BRANDT, ORŁOWSKI, KOSSAK

Józef Brandt, Cykl pięciu akwarel z podróży artysty do Sigmaringen, 1864 r.

MISTRZOWIE XIX WIEKU

Prezentowana seria akwarel powstała w czerwcu 1864 roku podczas podróży Józefa Brandta do Sigmaringen na terenie Badenii. Artysta podróżował wówczas z Karlem Stehlem, zaprzyjaźnionym inspektorem Królewskiego Teatru Dworskiego w Monachium, który urodził się właśnie w tej małej miejscowości. Artysta w pięciu akwarelowych scenkach skupił się na perypetiach 20-letnich młodzieńców podczas wyjazdu na niemiecką prowincję. W pierwszej przybywają do wsi z zamiarem malowania koni. Kolejno Brandt przedstawia sceny: przygotowania do spoczynku, malowania koni w stajni, kiedy okoliczne dzieci podglądają artystę, wyrobu w kuchni masła i kleju na potrzeby malarskie oraz tańca w izbie chaty.

Józef Brandt, Cykl pięciu akwarel z podróży artysty do Sigmaringen (Joseph maluje konie), 1864 r.

Każda z kompozycji została opisana poniżej za pomocą humorystycznej inskrypcji albo dialogu postaci ze sceny. Teksty zostały wykonane prawdopodobnie przez Stehlego – Józef Brandt znał wówczas niemiecki zbyt słabo. Akwarele artysty charakteryzuje subtelna kolorystyka, syntetyczna plama barwna oraz nieco karykaturalny styl, w którym autor wypowiadał się jedynie na początku kariery. Cykl pięciu akwarel z podróży artysty do Sigmaringen stanowi prawdziwy unikat, gdyż w każdej z prac Brandt sportretował sam siebie. To jedyne znane autoportrety artysty.

Aleksander Orłowski, Dowódca turecki z buzdyganem, 1808 r.

Aleksander Orłowski od 1802 roku tworzył w Petersburgu. Dzięki protekcji polskich arystokratów został malarzem wielkiego księcia Konstantego Pawłowicza. Orłowski otrzymał mieszkanie w petersburskim Pałacu Marmurowym, brał udział w życiu towarzyskim rosyjskich elit. Jego pozycja finansowa pozwoliła mu zgromadzić bogatą kolekcję dzieł sztuki, włoskiej majoliki oraz broni. Istotnym źródłem inspiracji Orłowskiego była sztuka dawnych mistrzów, w szczególności Rembrandta van Rijn. Artystę pociągała poetyka światłocieniowego malarstwa holenderskiego twórcy oraz naturalizm przedstawiania ludzi, co znajduje wyraz w prezentowanym pastelu „Turecki dowódca z buzdyganem”. Od początku pobytu w Petersburgu Orłowski rozwinął w swojej w twórczości wątek orientalny: malował Kozaków, Czerkiesów, Baszkirów czy Mongołów. Przedstawiał ich jako jeźdźców na koniu lub w popiersiu, skupiając się na twarzy, zgodnie z tradycją holenderskiego malarstwa tronies. Daleki od akademickich formuł, prezentuje swobodną, „rozmalowaną” technikę.

Juliusz Kossak, Ułani galicyjscy, 1879 r.

Juliusza Kossak, podobnie jak Brandta i Orłowskiego, interesowała historia wojskowości i oręża polskiego. Bohaterami swoich scen czynił żołnierzy okresu I Rzeczpospolitej, doby napoleońskiej, XIX-wiecznych wojskowych austriackich czy francuskich, a także powstańców kościuszkowskich, listopadowych czy styczniowych. Autor wielokrotnie podejmował temat jeźdźców na koniach na tle pejzażu. Czasem sytuował ich w historycznej scenerii, czasem w neutralnej przestrzeni natury. W prezentowanej akwareli podjął tematykę związaną z armią austriacką. Przedstawił tzw. ułanów galicyjskich w mundurach pochodzących z lat 50. i 60. XIX stulecia. Kossak odbył roczną służbę w armii, należał w 1876 roku do 1. Galicyjskiego Pułku Ułanów. Głównymi bohaterami sceny są dwaj wojacy na koniu prowadzący długą kawalkadę. Przemierzają syntetycznie ujęty krajobraz, w partii którego dominują łany kukurydzy. Akwarela prawdopodobnie nawiązuje do walk Cesarstwa Austro-Węgierskiego z jednoczącymi się Włochami. Sugeruje to „południowy” charakter przedstawionego pejzażu, willowa, włoska w charakterze architektura oraz zarysowani w tle, uciekający przez żołnierzami mieszkańcy wsi.

 

Zapraszamy do zapoznania się z pracami innych wybitnych artystów polskich w katalogu aukcji:

https://desa.pl/pl/auctions/501/prace-na-papierze-sztuka-dawna-13-listopada-2018-godz-19


Zapraszamy na wystawę przedaukcyjną: 

3 – 13 listopada 2018 r.
poniedziałek - piątek w godzinach od 11 do 19
sobota w godzinach od 11 do 16



Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem