DESA Unicum Piękna 1A

ul. Piękna 1A, 00-477 Warszawa Poniedziałek - piątek 11 - 19 Sobota 11 - 16

Jarosław Kozłowski
(ur. 1945, Śrem)

"Zasłona przed ksenofobią", 2002-2005 r.

akwarela/papier, 185 x 140 cm

Cena: 21 000
więcej informacji
Komentarz
"[Jest to] nowy cykl dwudziestu dwóch dużego formatu 'Zasłon', pomyślanych jako swoista protekcja przed rożnego rodzaju przejawami zła. Malowidłu przypisana została zatem intencja praktyczna, w istocie rzeczy ściśle związana z budową i elementarną funkcją każdego obiektu malarskiego: warstwa farby zasłania powierzchnie papieru, na który została nałożona, obraz zasłania fragment ściany, na której został powieszony".

— JAROSŁAW KOZŁOWSKI

Jarosław Kozłowski jest określany mianem jednego z najważniejszych przedstawicieli sztuki konceptualnej w Polsce, a także jednego z twórców sztuki pojęciowej. Na jego dorobek artystyczny składają się rysunki, instalacje, książki artystyczne, a także performance. Prace z cyklu "Zasłony", a także dopełniające je "Maski" zostały pokazane w krakowskiej Galerii Starmach w 2006. Były one, jak opowiadał sam artysta, próbą znalezienie schronienia przed rożnego rodzaju przejawami zła, zła spersonifikowanego. W przypadku tych wielkoformatowych prac "intencjonalna treść malowidła znajduje uzasadnienie w funkcji, jaką pełni kolorowy pigment wobec białej powierzchni papieru, którą przykrywa. Bardzo ważnym aspektem obu tych cykli są nakładające się na malarskie obrazy wizerunki oglądających je osób, odbite w szybach zabezpieczających akwarele" (Jarosław Kozłowski w rozmowie z Andrzejem Szczepaniakiem, Jarosław Kozłowski, Zasłony Curtains, Poznań, maj 2006, s. 18).

Twórczość artysty, wielowymiarowa i różnorodna, ma swoją genezę konceptualną oraz cechuje ją krytyczno-analityczne podejście. Od końca lat 90. w sztuce Kozłowskiego coraz bardziej wyczuwalna stawała się tendencja do reagowania oraz przyjmowania postawy wobec faktów współczesnej rzeczywistości. Wiele realizacji artysty ma charakter komentatorski - w ironiczny sposób ilustrują przemiany społeczne oraz polityczne. Jak opowiadał artysta w rozmowie z Andrzejem Szczepaniakiem w 2006 roku: "Jakie według Pana jest zadanie sztuki w obecnej dobie?

To dla mnie trudne pytanie, ponieważ od pewnego czasu coraz częściej zastanawiam się, czy w epoce totalnie zdominowanej ideologią użyteczności i wymiernych korzyści sztuka w ogóle musi mieć jakieś zadania. I muszę przyznać, że coraz bardziej bliska jest mi idea sztuki, której najwyższą jakością jest bezużyteczność. Wiem oczywiście, że nie da się całkowicie wypreparować sztuki z kontekstów społecznych, politycznych czy kulturowych, ani też z pewnych implikacji ekonomicznych. Te odniesienia obecne są w twórczości wielu artystów, także w moich pracach. Wynikają zazwyczaj z potrzeby określenia własnej postawy wobec niepokojących faktów i zdarzeń w świecie, którego jesteśmy częścią i za który - jako obywatele - ponosimy współodpowiedzialność. I tylko tyle. Bo zgodzimy się chyba również z poglądem, że trudno byłoby przytoczyć przekonywujące przykłady praktycznej skuteczności działań
artystycznych, ich realnego wpływu na społeczne bolączki czy konflikty polityczne. Chyba że oddamy swoją sztukę w służbę takiej lub innej formacji ideologicznej czy partii, ale wówczas nie mówimy już o sztuce tylko o mniej lub bardziej skutecznej propagandzie" (Jarosław Kozłowski w rozmowie z Andrzejem Szczepaniakiem, Jarosław Kozłowski, Zasłony Curtains, Poznań, maj 2006, s. 14).

Artysta w latach 1963-69 studiował na Wydziale Malarstwa Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Od 1967 prowadzi na macierzystej uczelni działalność dydaktyczną w zakresie rysunku oraz malarstwa. W latach 80. objął stanowisko rektora wspomnianej uczelni. Na początku lat 90., od 1991 do 1993, był kuratorem programu galerii
i kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie.
Biogram artysty
Jeden z czołowych współczesnych przedstawicieli sztuki konceptualnej w Polsce.Tworzy instalacje, performance, książki artystyczne. Związany z Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu (rektor w latach 1981-87). Założyciel Galerii Akumulatory 2 w Poznaniu (1972-89).

ID: 71630

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem