2 sierpnia 2021

Komiks. Gorączka miejska

SCOTT KOBLISH "SPIDER-MAN" #5, S.2, 2014
SCOTT KOBLISH "SPIDER-MAN" #5, S.2, 2014

Temat miasta jest klasycznym toposem w literaturze i sztukach wizualnych. W ich wspólnym obszarze rozwija się sztuka komiksowa łącząca narrację i formy przedstawiające. Tematyka miejska jest w tym gatunku bardzo często obecna, nie tylko jako tło dla wydarzeń, ale również miejsce akcji dające szerokie spektrum możliwości narracyjnych. W komiksie pojawiają się zarówno przedstawienia odwołujące się do konkretnych miast jaki i te stworzone od podstaw, rozwijające wizje hipotetycznych czy futurystycznych światów.

Rzetelną, ale również efektowną, rysunkową biegłość charakterystycznego komiksowego stylu zobaczyć można w pracach z serii "Punisher" autorstwa Leandro Fernandeza. Pochodzący z Argentyny artysta od ponad 20 lat rysuje dla komiksowych tytanów rynku Marvela i DC Comics. Seria "Punisher" to znakomita, pełna akcji opowieść o walczącym z przestępcami weteranie wojennym. Bogata w akcję narracja jest dynamicznie kadrowana, a detaliczny rysunek tworzy bardzo filmowe ujęcia.

 

 

Podobnie emocjonujące ujęcia znaleźć można w tytule "Boys", gdzie za rysunek odpowiada Darick Robertson. Ten artysta również może poszczycić się ponad 20-letnim doświadczeniem we współpracy z wydawnictwami Marvel i DC Comics. Zaprezentował swoje możliwości rysując "Ligę Sprawiedliwości" dla DC a następnie zrealizował dla Marvela takie tytuły jak "Wolverine", "Spider-Man" i przede wszystkim "New Warriors". Robertson jest najbardziej znany jako współtwórca nagrodzonej Eisner Award serii "Transmetropolitan" do scenariusza Warren'a Ellis'a, która została okrzyknięta przez magazyn "Wired" "Powieścią graficzną dekady".

 

 

Stworzona przez Alana Moore'a postać maga czyli John Constantine – Hellblazer, w wersji narysowanej przez Steve'a Dillona to pozycja 15 w ofercie aukcyjnej. Twórcy nadali serii nowe oblicze, ostre dialogi i intensywną akcję w świetnym, charakterystycznym dla Ennisa stylu, w połączeniu z dynamiczną kreską Dillona gwarantują spotkanie ze świetnie opowiedzianą i narysowaną historią. Dzięki wielkiemu sukcesowi "Hellblazera", Dillon mógł zrealizować autorski projekt do scenariusza Garth'a Ennisa. Seria "Kaznodzieja" przyniosła artyście Nagrodę Elsnera w 1999.

 

 

Apokaliptyczną wizję wstrząsającą światem roztacza Rafael Albuquerque w "Amerykańskim Wampirze". Pochodzący z Brazylii rysownik również od lat współpracuje z DC Comics i Marvelem. Komiks jest opowieścią o Skinnerze Sweecie, drobnym przestępcy, który pod koniec XIX wieku został zamieniony w wampira, dając początek nowemu gatunkowi odpornemu na światło słoneczne. Dzięki nadnaturalnym mocom Skinner najpierw siał postrach na Dzikim Zachodzie, w latach 20. w Hollywood, a następnie w Las Vegas.

 

 

Prace polskiego rysownika Jacka Kowalskiego publikowane były w "Antologii komiksu polskiego. Człowiek w probówce", "AQQ" oraz wydawane przez francuskie wydawnictwo "ON-X". Charakteryzują się biegłą, dynamiczną kreską, której stylistyka inspirowana jest twórczością Jerzego Wróblewskiego. Kowalski jest finalistą pierwszego Konkursu organizowanego przez Świat Komiksu.

 

 

Związane z życiem miejskim w bardziej obyczajowej sferze są prace Jakuba Babczyńskiego do pozycji "Ballada o Eulalli", do której scenariusz napisał Jerzy Szyłak. Babczyński  zadebiutował w magazynie "Vormkfasa" komiksem "Bez tytułu", narysował m.in. "Miasto z widokiem" do scenariusza E. Żukowskiej oraz "Olimpię z Gdańska" do scenariusza Piotra Szulca. Jego prace publikowane były w antologiach i magazynach tj.: "Opowieści tramwajowe", "Japonia widziana oczyma 20 autorów", "GDAK", "Komiksownia", "Zeszyty Komiksowe".

 

 

Tematyki bieżących wydarzeń dotykają prace Joanny Łańcuckiej, wykonane niezwykle precyzyjnie w technice własnej. Związana z kwartalnikiem "Przekrój" Łańcucka, jak wielu twórców i twórczyń komiksu w Polsce jest absolwentką ASP w Łodzi. Tworzy krótkie formy komiksowe oraz ilustracje głównie do wydawnictw poetyckich.

 

 

Prawdziwym kolekcjonerskim białym krukiem jest praca Jacka Frąsia z "Totalnie nie nostalgia. Memuar". Nagrodzona w kategorii Komiks polski w 2017 przez Polskie Stowarzyszenie Komiksowe to niezwykła, autobiograficzna opowieść Wandy Hagedorn o patriarchalnej opresji w rodzinie i społeczeństwie, iskrzy ciętym dowcipem. Za komiks pt. "Kaczka" Frąś został nagrodzony na Międzynarodowym Festiwalu Komiksów w Angoulême w 2001 prestiżową nagrodą PRIX ALPH-ART Jeunes Talents przyznawaną najlepszemu młodemu rysownikowi. Rok wcześniej za ten sam komiks otrzymał II nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Komiksu w Łodzi. Swoje prace komiksowe publikował w: "Machinie", "Muzie", "Gazecie Wyborczej", "Polityce", "Nie", "Laif", "DosDedos", "AQQ", "Stripburgerze", "Warburgerze", "Madburgerze", "Talizmanie", "Czasie Komiksu", "Dzienniku Łódzkim", "Dzienniku Polskim", "Świecie Komiksu". Współpracował z wydawnictwami: Kultura Gniewu, Egmont, Zin-Zin Press, Viking. Brał udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych. Po raz pierwszy dostępne są na aukcji prace Jacka Frąsia, również z tytułu "Tragedyja Płocka".

 

 

Obraz polskich miast i ich mieszkańców zobaczymy również w pracach Krzysztofa Gawronkiewicza, Jerzego Ozgi, Kamili Szcześniak, Janka Kozy i po raz pierwszy również Iskry, rysownika związanego z tygodnikiem "Wprost".