Krzysztof M. Bednarski

Krzysztof M. Bednarski (ur. 1953, Kraków) "Atlantis" poliptyk, 2008

 

Radek Szlaga jest artystą zawieszonym między Polską a Detroit, miastem, do którego wyemigrowała jego rodzina. W swojej sztuce krąży między Polską, Afryką, Ameryką Północną i Południową. Sama geografia oraz różnice kulturowe, społeczne i światopoglądowe są natomiast jednymi z głównych tematów sztuki artysty. Szlaga posługuje się bowiem kategoriami etniczności, tożsamości narodowej, języka czy historii, poprzez które dokonuje wizualizacji współczesnego świata rozumianego przez niego jako mapa Transatlantyku. Przestrzeń Transatlantyku to wszechobecne pole wymiany kulturowej i migracji ludności wraz ze wszystkimi konsekwencjami tego procesu. Tym samym artysta porusza problemy nietolerancji rasowej czy religijnej, ludzi spychanych na margines społeczny czy wpływu kapitalizmu i człowieka na dzisiejszą rzeczywistość.

 

Dla wyrażenia nurtujących go problemów Szlaga korzysta z powszechnie znanego języka popkultury, elementów literatury, filmu, telewizji i reklamy. Sięga również po atrybuty narodowej i społecznej identyfikacji: herby, flagi i proporczyki, które często traktuje jako bazę czy punkt odniesienia do powstania zupełnie nowych form tożsamości. Tworzy niepokojący obraz globalnej wioski, która bardziej niż amerykański sen zmierza ku postapokaliptycznej katastrofie.

 

Prezentowana w ofercie praca to pełna kartograficznych odniesień synteza narastających, globalnych problemów. Artysta korzysta z motywów polskiej i amerykańskiej flagi, które zostały celowo rozmazane i przetarte, co sprawia wrażenie niestabilności i załamania poczucia bezpieczeństwa ze strony obu państw. Dodatkowo u góry pojawia się równie niewyraźny i nietrwały napis "TEAM USA". Dramat płótna dopełnia wizerunek niedźwiedzia polarnego, co kieruje uwagę na światowe problemy ekologiczne, m.in. kwestie topniejących lodowców oraz niszczenia przez działalność człowieka środowiska naturalnego Arktyki.

 

Media, w których głównie pracuje Radek Szlaga, to malarstwo, rysunek, rzeźba i instalacja. Artysta w swojej twórczości podejmuje eksploracyjne i eksperymentalne działania obejmujące kulturę wizualną Europy Wschodniej oraz Ameryki, łącząc te wątki z własną podświadomością. Kluczem do zrozumienia prac Szlagi jest badanie tożsamości i granicy między rzeczywistością a symulacją. Jego praktyka opiera się zarówno na badaniach historycznych, jak i introspekcyjnym wydobywaniu własnych wspomnień i marzeń. Szlaga opisuje swoje malarskie podejście jako "sposób myślenia", który implikuje nieustanne rewizje i "odrywanie" kolejnych warstw tradycji i historii poprzez selektywny recykling znalezionych i archiwalnych obrazów. Często polega to na dosłownym "kopiuj/wklej" i przenoszeniu fragmentów z jednego płótna na drugie. W drugiej połowie roku w Zachęcie planowana jest wystawa "Miejsca, których nie miałem zamiaru zobaczyć" Radka Szlagi, malarza, który swego czasu rozbudził wielkie nadzieje świata sztuki, a teraz powraca ze swoją nową prezentacją. Będzie ona przedstawiać "efekty jego wieloletniego zainteresowania procesami kreolizacji, nieporadnych kulturowych transfuzji oraz badania trudnych do oznaczenia terytoriów". Inspiracją dla nich będą mapy i kartograficzne wykresy. Jego prace znajdują się w wielu znaczących kolekcjach kraju i na świecie są to między innymi: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, Muzeum Narodowe w Gdańsku, MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, Muzeum Narodowe w Poznaniu, paryska kolekcja Société Générale, czy Museum Jerke w Recklinghausen.