Ewa Partum: skandalistka z PRL-u

Zaczęło się od skandalu. W 1980 roku Ewa Partum podczas wernisażu w Małej Galerii ZPAF-CSW w Warszawie zrobiła jedną z pierwszych akcji artystycznych o feministycznym wydźwięku. Artystka wyszła nago przed galerię, szokując gości uroczystości zgromadzonych pod siedzibą sąsiadującego z galerią Pałacu Ślubów. Na interwencję wezwano milicję. 

Tym działaniem chciała zwrócić uwagę na problem nierówności pozycji kobiet w świecie, zwłaszcza w świecie sztuki. Swój manifest sformułowała we wstępie do wystawy fotomontaży „Samoidentyfikacja”. Pisała w nim: "Fotografie te informują o istnieniu szczególnej relacji między faktycznym stanem rzeczy, a tym co zostało na nich przedstawione. Wyznaczniki życia społecznego, określony zespół wzorów dotyczący funkcjonowania jednostki zajmującej określony status społeczny i kulturowy - w tym wypadku kobiety - gdzie pojęcie roli (bycie kobieta, matką, gospodynią domową, człowiekiem określnego zawodu, przedstawicielką społeczności lokalnej) rozumiane jako pewnego rodzaju suma ról, model wytworzony przez tradycję, jako pewien zespół funkcjonujący w świadomości społecznej - wzór osobowy kobiety - wytwór kultury patriarchalnej, funkcjonujący w postaci norm życia społecznego w skuteczny sposób upośledza kobietę przy pozorach respektu dla niej".

Cykl „Samoidentyfikacja” (1980-2010) pozostaje ważnym głosem w dyskusji dotyczącej praw kobiet, nie tylko w PRL-u, ale we wszystkich krajach zza żelaznej kurtyny, toczącej się po dziś dzień. W realizacji artystki historycy sztuki dostrzegali nawiązanie do tradycji awangardowego fotomontażu, w którym forma przede wszystkim pozostawała ważnym środkiem do unaocznienia istotnego politycznego przekazu.

W miejską scenerię, w sytuacje rozgrywające się w różnych lokalizacjach Warszawy zostały wklejone nagie wizerunki artystki. Prezentowane zdjęcie, na którym artystka konfrontuje się z milicjantką kierującą ruchem pozostaje najpopularniejszym z całego cyklu. Na żadnym ze zdjęć artystka nie wykonuje żadnych specjalnych gestów, odsłania swoje atrakcyjne ciało, którego seksualny aspekt zostaje dodatkowo wzmocniony przez decyzję pozostania jedynie w butach na obcasie, jednocześnie podważając miejsce kobiet zarówno w społeczeństwie, jak i na scenie artystycznej.

Jej nagość i sensualizm silnie kontrastują ze szczelnie odzianą milicjantką, której mundur i towarzyszące akcesoria skrywają wszelkie przymioty, stereotypowo utożsamiane z kobiecością. W kontekście tym, kobiecość jawi się jako bezbronność i słabość, zaś władza i siła zostają szczególnie nacechowane męskością. Jednakże dwie kobiety, które wykazując pewne wizualne podobieństwo, przeglądają się sobie niczym w odbiciu, demonstrując, że w pierwiastku kobiecym drzemie zarówno wdzięk i ponętność, jak i waleczność, powaga i nieugiętość. Silny przekaz płynący z fotografii odzwierciedla cel artystki zasadzający się na przełamywaniu zakorzenionych społecznie schematów, jak i patriarchalnych podziałów, narzucających role jednostkom obydwu płci w społeczeństwie.

Zapraszamy do zapoznania się z katalogiem aukcyjnym:

https://desa.pl/pl/auctions/502/fotografia-kolekcjonerska-klasyka-i-awangarda-artystyczna-15-listopada-2018-godz-19#objects 


Zapraszamy na wystawę przedaukcyjną: 

5 – 15 listopada 2018 r.
poniedziałek - piątek w godzinach od 11 do 19
sobota w godzinach od 11 do 16

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem