OBLICZA PEJZAŻU: POZNAJ 5 PEJZAŻY OFEROWANYCH NA GRUDNIOWEJ AUKCJI ARTOUTLET. SZTUKA DAWNA

Malarstwo pejzażowe prezentowane na aukcji "ArtOutlet. Sztuka Dawna" unaocznia rozmaitość postaw, które przyjęli artyści polscy aktywni w XIX i XX wieku. Tym, co ich łączy, jest poddanie się sile witalnej tkwiącej w naturze niezależnie od tego, czy malowali "czyste" krajobrazy wyzbyte fabuły, czy posługiwali się sztafażem, aby wprowadzić element narracji. Pragniemy opowiedzieć Państwu historię pięciu wybranych przez nas pejzaży.

PEJZAŻ ŚRÓDZIEMNOMORZA

PEJZAŻ SYCYLII

Fascynacja kulturą i krajobrazem Włoch zawładnęła twórczością Bronisławy Rychter-Janowskiej. Była siostrą malarza Stanisława Janowskiego. Studia malarskie odbyła w Monachium, w Akademii Florenckiej i w Rzymie, pozostając związaną ze środowiskiem artystycznym Krakowa. Prezentowana na aukcji praca jest owocem podróży artystki na Sycylię, w okolice Agrygentu. Zachwycona włoskim krajobrazem malowała wprost z natury, ponieważ tylko w ten sposób mogła oddać nastrój i zatrzymać światło lokalnego pejzażu. Artystkę fascynował dziewiczy krajobraz wyspy oraz obecność antycznych i średniowiecznych ruin. Pisała w pamiętniku: „Wszystko tam jakieś inne, ponętne, przemawiające każdą ruiną. Miałam ucztę za ucztą, upajałam się do zapamiętania. Każdego dnia namalowałam coś, co uderzało w mój zmysł artystyczny i prac tych przywiozłam kilkadziesiąt. (…) Poza wszystkim spotykałam się wszędzie z wielką uprzejmością i każdy chciał się mną opiekować. Dużo też bardzo miłych mam wspomnień z tych czasów, w których poznałam wiele osób otrzymując olbrzymie masy kwiatów, z którymi nie wiedziałam, co począć” (Bronisława Rychter-Janowska, Mój dziennik 1912-1950, Warszawa 2016, s. 317).

Obraz: Bronisława Rychter-Janowska, Ruiny świątyni Kastora i Polluksa, 1912-1914 r.

NOKTURN KOTARBIŃSKIEGO

Wilhelm Kotarbiński, reprezentant akademizmu w polskiej sztuce, wcześniej od Rychter-Janowskiej uległ fascynacji tajemniczym pięknem krajobrazu śródziemnomorskiego i światem antycznym. Prezentowany na aukcji nokturn ukazuje pagórkowaty pejzaż nad morzem, prawdopodobnie jedną z wysp greckich. Podróż do Grecji nie została udokumentowana w spisie podróży artysty, lecz można przypuszczać, iż z Włoch, w których mieszkał w latach 1872 – 1888, wybrał się do kraju Homera. 

 

Obraz: Wilhelm Kotarbiński, Pejzaż śródziemnomorski

PEJZAŻ RODZIMY

PEJZAŻ MIEJSKI

Prezentowany na aukcji pejzaż miejski jest pracą Stanisława Borysowskiego, który studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Ignacego Pieńkowskiego i Teodora Axentowicza, a następnie u Józefa Pankiewicza w Oddziale Paryskim ASP w Krakowie. Po wojnie objął Katedrę Malarstwa oraz Zakład Kompozycji Figuralnej (w której duży nacisk kładziono na pogłębione studia z natury) na uniwersytecie w Toruniu. Prezentowany pejzaż znajdujący się na skraju miasta i wsi buduje dynamiczna konfiguracja form oraz żywa barwa. 

Obiekt: Stanisław Borysowski, Widok miejski

LAS

Prezentowany na aukcji pejzaż z Kuklówki Józefa Chełmońskiego jest pracą namalowaną w pięć lat po powrocie z Paryża. Artysta zdobył sławę jako malarz pędzących w zaprzęgach koni oraz nastrojowych pejzaży. Józef Chełmoński, nazywany przez miejscowych 'samotnikiem z Kuklówki', zakupił ziemię znajdującą się nieopodal miejscowości Radziejowice po powrocie z długotrwałego pobytu w stolicy Francji zwieńczonego sukcesami artystycznymi. W skromnym dworku w Kuklówce mieszka przez dwadzieścia pięć lat, aż do śmierci. W prezentowanej pracy przedstawił jeden z licznych przydrożnych lasów z pnącą się w górę drogą wśród drzew (na jednym z nich można dojrzeć niewielkich rozmiarów kapliczkę).

Obraz: Józef Chełmoński, Kapliczka przy leśnej drodze - Kuklówka, 1904 r.

SAD

Sad to zamknięta przestrzeń, która poddana jest działaniu człowieka, choć: "jednak nawet w tym najbliższym, najlepiej znanym krajobrazie kryje się irrealna, tajemnicza i fascynująca potęga natury" (Ewa Micke-Broniarek, Dziwny Ogród, "Koniec wieku. Sztuka Polskiego Modernizmu 1890-1914", Warszawa 1996, s. 148). Prezentowany na aukcji pejzaż Marian Józefczyka jest przykładem twórczości, w której pobrzmiewa echem fascynacja secesją widoczna w prymacie dekoracyjności nad wiernym oddaniem rzeczywistości. Marian Józefczyk był uczniem Leona Wyczółkowskiego, który w dwudziestoleciu międzywojennym mieszkał w Krakowie. Ujmując sad ukazuje przestrzeń rodzimą, lecz poddaną stylizacji: młode jabłonie tworzą w przestrzeni obrazu piękne arabeski, imitując w ten sposób ruchy tancerek.

Obraz: Marian Józefczyk, Sad o zachodzie słońca, 1923 r.

Zapraszamy do zapoznania się z pracami innych artystów w katalogu aukcji: 
https://desa.pl/pl/auctions/512/art-outlet-sztuka-dawna-20-grudnia-2018-godz-19#objects 


Zapraszamy na wystawę przedaukcyjną: 
14 - 20 grudnia 2018 r.
poniedziałek - piątek w godzinach od 11 do 19
sobota w godzinach od 11 do 16

Współpraca redakcyjna

 



Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem