Henryk Hayden

 

Henryk Hayden (1883 Warszawa - 1970 Paryż), Molien, 1966

 

Dla Henryka Haydena, podobnie jak dla wielu artystów doby nowoczesnej, motorem twórczości stawały się podróże i wycieczki. Już przed II wojną światową, kiedy osiadł we Francji, wielokrotnie wyprawiał się zarówno na Północ kraju, jak i Południe. Ważną inspirację stanowił dlań krajobraz współczesnego departamentu Oise oraz Sekwany i Marny, tereny położone kilkadziesiąt kilometrów na północ i wschód od Paryża, nieco pofalowane ziemie położone między rzekami centralnej Francji. W latach 50. i 60. Hayden odbywał tam liczne plenery, a jego malarstwo stawało się dalekie od naśladowania natury w sposób realistyczny. Twórczość artysty ciążyła ku abstrakcji, a paleta barwna stawała się wyrazista i sugestywna, przywodząc na myśl osiągnięcia francuskiego taszyzmu i lirycznej abstrakcji lat 50. XX w. W 1962 roku Hayden wraz z żoną zakupił domek w Reuil-enBrie nad Marną, co stanowiło jego przystań w malarskich podróżach. Prezentowana praca przedstawia krajobraz położonej na północy miejscowości Moliens. Hayden uprościł krajobraz do ledwie paru horyzontalnych plam barwnych. Na horyzoncie za pomocą czerni naszkicował perspektywę drogi, kurtynę drzew oraz zabudowania wsi. W partii nieba kolistym duktem pędzla opracował trzy obłoki, które majestatycznie górują nad fantazyjnym pejzażem. W "Molien" Hayden zastosował wyjątkowo śmiałe zestrojenia barwne – ciemne tony fioletu, błękitu, zieleni i brązu zestawił ze słonecznymi partiami pejzażu – żółcią, czerwienią i fluorescencyjną zielenią pól. Prezentowana praca Haydena została wystawiona na ważnej monograficznej wystawie artysty, która odbyła się w Waddington Gallery w Londynie w 1967 roku.