Henryk Epstein

 

Henryk Epstein (1891 Łódź - 1944 obóz koncentracyjny, prawdopodobnie Auschwitz), Dwoje dzieci, około 1924

Pierwsza połowa lat 20. to w twórczości Epsteina czas kolorystycznych i formalnych eksperymentów bliskich fowizmowi. Rozjaśniona paleta barwa i ekspresyjny dukt pędzla charakteryzował malarstwo artysty tego czasu. Około roku 1924 reprezentant École de Paris zaczął przygaszać kolorystykę swoich dzieł na rzecz szlachetnych szmaragdowych tonów, zgaszonych ochr i stonowanych żółcieni. Również prowadzenie malarskiego śladu pędzla ulega uspokojeniu i "wyciszeniu". Drżące formy zastępuje długimi, prostymi, pociągnięciami. Ulubionym zestawieniem kolorystycznym Epsteina z połowy lat 20. był wyrafinowany kontrast czystej czerwieni z zielonymi partami w obrębie tła kompozycji. Zabieg ten doskonale widoczny jest w prezentowanym podwójnym portrecie. Szeroki kontur obiegający sylwetki dziecięcych postaci, koresponduje z barwą ubioru chłopca mocno odcinając się od połaci szmaragdowej ściany. Oprócz wysmakowanej kolorystyki, oferowany obraz zachwyca kameralnością i urokiem wtulonych w siebie dzieci.