DESA Unicum Piękna 1A

ul. Piękna 1A, 00-477 Warszawa Poniedziałek - piątek 11 - 19 Sobota 11 - 16

Zbigniew Rogalski
(ur. 1974, Dąbrowa Białostocka)

"Bandaż" (1), 2002 r.

olej/płótno, 55 x 65 cm

sygnowany i datowany na odwrociu: 'Z. ROGALSKI '2002'

Cena: 23 500
Wystawiany
- Gut und Billing. Aktuelle polnische Malerei, Frankfurt nad Odrą, Niemcy, 18.05-13.08.2006
Literatura
- Gut und Billing. Aktuelle polnische Malerei, katalog wystawy, Frankfurt nad Odrą, 2006, s. 90 (il.)
więcej informacji
Komentarz
Zbigniew Rogalski jest artystą znanym ze swojego figuratywnego, niekiedy iluzjonistycznego malarstwa. Jego płótna często korespondują z medium fotografii, która bywa dla nich źródłem motywu, przełożonym następnie przez artystę na język malarstwa. Rogalski imituje wówczas na przykład efekt zaparowanego lustra czy powtarza znane z historii sztuki fotograficzne widoki sławnych artystów przy pracy. W ten sposób artyście zdarza się opowiadać wydarzenia z życia prywatnego lub wpisywać własną postać w sławne sceny, jak wówczas, gdy Rogalski na stworzonym przez siebie płótnie pomaga Jacksonowi Pollockowi malować obraz techniką drippingu. Znane są również przykłady jego obrazów imitujące fotomontaże. Ponadto zdarzają się w jego twórczości sytuacje, gdy to malarstwo iluzyjnie wytwarza efekt fotografii, nie powtarzając jej, ale kreując – artysta przedstawia widoki imitujące zdjęcia, które nigdy nie zaistniały.
Prezentowana praca „Bandaż” należy do serii kilku płócien przedstawiających pielęgniarkę, opatrującą głowę mężczyzny. Jest to seria pochodząca z wczesnego okresu twórczości Rogalskiego, stworzona około trzech lat po ukończeniu Akademii Sztuk Pięknych przez malarza. Praca posiada fotograficzną kompozycję, wykadrowaną tak, by przypominać przykładowo fotos z filmu lub dokumentację rzeczywistego wydarzenia. Zauważalne jest pozornie zaskakujące dla sytuacji zadowolenie i uśmiech rysujący się na twarzy poszkodowanego mężczyzny.
Biogram artysty
Zbigniew Rogalski jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, malarzem, a właściwie reżyserem obrazów, który ze swobodą porusza się zarówno w malarstwie jak i fotografii, mieszając i wykorzystując doświadczenia obu tych dyscyplin. Refleksy, powidoki, kadry z filmów i fotografie nakładają się tu na obraz rzeczywisty niczym w specjalnie skonstruowanej maszynie optycznej zatrzymując na powierzchni płótna emocje i sensy, które normalnie nie są bardziej trwałe niż rysunek na zaparowanym szkle. To przede wszystkim sztuka wyobraźni, która nie pozwala na bezrefleksyjną konsumpcję świata widzialnego lecz nieustannie prowadzi nas ku sprawom nieuchwytnym i ostatecznym.

ID: 65418

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Tak, rozumiem