DESA Unicum Piękna 1A

ul. Piękna 1A, 00-477 Warszawa Poniedziałek - piątek 11 - 19 Sobota 11 - 16

Zbigniew Makowski
(1930 Warszawa - 2019 Warszawa)

"Labirynt", 1961-62 r.

tusz/papier, 48 x 64,5 cm (arkusz)

sygnowany i datowany p.g.: 'Zbigniewa Makowski 1961 | 1962' oraz opisany śr.g.: 'LABIRYNT'

Cena: 11 800
więcej informacji
Komentarz
"Zbigniew Makowski jest malarzem przekornym. Nigdy nie możemy być w zupełności pewni, czy nie kpi z nas".

—MARIA ANTOSZKIEWICZ


Zbigniew Makowski zajmuje się malarstwem opartym na motywach surrealizmu, a także rysunkiem oraz poezją. Jego prace to niezwykłe kolaże zarówno pod względem formy, jak i treści. Artysta z zamiłowaniem, w swobodny sposób maluje, rysuje, wycina elementy swoich realizacji, ale także zapełnia ich powierzchnie cytatami z klasyków kultury. W swojej
twórczości, czy to realizowanej na papierze, czy na płótnie, operuje określonym repertuarem form. W jego kompozycjach można dostrzec różnorodne konfiguracje takich elementów jak cyfry, litery, siatki, sploty, schody, rozety, tunele czy labirynty. W zaprezentowanej pracy artysta nie tylko opisuje magiczny labirynt, ale także zdaje się oddawać jego formę za
pomocą zagęszczenia liter, zdań oraz akapitów.

W okresie powstania pracy, latach 60., Zbigniew Makowski był już uznanym artystą. Pomimo młodego wieku, miał na koncie znaczące indywidualne wystawy, a większość z nich miała miejsce poza granicami Polski. Artysta pokazał swoje prace m.in. w Miami Museum of Modern Art, a także w Museo de Arte Moderna w Rio de Janeiro. Niedługo potem wystawy twórcy zostały zorganizowane w Lozannie, Dusseldorfie i Bochum. Rok później odbyły się w St. Gallen, Lund czy Brukseli. Artysta szturmem wziął świat sztuki i już w połowie lat 60. jego prace znajdowały się w wielu ważnych zbiorach muzealnych, m.in. w MoMA, a także licznych, prywatnych kolekcjach francuskich oraz amerykańskich.

W 1966 odbyła się wystawa artysty w warszawskiej Zachęcie, która następnie została pokazana m.in. w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a także Galerie Espace w Amsterdamie. W ramach wystawy zaprezentowano prace powstałe w latach 1960-65. Przy okazji tego wydarzenia Jerzy Olkiewicz pisał o rysunkach Makowskiego: "Rysunki są
zakomponowane z pełną znajomością prac obowiązujących w plastyce, a nie w poetycko pojętej 'magii'. Są niezwykle wrażliwe przy całej fascynacji geometrią. Ich świat graficzny, to świat bardzo cienki, plastycznie wyrafinowany. Uwidacznia wiele wpływów starej grafiki, niezwykłe uwrażliwienie na walory kaligraficzne, rozsmakowanie w starodrukach, w dawnych sztychach, uczulenie na wdzięki dawnych rycin wiąże się z pewną graficzną zmysłowością, troską o fakturę, powierzchnię papierów, sposób położenia plamy barwnej, delikatne prowadzenie kreski. Sugestywność tych rysunków to przede wszystkim ich wdzięk plastyczny podbudowany 'magicznością' i intelektualizmem. Makowski spędził tysiąc godzin pracowicie wyrysowując elementy swoich graficznych kompozycji. (…) Rysowanie stało się dla niego codzienną powinnością i rytuałem. Rytuał ma podbudowę wiedzy plastycznej absolwenta warszawskiej Akademii z 1956 r., który malował także obrazy oparte na surowym, geometrycznych rygorze. Ma on jednak także podbudowę intelektualną bibliofila, który w swoim mikroskopijnym mieszkaniu na Krakowskim
Przedmieściu zgromadził egzemplarze niemal wszystkich różnojęzycznych książek poświęconych sztuce, które dostępne były w ciągu ostatnich lat w warszawskich księgarniach" (Makowski i "Zachęta", "Kultura", nr 7,
z dn. 13.02.1966).

Lata 60. to również okres intensywnego rozwoju artystycznego Makowskiego. Twórca w 1956 odwiedził Paryż, a osobowości ze świata artystycznego, które spotkał, odcisnęły na nim piętno do końca życia. Poznał w tym okresie m.in. Andre Bretona - artystę, który został przywódcą ruchu surrealistycznego, autora trzech manifestów. Przez pewien czas Makowski wystawiał z międzynarodową Grupą "PHASES" we francuskiej stolicy. W efekcie, w tym okresie wypracował swój indywidualny styl, który łączył w sobie elementy dokonań surrealistów. Warto zaznaczyć, że oryginalność owych nawiązani oraz fakt, iż odbywały się samodzielnie, dowodzi niezwykłości artysty oraz odwagi w eksperymentach malarskich.

Od momentu zawarcia znajomości, surrealizm stał się ważnym środkiem interpretacyjnym w stosunku do twórczości Makowskiego, a artysta zaczął być zaliczany do międzynarodowego kręgu tego ruchu. Warto jednak
zaznaczyć, że Makowski częściej niż do idei nawiązywał do poetyki surrealizmu, m.in. kolażu, jak w przypadku zaprezentowanej pracy. Podobnie jak twórczość artystów, z którymi Makowski zetknął się w Paryżu, odwołuje się do swobodnych skojarzeń oraz pozoruje rozluźnienie kompozycji obrazów. Jego dzieła oddziałują na widza za pomocą silnie
skumulowanych oraz skondensowanych skojarzeń.
Biogram artysty
Studiował w warszawskiej ASP (1950-56). Zajmował się różnymi dziedzinami nauki: matematyką, kulturą wschodu, pasjonował się kabalistyka. Łącząc w swoich kompozycjach znaki, cyfry i litery osiągał efekty symboliczne i surrealistyczne. Brał udział w III Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w 1959. Jest laureatem Nagrody Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida. W 1956 ukończył warszawską ASP (pracownia Kazimierza Tomorowicza). W 1962 przebywał we Francji i brał udział w wystawie "Le Mouvement Surréaliste et le Mouvement Phases" w Paryżu. Uprawia sztukę surrealistyczną, świadczącą o fascynacji wiedzą ezoteryczną. W latach 60. komponował swe obrazy ze znaków magicznych, symboli i rekwizytów, także sentencji i dłuższych tekstów. W latach 70. i 80. malował ezoteryczno-magiczne pejzaże, przedstawiające zazwyczaj fragmenty antycznej architektury, ponad którymi unoszą się symboliczne przedmioty "Vale ergo polia, Et ibam in profundis". Otrzymał Nagrodę Krytyki Artystycznej im. C.K. Norwida oraz Nagrody im. J. Cybisa.

ID: 56657

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem