Przypomnienie o oprowadzaniu po wystawie przedaukcyjnej: Sztuka Współczesna. Nowe pokolenie po 1989

Praca Marcina Maciejowskiego "Do you expect me to let you go?" stała się dla nas punktem wyjściowym do zorganizowania oprowadzania po przedaukcyjnej wystawie Sztuki Współczesnej twórców pokolenia po 1989 roku. Wymowa jego twórczości stanowiąca krytyczną, ironizująca reakcję na kapitalistyczną rzeczywistość Polski po 1989 roku zdaje się przyświecać całemu pokoleniu artystów. 

Na wystawie znalazły się dzieła najwybitniejszych reprezentantów tego pokolenia m.in. Wilhelma Sasnala, Normana Leto, Agaty Bogackiej, Rafała Bujnowskiego, Tymka Borowskiego, Zbigniewa Libery, Jadwigi Sawickiej czy kontrowersyjnego artysty, bardzo rzadko pojawiającego się na aukcjach - Rafała Jakubowicza. Na wystawie pojawi się część ikonicznego projektu artysty "Artbeitsdisziplin".

Projekt "Arbeitsdisziplin" obejmujący obraz, lightbox, pocztówkę i film przedstawiający widok fabryki Volskwagena w 2002 roku miał zostać wystawiony w poznańskiej Galerii Miejskiej Arsenał. Wystawa nie doszła jednak do skutku w związku ze sprzeciwem dyrekcji koncernu Volkswagen, projekt pokazany został dopiero na wystawie w Squat Rozbrat w Poznaniu. Pracę „Arbeitsdizplin I” bedącą częścią kultowego dzieła będzie można zobaczyć na wystawie w DESA Unicum.

Jakubowicz w swojej pracy przedstawił widok na fabrykę Volkswagena w Antoninku pod Poznaniem. Wieża z logo przedsiębiorstwa ogrodzona jest drutem kolczastym. Wzdłuż ogrodzenia spaceruje strażnik. Materiał filmowy nie został w żaden sposób poddany manipulacji obrazem. Mimo to zaprezentowane na nim masywne ogrodzenie z drutem kolczastym, teren chroniony przez strażników czy monumentalna wieża-komin nasuwają oczywiste historyczne skojarzenia. Pracę Jakubowicza można interpretować w odniesieniu do mrocznej historii uwikłania Volskwagena w gospodarkę III Rzeszy czy wyzysku taniej siły roboczej przez zachodnie koncerny. „Arbeitsdiziplin” nie tylko skłania do refleksji nad formami autorytaryzmu i władzy, ale także zdaje się zadawać pytanie o to na ile na nasz ogląd rzeczywistości wpłynęły traumatyczne wydarzenia z pierwszej połowy XX-ego wieku.

Katalog otwierają prace Agaty Bogackiej – wyjątkowo uznanej artystki tego pokolenia. Jej wczesna twórczość obrazowała głównie przedstawicieli jej pokolenia, ludzi młodych, mieszkańców dużych miast, którym doskwiera samotność i zagubienie emocjonalne. Na wystawie pojawią się dwie prace malarki, w tym „Człowiek, którego nie było (1)” pochodząca z 2003 roku. Rok później artystka zaczęła już rezygnować z dokumentacji banalnych wydarzeń i zajęła się pogłębioną analizą stanów psychicznych. Jej obrazy stały się coraz bardziej enigmatyczne, osadzone w onirycznym, odrealnianym klimacie. Do tej serii należy prezentowany na wystawie pokaźnych rozmiarów obraz „Wolność” pochodzący z 2006 roku. 

Oglądać będzie można również trzy prace Normana Leto – zeszłorocznego laureata Paszportu Polityki, samouka, obecnie jednego z najgłośniejszych polskich twórców. Jeden z prezentowanych obrazów wystawiany był wcześniej na wystawie „Establishment (jako źródło cierpień)” w CSW w Warszawie oraz na Biennale Młodej Sztuki we Francji. Obok dzieł Leto znalazły się trzy prace Rafała Bujnowskiego, w tym dyptyk „Świece” pochodzący z 2017 roku. To jeden z najnowszych obrazów artysty stanowiący błyskotliwe studium ulatującego nad zgaszonym knotem dymu. W płótnach z tego cyklu ujawnia się kontemplacyjny potencjał i nieznany wcześniej u Bujnowskiego symbolizm. Na wystawie nie mogło zabraknąć dzieła jednego z najdroższych, najbardziej rozpoznawalnych na świecie polskich twórców – Wilhelma Sasnala. W pracy Bez tytułu (Ślady) Sasnal odkrywa możliwości jakie niosą czyste płótno i farby, rozmazuje je palcami, zaznacza wyraźne impasty, celowe zacieki. To dzieło malarza – człowieka, który poprzez swoją twórczość pozostawia tytułowe ślady. 

Na wystawie znalazły się łącznie 52 starannie wyselekcjonowane prace. Katalog aukcyjny uzupełniają fotografie Zbigniewa Libery, Kuby i Wojtka Bąkowskiego. Wystawa poprzedza aukcję Sztuka Współczesna. Nowe pokolenie po 1989 roku, na której wszystkie prezentowane dzieła pójdą pod młotek.

„Do you expect me to let you go?” – Oprowadzanie po wystawie Sztuka Współczesna. Nowe pokolenie po 1989: 20 czerwca 2018, godz. 19, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny

Więcej informacji o aukcji Sztuka Współczesna. Nowe pokolenie po 1989 oraz katalog aukcyjny w wersji elektronicznej dostępne są na stronie DESA Unicum

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem