie jak części garderoby, które na jej płótnach nabierają nowych, emocjonalnych znaczeń.

Wątki kobiece splecione z kulturą masową w twórczości Sawickiej znalazły szczególnie mocny wyraz na głośnej wystawie sztuki feministycznej „Wszyscy ludzie będą siostrami” w Muzeum Sztuki w Łodzi na przełomie lat 2015-16. Artystka odwróciła znaczenie w kanonie twórczości uznawanej za kobiecą (czyli dekoracyjną). Znana przede wszystkim ze swojego „malarstwa pisanego” umieściła słowa na powierzchni kilimów powstałych dzięki ludowej technice tkactwa dwuosnowowego. Gorzkie hasła demaskujące rzeczywistość, takie jak „Ból nie minie” i „Dynamika pogorszeń”, rozbijają aurę niewinności i dekoracyjności, usuwają prostą przyjemność z patrzenia na ludowe rękodzieło. Strategia autorki odwołuje się do działalności przedstawicielek feminizmu drugiej fali, którepodważały tradycję przez subwersję praktyk rzemieślniczych i sztuk dekoracyjnych oraz rozbiły tym samym klasowy i patriarchalny podział na niskie i wysokie, kobiece i męskie, prywatne i publiczne.

Prezentowana praca należy do cyklu realizowanego w latach 1996-97. Jej cechą przewodnią było sytuowanie różnych części garderoby na tle tekstu wypełniającego całą powierzchnię obrazu. Twórczość Sawickiej jest niezwykle spójna – niezmiennie sięga po różnej długości komunikaty reklamowe, czasem eksponując je jedynie fragmentarycznie w postaci pojedynczego słowa bądź hasła, jak w przypadku cyklu powstałego na przełomie lat 1994-95, bądź też obszernego cytatu. Z tego powodu jej malarstwo jest określane mianem „pisanego”. Kolejnym elementem znamiennym dla sztuki Sawickiej i stanowiącym jej główny temat jest odzież: „Ubrania są zamiast ludzi, są tym, co jest dostępne z zewnątrz, są czymś pośrednim pomiędzy ubraną w nie osobą a kimś drugim, kto ją ogląda. Są jakąś wypadkową między tym, czym się jest, a kim się chce być”. Nie mniej istotne jest różowe tło, które można odczytać nie tylko jako dość stereotypowe odwołanie do kobiecości, ale również jako nawiązanie do cielesności człowieka. W tym wymiarze płótno stanowiłoby niejako przedłużenie naszych ciał, uwikłane w komercyjny świat, modyfikowane i przebierane na modłę zaczerpniętą z mass mediów.

Jadwiga Sawicka to jedna z najważniejszych polskich artystek tworzących po 1989. Do swoich obrazów artystka dodaje tekst, tworząc „obrazy pisane” – najczęściej wyrwane z kontekstu, pozbawione znaków diakrytycznych, czasem wręcz urywające się w połowie cytaty z gazet. Obiecując komunikowanie określonej treści, obraz wprowadza widza w niekomfortową sytuację dezorientacji, niepewności, niewiedzy. Artystka zwraca tym samym uwagę na sposób, w jaki komunikowane są nam przez współczesne media treści dotyczące spraw najważniejszych dla społeczeństwa. Do najsłynniejszych „obrazów pisanych” należy „Nawracanie, Tresowanie, Oswajanie” (1998), który był prezentowany w całym kraju na billboardach w ramach Galerii Zewnętrznej AMS. Sawicka jest też autorką obrazów, obiektów i kreacji tekstowych, które trafiły do zbiorów m.in. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Zachęty Narodowej Galerii Sztuki, Muzeum Sztuki w Łodzi czy kolekcji Fundacji Sztuki Polskiej ING.

Więcej informacji oraz katalog aukcyjny dostępne są w linku:

https://desa.pl/pl/auctions/533/sztuka-wspolczesna-nowe-pokolenie-po-1989-14-marca-2019-godz-19

Zapraszamy na wirtualny spacer - Wystawa 3D

https://desa.pl/pl/pages/90/wystawa-3d-sztuka-wspolczesna-nowe-pokolenie-po-1989 

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem